Meninjau semangat pertanian Australia

WILAYAH Australia Barat mungkin asing bagi kebanyakan rakyat di negara ini tetapi bagi penggiat dalam industri pertanian dan penternakan, negeri terbesar di negara kanggaroo itu adalah destinasi yang tidak mungkin dilepaskan jika diberi peluang untuk dikunjungi.

Dengan keluasan kira-kira 2.5 juta kilometer persegi atau tujuh kali keluasan Malaysia, Australia Barat yang mempunyai suhu tropika di bahagian utara dan sederhana sejuk di bahagian tengah dan selatan menjadi antara negeri utama dalam pengeluaran hasil pertanian dan penternakan Australia.

Australia Barat dianggarkan menyumbang sebanyak 31 peratus daripada keseluruhan eksport pertanian dan penternakan Australia yang dianggarkan bernilai kira-kira 60 bilion dolar Australia setahun atau kira-kira RM150 bilion.

Dengan kelebihan tanah yang luas, subur serta iklim yang pelbagai, Australia Barat yang mempunyai populasi kira-kira 2.1 juta orang itu juga kini menjadi tempat kediaman untuk 23 juta biri-biri, dua juta lembu, kambing (satu juta) dan unta antara 400 hingga 500 setahun.

70 peratus daripada jumlah ternakan itu adalah untuk dieksport ke seluruh dunia. Arab Saudi sahaja mengimport satu juta biri-biri setahun dari Australia Barat.

Jika ditanya apakah rahsia di sebalik kisah kejayaan itu, sudah pasti adalah kerana dedikasi yang tidak berbelah bahagi seluruh warganya dalam memajukan bidang itu sama ada untuk memenuhi keperluan diri dan juga perniagaan.

Selain itu mereka juga tidak pernah jemu untuk terus berpaksi kepada sains dalam mencari teknologi terbaru walaupun pada masa yang sama telah menuai kejayaan bertaraf dunia. Gabungan mantap institusi kerajaan dan swasta serta institusi pengajian tinggi tempatan menjadikan pertanian dan penternakan di negara itu terus unggul di dunia satu langkah yang membawa kepada kejayaan itu.

Semangat rakyat Australia yang sentiasa berpegang kepada prinsip bangga dengan setiap produk yang 100 peratus buatan tempatan membantu mengangkat bidang pertanian dan penternakan mereka ke tahap hari ini.

Malah, jika melihat kepada kempen dan semangat yang dibuat oleh kerajaan negara itu, seolah-oleh tiada lagi kawasan lain di dunia ini yang boleh menghasil produk pertanian dan penternakan serta lain-lain hasil hiliran yang bermutu selain daripada yang dikeluarkan oleh negara mereka sendiri.

Amalan kuarantin yang ketat juga menjadi satu sebab wilayah Australia Barat dan Australia secara amnya sentiasa bebas daripada serangan racun dan serangga perosak tidak seperti di kawasan lain. Sebagai contoh, ketika dunia digegarkan dengan isu wabak lembu gila, ternakan di Australia Barat disahkan bebas daripada gejala itu.

Walaupun hanya sempat berada tiga hari di wilayah itu, penulis sudah mampu untuk mengagumi semangat rakyatnya dalam kedua-dua bidang itu, teruja dengan teknologi yang digunakan dan tidak dapat tidak jatuh cinta dengan keindahan dan kebersihan bandarnya serta ketenangan kawasan luar bandar yang kebanyakannya luas menghijau saujana mata memandang.

Iklim nyaman sehingga membolehkan penduduknya melakukan riadah pada pukul 12 tengah hari di kawasan terbuka atau di sepanjang Sungai Swan yang membelah bandar Perth tanpa perlu bimbang cuaca panas, satu lagi aset utama wilayah di barat Australia itu.

Memproses

Bermula dengan kunjungan di pusat penyembelihan dan pemprosesan daging HarveyBeef yang terletak kira-kira 140 kilometer dari Perth, rombongan kami yang diketuai Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamad disajikan dengan teknologi terkini yang membolehkan pusat berkenaan memproses sebanyak 5,000 ekor lembu seminggu.

Keupayaan untuk merencanakan setiap pergerakan bahagian badan dan isi lembu untuk dibungkus sebelum dipasarkan terus, amat mengagumkan. Kira-kira 120 pekerja bertugas pada setiap masa di pusat itu - memproses setiap ekor lembu untuk menghasilkan lebih 30 produk berasingan yang mempunyai kelas-kelas tertentu.

Walaupun pusat berkenaan telah memperolehi sijil halal daripada badan Islam Australia, namun ia kini masih berusaha untuk memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Selepas menyaksikan kecanggihan teknologi HarveyBeef, rombongan kami dibawa melawat Pusat Penyelidikan Vasse.

Di Pusat Penyelidikan Vasse, Bunbury itu kami disajikan pula dengan kesungguhan mereka untuk mengkaji dan memperbaiki aspek pengurusan makanan dan tumbesaran haiwan. Setiap petak-petak rumput dikaji untuk memastikan ia mempunyai zat-zat seperti kandungan gula, kabohidrat dan tenaga yang mencukupi untuk keperluan haiwan.

Menurut Pengurus Wilayah, Jabatan Pertanian dan Makanan Australia Barat, David Windsor, pernah berlaku mereka mendapat rungutan daripada kilang-kilang pemprosesan daging bahawa lembu yang dihasilkan terlalu banyak daging dan kurang tulang.

''Oleh itu kami mengubah sedikit kandungan makanan haiwan itu untuk memenuhi kehendak komersial berkenaan. Hal yang sama juga kami buat untuk lembu tenusu," katanya.

Selain itu, di pusat itu juga kami ditunjukkan Sistem Pengesanan Haiwan Kebangsaan (NLIS) yang berfungsi untuk mengesan pergerakan setiap haiwan bermula dari saat dilahirkan sehingga ke rumah penyembelihan.

Walaupun undang-undang persekutuan Australia hanya mewajibkan pemakaian NLIS apabila haiwan itu hendak dibawa keluar dari ladang, namun kini penternak di seluruh Australia memasang sistem itu secara sukarela pada haiwan ternakan mereka.

Sistem itu bukan sahaja akan memudahkan penternak mengesan tumbesaran haiwan, penyakit dan sebagainya tetapi mengawal kualiti haiwan tersebut. Sebagai contoh dalam kunjungan kami ke ladang tenusu di Victoria, NLIS memudahkan ladang tersebut membuat pemantauan terhadap kuantiti dan kualiti setiap susu yang dikeluarkan oleh lembu.

Lembu yang mengeluarkan hasil tidak menepati piawaian tertantu akan dikesan dan diperiksa untuk dirawat.

Kunjungan di bumi Australia itu turut diselitkan agenda kemudahan penyelidikan terkini seperti di Makmal Biologi Tenaga Tumbuhan di bawah Pusat Kecemerlangan ARC, Universiti Australia Barat; dan kemudahan di Pertubuhan Penyelidikan Saintifik dan Industri Komanwel (CSIRO) yang merupakan agensi penyelidikan utama Australia di Canberra.

Dalam lawatan itu beberapa kerjasama turut ditandatangani seperti persetujuan Australia untuk memulakan pelaksanaan Pelan Pembangunan Industri Kambing Malaysia (PPIKM) dan membantu Malaysia membentuk Pelan Pembangunan Industri Lembu.

Selain itu pada mesyuarat tahunan Kumpulan Kerjasama Malaysia-Australia Mengenai Pertanian, Australia bersetuju untuk memberi keutamaan menyelesaikan isu kesukaran buah-buahan Malaysia memasuki pasaran negara itu khususnya berkaitan nanas.

Sementara itu, Mustapa berkata, keupayaan Australia Barat memanfaatkan sains dan teknologi bagi meminimumkan kos tetapi pada masa sama meningkatkan pulangan perlu dicontohi.

''Ini yang perlu kita contohi dalam usaha kita untuk menjadikan bidang pertanian kita berdaya maju, mampu untuk memenuhi keperluan negara dan pada masa sama meningkatkan pendapatan petani dan penternak yang secara tidak langsung mampu mengangkat taraf hidup masyarakat luar bandar," katanya.

Beliau menambah telah banyak kemajuan yang dikecapi dalam hubungan pertanian dengan Australia. Namun ia masih belum memadai kerana usaha di peringkat tempatan perlu dilipat gandakan. Dalam hal ini katanya, peranan sektor swasta amat penting bagi membantu kerajaan mengangkat martabat pertanian.

''Sebagai contoh sasaran negara untuk mencapai satu juta kambing atau 35 peratus daripada keperluan negara menjelang 2015 tidak akan tercapai tanpa penyertaan swasta. Setiap tahun kita hanya mempunyai dana berjumlah RM22.5 juta untuk membawa masuk 15,000 baka kambing. Dengan angka ini sukar untuk kita mencapai sasaran itu kecuali dengan penglibatan sektor swasta," katanya.

Beliau berharap kerjasama dengan Australia akan mampu menggalakkan lebih banyak penyertaan dalam skala besar, selari dengan hasrat untuk menjamin bekalan makanan yang mencukupi bagi kegunaan negara.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: