Tiga langkah bantu IKS bumiputera hadapi kegawatan


SAIFUDDIN Abdullah (kiri) bersalaman dengan sebahagian peserta seminar ketika merasmikan penutup Seminar Dana Kewangan Untuk Usahawan IKS di Seremban, kelmarin.

SEREMBAN 24 Dis. - Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MeCD) melaksanakan tiga langkah bagi membantu usahawan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) bumiputera di negara ini menghadapi impak kegawatan ekonomi global pada tahun depan.

Timbalan Menterinya, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, langkah-langkah yang diambil termasuk menyegerakan proses permohonan pembiayaan, melonggarkan syarat-syarat permohonan pinjaman tambahan serta menambah baik program latihan keusahawanan.

Jelas beliau, setiap agensi di bawah MeCD perlu memproses permohonan pembiayaan dalam masa yang lebih pendek daripada tempoh ditetapkan dalam piagam pelanggan masing-masing.

''Kita perlu bertindak pantas dalam berdepan dengan iklim ekonomi dunia yang gawat dan tidak menentu," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan majlis penutupan Seminar Dana Kewangan Untuk Usahawan IKS di Klana Resort dekat sini semalam.Hadir sama Yang Dipertua Dewan Perniagaan Melayu Malaysia, Negeri Sembilan (DPMMNS), Datuk Ahmad Yusof.Saifuddin memberitahu, syarat-syarat permohonan pinjaman tambahan perlu dilonggar atau dipermudah supaya tidak membebankan usahawan IKS bumiputera.

Menurut beliau, kelonggaran sewajarnya dipertimbangkan untuk usahawan-usahawan IKS bumiputera yang terpaksa memohon pinjaman tambahan bagi menampung kenaikan mendadak kos bahan mentah.

Di samping itu, katanya, agensi-agensi terbabit perlu memberi pertimbangan khusus terhadap usahawan-usahawan IKS bumiputera yang terpaksa mengubah konsep perniagaan akibat kegawatan ekonomi global.''MeCD turut memperkenal Program Penempatan Keusahawanan bagi melatih pekerja-pekerja di sektor IKS yang diberhentikan oleh majikan serta graduan menganggur.''Program selama setahun itu melatih peserta dari segi teori selama enam bulan dan tempoh selebihnya dari segi praktikal," jelas Saifuddin.Beliau berkata, pada masa ini, seramai 100 graduan lepasan universiti sedang mengikuti latihan perunding produk halal di bawah program berkenaan.

Menurutnya lagi, MeCD bercadang untuk mempelbagaikan bentuk latihan di bawah Program Penempatan Usahawan di samping mengkaji kaedah mempermudah peserta memohon pembiayaan perniagaan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: