Leather Craft bertahan kerana kualiti


Azahari Saad (kiri) melayan pelanggannya di Leather Craft Corner Medan Raja, Alor Star.

ALOR STAR 20 Jan. - Barangan yang diperbuat daripada kulit sentiasa mendapat tempat di hati para penggemarnya kerana ia boleh membuat seseorang nampak lebih bergaya.Bagi Azahari Saad, 45, sejak 20 tahun lalu, barangan kulit sinonim dengan dirinya kerana kemahirannya dalam menjahit kulit untuk menghasilkan pelbagai produk sebagai sumber rezeki.

Pemilik Leather Craft Corner yang terletak berhampiran Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Star di sini tidak pernah belajar dari mana-mana institut kemahiran mengenai cara-cara menjahit barangan kulit.

Pada awal 1980-an, dia yang berasal dari Bukit Mertajam, Pulau Pinang nekad berhijrah ke Kuala Lumpur untuk memulakan kehidupan baru.

''Di kampung, saya hanya bekerja sebagai petani dan buruh kasar untuk menampung kehidupan.''Saya nekad ke Kuala Lumpur untuk mencari kehidupan yang lebih baik dari di kampung dan di sana saya mula belajar cara-cara untuk menjahit dan membuat barangan daripada kulit,'' katanya ketika ditemui di kedainya di sini baru-baru ini.Katanya, dia tinggal di Kuala Lumpur selama tiga tahun dan bekerja di sebuah kedai barangan kulit di Kompleks Pertama untuk mencari rezeki.''Setelah yakin dengan kemahiran yang diperoleh sepanjang bekerja di situ saya berhijrah pula ke Kedah.

''Saya bermula dengan membuka sebuah kedai menjual barangan bundle di stesen bas lama Jalan Langgar sebelum memberanikan diri membuka kedai barangan kulit,'' ujarnya.Azahari memberitahu, sambutan yang diterima daripada pelanggan amat menggalakkan sehingga perniagaannya mampu bertahan selama 20 tahun.''Banyak pelanggan tetap saya terdiri daripada anak-anak tempatan negeri ini, sesetengahnya telah berhijrah ke tempat lain.

''Namun, apabila mereka balik ke sini, kedai saya menjadi tempat persinggahan mereka untuk mendapatkan barangan kulit," katanya.Selain daripada menjual barangan daripada kulit, Azahari juga menawarkan perkhidmatan membaiki seluar jeans dan menjual cenderamata berasaskan kulit.''Saya mendapatkan bekalan kulit dari Thailand, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.''Kini saya dibantu oleh anak-anak yang menunjukkan minat untuk meneruskan perniagaan saya,'' ujarnya.Tambah Azahari, peminat barangan kulit di Pulau Pinang juga boleh mendapatkannya di kedai miliknya yang dikongsi bersama adiknya di Summit, Bukit Mertajam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

4 comments:

Nur Delima Enterprise said...

Assalam.Lokasi perniagaan tuan dimana?Boleh saya dapatkan no hphone tuan?

Nur Delima Enterprise said...

Helmy 0193569890 .nak repair barangan kulit saya

Nur Delima Enterprise said...

Helmy 0193569890 .nak repair barangan kulit saya

Nur Delima Enterprise said...

Assalam.Lokasi perniagaan tuan dimana?Boleh saya dapatkan no hphone tuan?