Lempeng kelapa Pok Lang




SEKALI pandang, gaya lelaki ini seakan-akan sedang memasak roti canai. Menggunakan kuali besar selain menyarungkan apron di tubuhnya, mungkin menyebabkan anda terfikir Roslan Md. Dalin, 41, ialah seorang peniaga roti canai.Bagaimanapun, apabila mendekati warungnya yang terletak di depan Pasar Binjai, Kemaman, Terengganu, rupa-rupanya dia sedang menyediakan lempeng kelapa pandan.Lempeng itu mendapat sambutan hangat daripada pelanggan sejak dibuka lima tahun lalu sama ada di kalangan golongan dewasa mahupun kanak-kanak.

Populariti lempeng itu menyebabkan pelanggan di sekitar pasar tersebut menggelar makanan yang dijualnya itu dengan jenama 'lempeng Pok Lang', iaitu mengambil sempena gelaran nama Roslan.Bagi Roslan, lempeng yang dihasilkannya memang lain daripada yang lain. Bahkan, sesiapa yang pernah merasainya pasti ingin datang semula untuk kali kedua.

Roslan berkata, idea untuk membuka gerai menjual lempeng itu timbul apabila beliau menyertai Projek Kelompok Kelapa Pandan bersama 35 peserta lain kira-kira sedekad lalu di kampung berkenaan.Sejak itu, dia menjual lempeng sebagai satu cara memanfaatkan hasil kelapa yang ditanam di kebunnya.


LEMPENG Pok Lang enak dimakan bersama kari daging.


Bercerita mengenai resipi lempeng tersebut, Roslan berkata, ia dibuat dengan mecampurkan tepung gandum, air kelapa pandan dan sedikit garam."Selepas dikacau sehingga sebati, adunan tepung ini akan dimasak di atas kuali mengikut saiz tertentu."Lempeng yang saya buat rasanya lebih manis dan berlemak kerana ia dicampur dengan air kelapa pandan," katanya yang menjual lempeng dari pukul 3 petang hingga 10 malam.Lebih enak jika lempeng tersebut dicicah dengan kuah kari daging.Menurut Roslan, dia beruntung kerana warungnya terletak di hadapan pasar sekali gus menjadi tumpuan ramai.Katanya, pada peringkat awal, secara purata sebanyak 50 hingga 70 keping lempeng dijual setiap hari.Hari ini, jualannya meningkat antara 200 hingga 250 keping."Saya gembira kerana usaha saya selama ini berbaloi, apatah lagi lempeng yang dijual dibuat dengan resipi saya sendiri," katanya.Menurut bapa tunggal yang mempunyai seorang anak itu, selain menjual lempeng, warungnya turut menyediakan makanan lain seperti nasi lemak dan masakan panas

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: