Kilang guna logo halal diserbu


ANGGOTA penguat kuasa KPDNKK bersama minuman yang diletakkan logo halal palsu di sebuah kilang di Lendu, Alor Gajah semalam.

ALOR GAJAH - Tindakan nekad sebuah kilang memproses minuman ringan di Lendu di sini, yang tetap menggunakan logo halal walaupun permohonan mereka tidak mendapat kelulusan sejak enam bulan lalu akhirnya memakan diri.

Ia berikutan rahsia kilang tersebut terbongkar apabila Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) membuat serbuan dalam satu operasi mengejut kelmarin dan merampas 875 botol minuman yang mempunyai logo halal yang tidak mendapat kelulusan.Antara air minuman yang dihasilkan kilang tersebut ialah air soya, cincau, cincau kuning, kelapa, mata kucing, kiwi dan durian belanda.Ketua Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri, Abd. Hafidz A. Rahim berkata, kilang yang beroperasi sejak dua tahun lalu itu pernah mengemukakan permohonan menggunakan logo halal JAIM tetapi tidak diluluskan."Walaupun tidak diluluskan, pengusaha ini tetap meletakkan logo halal pada minuman yang dihasilkan."Perbuatan ini dipercayai telah dilakukan sejak enam bulan lepas," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: