Benteng Satok


ORANG ramai menjamu selera di gerai makan Benteng Satok di Jalan Satok, Kuching, Sarawak. - UTUSAN/AMIR HAFIZ ABD. RAHMAN

KUCHING 27 Jan. - Malam ini mahu berjumpa di Benteng Satok?Ini antara soalan yang sering digunakan oleh para pengunjung Benteng Satok untuk melakukan pertemuan dengan rakan atau kenalan masing-masing.Tidak melakukan janji dalam pertemuan pun, kadang kala secara kebetulan juga akan bertemu rakan-rakan lain malah ada yang telah terputus hubungan berpuluh-puluh tahun akhirnya bertemu di Benteng Satok.

Itulah menariknya Benteng Satok yang terletak di lokasi strategik dan menjadi tarikan kepada orang ramai bukan hanya di sekitar bandar raya Kuching bahkan di seluruh Sarawak.Bagi Rosminun Luis, 23, dari Taman Sukma memberitahu, Benteng Satok bukan sahaja boleh dijadikan tempat menjamu selera bersama keluarga bahkan rakan-rakan sebaya.Katanya, di situ banyak pilihan makanan dan minuman manakala harganya berpatutan sesuai dengan pendapatan generasi muda.

Malah katanya, Benteng Satok menarik baginya adalah disebabkan ia terletak di kawasan terbuka dan pemandangan di sekelilingnya juga cantik disebabkan cahaya yang terang-benderang.''Boleh dikatakan apa sahaja makanan ada di sini tetapi yang paling popular adalah mi kolok, sate dan ayam panggang," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.Seorang pegawai khidmat pelanggan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, Shahratul Akbar Mohd. Shamsuddin, 23, berkata, Benteng Satok mempunyai pelbagai pilihan makanan serta minuman dan boleh dicadangkan kepada pengunjung luar terutamanya dari Semenanjung.Katanya, lokasi Benteng Satok yang strategik akan memboleh para pengunjung membeli belah di kawasan sekitarnya sebelum melepaskan penat dengan duduk di gerai-gerai di situ.

Tambahnya, kehadiran orang ramai ke Benteng Satok juga menyebabkan suasana di situ kelihatan meriah dan 'hidup' seolah-olah ada pesta yang berlangsung.''Kehadiran para pengunjung di sini juga bukan hanya terdiri daripada satu kaum tetapi berbilang kaum yang boleh duduk semeja menjamu selera," katanya.Siti Aisyah Baslie, 23, pula memberitahu, makanan dan minuman di Benteng Satok bukan hanya banyak pilihan tetapi juga sedap terutama minuman laici kang di gerai Abang Man.Menurutnya, Benteng Satok boleh dijadikan tempat pertemuan rakan-rakan sekolah yang telah lama tidak berjumpa di samping makan bersama keluarga.''Jika datang beramai-ramai di sini suasana di Benteng Satok ini terasa hidup dan meriah berbanding datang berseorangan ," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: