Minda usahawan cemerlang

Apa yang terlintas di fikiran ketika ingin memulakan perniagaan adalah modal permulaan dan jenis perniagaan apa yang akan dilakukan. Bagi yang tiada langsung mempunyai pengalaman ataupun sedang makan gaji janganlah memikirkan modal adalah batu halangan besar untuk menggerakkan perniagaan anda. Kadang-kadang perancangan telah dibuat tetapi disebabkan modal yang tidak mencukupi perancangan perniagaan tinggal menjadi kenangan.

Manakala ramai individu menghadiri kursus-kursus tertentu yang menjuruskan perniagaan mereka. Mereka berminat dengan dunia IT menghadiri kurus bagaimana membuat laman web, bagi yang berminat dengan pertanian mereka menyertai kursus anjuran Jabatan Pertanian ataupun MARDI ataupun yang ingin menjadi usahawan takaful mendaftarkan diri untuk peperikasaan PCE. Bab-bab berkaitan teknikal menyumbangkan 10% kepada kejayaan usahawan. Faktor utama yang menyumbangkan kepada kejayaan adalah sikap yang ada dalam minda usahawan itu.

Persiapan utama disebalik memikirkan perkara modal dan jenis perniagaan adalah menanamkan minda untuk menjadi usahawan cemerlang. Pelbagai tips yang akan dikongsi dengan pembaca apakah persiapan minda yang perlu kita tanamkan sebelum menjadi usahawan. Sesuai bagi adik-adik yang sedang belajar ataupun rakan-rakan yang ingin mencuba untuk menjadi usahawan, minda usahawan cemerlang adalah lebih mahal harganya daripada modal permulaan perniagaan anda. Malahan ini adalah sebenarnya modal yang anda perlu simpan sebelum membuka perniagaan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: