Tahun 2009 - Fesyen Asia

TAHUN baru pastinya banyak memberi idea kepada pereka tempatan melahirkan idea serta inovasi baru fesyen. Namun, ketepatan selera tempatan yang lebih kontemporari patut diambil kira. Tidak hanya menampilkan ciri moden atau Barat tetapi identiti negara sendiri juga boleh dimasukkan ke dalam rekaan. Dalam hal ini, bukan bermakna potongan rekaan perlu tradisonal tetapi perincian lain juga memainkan peranan penting. Kelihatan moden dan elegan juga penting untuk membentuk personaliti si pemakai.Koleksi Iszal Ismail ketika Minggu Fesyen Antarabangsa Malaysia 2008 (M-IFW), anjuran Malaysian International Fashion Alliance ( MIFA) baru-baru ini antara yang perlu diambil perhatian. Koleksi yang dipersembahkan antara trend Asia 2009 yang patut dipuji. Menampilkan elemen feminin, masih menampilkan ciri Timur dalam kemewahan gaya busana.

Himpunan rekaan gaun malam jenama Citra ini banyak bermain dengan fabrik sifon, renda dan net yang menonjolkan keperibadian kewanitaan. Istimewanya ciptaan kali ini, banyak menguna pakai teknik draping daripada pola.Menurut Iszal, konsep romantik rondevous yang banyak memainkan unsur feminin dan warna yang pelbagai menunjukkan ciri Malaysia.“Saya menggunakan hampir 80 peratus teknik romance draping dalam rekaannya. Tetapi kali ini saya menampilkan konsep minimum anggun.Jika kita teliti, pakaian yang dihasilkan tidak mempunyai labuci dan glass bead yang sarat, perincian sekadar bermain dengan tatahan kristal Swarovski dan batu-batu berharga,” jelasnya yang pernah memenangi Anugerah Benang Emas (1997) dan Pesona Pengantin (2000).

Di samping itu, Iszal banyak menggunakan warna-warna palet kewanitaan.Rekaan Iszal yang boleh didapati di Ampang Point, Ampang dan SACC Mall, Shah Alam juga kelihatan istimewa dengan menampilkan unsur-unsur Andalusia, Arab dan Mesir.Dalam pada itu, pereka yang meminati hasil seni Ellie Saab, Prada dan Velentino, memberitahu, pada tahun 2008, perkembangan fesyen sangat memberangsang.“Ramai yang lebih menghargai fesyen dan rekaanbukan sahaja tertumpu kepada gaya tradisional tetapi masyarakat mula meminati gaya moden.

Misalnya, kaftan yang sering dipakai oleh masyarakat Melayu ketika tidur mula dipakai untuk menghadiri majlis dan bersiar-siar,” jelasnya.Iszal juga mengakui ramai pereka yang gemar mengetengahkan potongan moden tetapi baginya, ia merupakan perkembangan yang sihat.“Masyarakat mempunyai pilihan sama ada tradisional atau moden,” jelasnya.Sebagai persediaan 2009, Iszal bersedia menghadapi persaingan industri fesyen yang semakin kuat.“Persaingan memang kuat dan saya sebagai pereka senior perlu sentiasa hadir dengan idea yang baru,” jelasnya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: