Buzz marketing - promosi percuma yang tersebar luas
Buzz Marketing adalah apabila tersebarnya berita perniagaan/trend kita dengan cara automatik secara meluas.
Sebagai contoh, seorang pemuda sedang mendengar iPodnya di perhentian bas. Sorang lagi pemuda bertanya… “Eh.. ipod ni yang latest kan? Berapa lagu boleh masukkan?” Pemuda tu pula menjawab, “Boleh muatkan 5,000 buah lagu… bukan tu je, nak tengok video & masuk Internet pun boleh. memang best iPod ni!”
Itu adalah asas Buzz Marketing. Pemuda yang bertanyakan tu mendapat info, dan barangkali akan sebarkan informasi tu pada kawan-kawannya yang lain… “Eh, iPod terbaru ni boleh muatkan 5,000 buah lagu dan boleh mainkan video serta masuk Internet lagi!”
Buzz Marketing boleh juga dikatakan seperti Word of Mouth, tetapi ianya lebih kepada sesuatu “trend” yang membolehkan promosi tersebar secara automatik…
Antara contoh berlakunya Buzz Marketing seperti:
- iPod
- Yo-yo
- Jam Swatch
- Motorola Razr
- Transformers the movie
- … dan banyak lagi
Bagaimana hendak menciptakan buzz? Jawapannya- produk atau perniagaan anda perlu mempunyai elemen “cool”
Boleh kah anda namakan lagi produk/perkhidmatan/perniagaan yang tersebar secara Buzz Marketing?
0 comments:
Post a Comment