Bisnes keluarga diladang buaya tertua


LADANG buaya Teluk Sengat telah menternak buaya spesies Crocodilus porosus sejak tahun 1979 lagi.


Menyusuri ladang kelapa sawit di kiri kanan bahu jalan raya Teluk Sengat yang terletak kira-kira setengah jam daripada Johor Bahru, anda mungkin tidak menyangka di sini terdapat sebuah ladang buaya.

Ladang buaya milik keluarga Ng yang terletak di Kampung Belanding, kira-kira 20 minit pemanduan daripada Kota Tinggi itu telah menternak buaya spesies Crocodilus porosus sejak tahun 1979 lagi.

Ia kini diuruskan oleh Ng Cheng Chiew, 50, anak sulung dari 10 beradik bersama isterinya, Ng Siew Eng. Cheng Chiew mewarisi ladang buaya seluas lapan ekar yang dikatakan tertua di negara ini daripada bapa dan datuknya, Ng Chin Chew yang juga pengasas penternakan buaya tersebut.

Kini dua anak lelakinya, Ng Zeng Hui, 18 dan Ng Zi Hui, 16 juga mulai mahir dengan pemeliharaan buaya.

Sebelum kewujudan ladang buaya itu, keluarga Ng asalnya adalah nelayan keturunan Teochow dan memiliki seekor buaya yang diturunkan dari generasi ke generasi sebagai haiwan peliharaan.

Kini, buaya di situ telah pun berusia lebih 130 tahun dan masih sihat serta ditempatkan di sebuah petak individu khas.

Nyata buaya yang telah kehilangan semua giginya itu masih menjadi tarikan utama Ladang Ng dan masih mampu memberi aksi menarik apabila diacah dengan makanan oleh 'penjinak buaya'.

Atas dasar minat dan kasih sayang datuk Cheng Chiew terhadap reptilia itu, dia telah mengumpul buaya yang ditemui nelayan-nelayan dan seterusnya melebarkan perniagaan keluarga daripada nelayan biasa menjadi pembiak buaya.

Siapa sangka ladang yang telah diusahakan selama tiga generasi itu meskipun kelihatan amat ringkas telah berkembang dan menempatkan kira-kira 1,400 ekor buaya serta pada waktu-waktu tertentu mampu menghasilkan sumber pendapatan yang lumayan kepada keluarga Ng.

Merawat asma

Percaya atau tidak dengan harga daging buaya melebihi RM80 sekilogram, seekor buaya dewasa yang boleh mencapai berat hingga 300 kilogram mampu menghasilkan pendapatan yang mencecah RM1,500 untuk setiap buaya.

Kata Cheng Chiew, daging buaya amat enak dihidangkan sebagai sup malah menurutnya amat berkesan untuk merawat asma.

Selain menjual kepada beberapa restoren makanan Cina di Johor Bahru, beliau juga membuka tempahan dan memasakkan sup tradisional Cina kepada pengunjung ladang.

Bagaimanapun, mereka menghadapi masalah menjual kulit-kulit buaya yang masih disimpan meskipun mereka mempunyai permit untuk menjualnya.

Ketiadaan pelanggan adalah masalah utama memandangkan beliau tiada orang tengah atau pengilang bagi memproses kulit-kulit tersebut.

Walaupun, perniagaan buaya boleh dikatakan mampu menjana hasil lumayan, Cheng Chiew yang turut mempunyai perniagaan bot nelayan, tidak menafikan hasil ladang buayanya amat terjejas ekoran kemerosotan ekonomi.

"Ramai orang sudah tidak mahu berbelanja atau mengadakan jamuan lagi kerana mahu berjimat, ini menyebabkan restoran juga tidak lagi membeli daging buaya. Sedangkan kos makanan dan penjagaannya amat tinggi," keluhnya.

Bagi mengekalkan kesihatan dan memelihara kualiti, sangkar-sangkar buayanya perlu kerap dibersihkan secara berkala, jadi beliau menggunakan sekitar 20 orang tenaga pekerja untuk melakukannya.

Kos makanan juga, ujarnya, sangat tinggi. Dia perlu memberi makan kepada seribu ekor buaya yang berusia dua tahun ke atas yang mana setiap seekor memerlukan sebanyak enam atau tujuh ekor ayam atau daging lembu beku setiap kali makan.

Makan udang

Lain pula kisahnya dengan anak-anak buaya yang berusia kurang dua tahun. Sekitar 400 ekor buaya kecil diberi lebih perhatian di sangkar khusus di kediaman Ng dengan kumpulan buaya paling muda berusia kira-kira tujuh bulan. Anak-anak buaya ini diberi makan udang tanpa kulit setiap hari.

Terbaru, bilangan buaya ladang Ng bertambah lagi sebanyak 13 ekor yang baru menetas dua minggu yang lepas. Bayi-bayi buaya itu memerlukan penjagaan yang lebih terperinci dan ditempatkan di dalam bekas istimewa kerana ia tidak boleh hidup dalam persekitaran yang terlalu sejuk atau panas.

Mereka juga tidak boleh terlalu lapar atau kenyang kerana dikhuatiri jatuh sakit. Oleh itu, kata Cheng Chiew, anak-anak buaya itu dijaga sepenuh masa oleh emaknya, Tan Tuay Siang, 70, di kediaman Ng.

Keluarga Ng tidak mempunyai banyak masalah memelihara 1,400 buaya mereka. Malah semasa banjir besar yang menjejaskan seluruh Johor hampir dua tahun lepas, kawasan ladang Ng sama sekali tidak terjejas ekoran dibina di lokasi yang amat strategik.

Jelas Cheng Chiew lagi, buaya-buayanya amat sihat dan bilangannya pasti meningkat setiap tahun. Seekor ibu buaya di ladang boleh bertelur sehingga 1,000 biji telur setahun. Sarang buaya yang menempatkan telur-telur akan dijaga dengan ketat oleh ibu buaya yang garang.

Tetapi bukan semua berjaya ditetaskan ekoran ancaman pemangsa seperti biawak dan ular. Juga banyak daripada telur yang rosak sehingga menyebabkan kadar kemandirian telur yang berjaya ditetaskan hanya sekitar 20 hingga 40 biji sahaja.

Buaya-buaya muda yang masih boleh membiak ditempatkan di dalam petak separa kolam berpasir besar, manakala buaya-buaya yang lebih tua berusia sekitar 90 tahun di tempatkan dalam petak-petak individu khas.

Hubungi 07-8955220 untuk maklumat lanjut atau bagi menempah lawatan berpandu ke ladang yang beralamat No. 58, Jalan Belanak, Kampung Belanding Teluk Sengat.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: