Strategi Pemasaran Peniaga Roti…

roti sedap

Dalam bisnes, strategi pemasaran amat penting. Lebih-lebih lagi dalam menghadapi persaingan, strategi pemasaran yang betul akan membawa perniagaan kita lebih terkehadapan (betul ke perkataan ni?) berbanding dengan pesaing lain. Apatah lagi dalam suasana ketidaktentuan ekonomi sekarang ini, strategi pemasaran akan memberi impak samada bisnes kita itu akan kekal kukuh ataupun sebaliknya.

Saya tertarik dengan strategi pemasaran yang dilakukan oleh seorang peniaga roti ini. Saya tak tahu namanya dan nama syarikatnya tetapi beliau dikenali dengan nama timangan ‘abang roti sedap’. Kisah inipun datangnya dari isteri saya yang merupakan pelanggan tetap beliau. Yang pasti beliau menghasilkan rotinya sendiri dan memasarkannya sendiri. Inilah yang saya nak ceritakan…

Saya difahamkan, selain mempunyai kedai rotinya sendiri, abang Roti Sedap ni selalu sewa tapak gerai di ruangan lobi di bangunan-bangunan pejabat korporat dan juga kerajaan. Antara yang saya tahu ialah di Dataran Maybank, Plaza Pantai dan Menara TM. Lokasi lain saya tak pasti pula tetapi tentu ada.

Jadi di situlah beliau memasarkan roti buatannya. Adatlah, kalau dah sedap tentu orang cari lagi. Masalahnya, tapak sewa gerai itu bukannya selalu ada… mungkin 2-3 hari dalam sebulan. Jadi bagi mengatasi masalah ini, abang Roti Sedap ini ambil nombor telefon semua pelanggannya, termasuklah isteri saya yang bertugas di Menara TM!

Dengan senarai nombor telefon pelanggan yang banyak ini, mudahlah abang Roti Sedap ini hantar SMS kepada mereka agar buat tempahan roti mereka. Begini kandungan SMS yang isteri saya terima…

“Aslkm! Roti Sedap akn di hntr ke Mnr TM, P. Pntai, Dtr Mybnk, Mnr Mybnk pd KHAMIS 12.02.09 pkl 10 pg. Psns blh dibuat mllui sms slwt-lwtnya SELASA pkl 10.30pm. Nytakn nama anda, jns roti (R. biasa, R. nestum, r. cheese, r. bluberi - RM3 satu), r. kek RM3.50, r. hotdog r.kismis (3 utk RM5.00). Tksih”.

Pada hari yang ditetapkan, beliau akan tiba di lokasi berkenaan dengan van yang sarat dengan roti tempahan pelanggannya. Biasanya beliau akan bawa stok lebih kerana selalu terjadi pelanggan bawa rakan-rakan mereka bersama ketika mengambil roti tempahan mereka itu. Bertambah lagi pelanggan abang Roti Sedap ni!

Itulah habuan dan faedahnyanya jika menggunakan akal. Taktik atau strategi pemasaran abang Roti Sedap ni mudah sahaja tetapi berkesan! Manfaatkan teknologi yang ada. Selepas SMS, mungkin abang ni boleh gunakan email pula selepas ini…

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: