Kota Fesyen di MITC

MELAKA 27 Jan. - Kompleks Perniagaan Kota Fesyen Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh di sini yang dijangka mula beroperasi Mac ini, akan menjadi mercu tanda perdagangan baru di negeri ini.Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, kompleks yang akan dikenali dengan nama Bandar Fesyen itu juga akan menjadi pusat dagangan terhebat di negara ini.''Melaka mahu menjadikan Bandar Fesyen ini sebagai pusat dagangan dunia, bukan hendak bersaing tetapi mahu menjadi yang terbaik daripada mana-mana bandar fesyen yang ada di Malaysia," katanya.Mohd. Ali berkata demikian kepada pemberita pada Majlis Penyerahan Kunci Bandar Fesyen di Ayer Keroh, semalam.Hadir sama, Pengarah Urusan Pembinaan Rembang Kota Sdn. Bhd., Yee Ying Sung selaku pemaju projek.Projek pembinaan 173 unit kedai dua tingkat di atas tanah berkeluasan 4.16 hektar dengan kos RM52 juta itu mula dibina pada Ogos 2007.

Ia siap sepenuhnya pada Disember tahun lalu, enam bulan lebih awal daripada tarikh jangkaan sepatutnya siap.Mohd. Ali berkata, kesemua 173 unit kedai dua tingkat seluas 46,451 meter persegi setiap satu itu habis dijual termasuk 69 unit daripadanya yang ditawarkan kepada bumiputera.''Dengan pembukaan Bandar Fesyen ini nanti, diharapkan lebih ramai pelancong akan berkunjung ke Melaka dan menjadikannya syurga membeli belah.

''Bandar Fesyen ini antara projek awal yang telah siap dalam usaha menjadikan kawasan MITC ini sebagai pusat dagangan antarabangsa," katanya lagi.Tambahnya, antara projek lain bersebelahan Bandar Fesyen yang dijangka beroperasi pertengahan tahun ini ialah pasar raya Mydin di atas tapak berkeluasan kira-kira empat hektar.''Malah, di tanah seluas 7.68 hektar di belakang Bandar Fesyen ini juga kita akan bina gudang kilang yang menjual barangan terus dari kilang.''Justeru, beribu-ribu lagi peluang pekerjaan akan diwujudkan di kawasan MITC menjelang pertengahan tahun ini," katanya.Mengenai operasi perniagaan di Bandar Fesyen, Mohd. Ali berkata, sebanyak 26 lot rumah kedai di situ akan menjual barangan daripada Satu Daerah Satu Industri (SDSI)Lot-lot kedai ini akan diselia oleh Majlis Amanah Rakyat (Mara).Beliau juga berharap, dengan terbinanya pelbagai projek di dalam kawasan MITC, ia akan membantu menambah kunjungan pelancong sekali gus merancakkan lagi sektor pelancongan di Melaka.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: