Keunikan kapal layar


Mohd. Zabidi Desa tekun mencipta kraf tangan berbentuk kapal layar menggunakan sabut kelapa dan tongkol kayu di rumahnya di Kangar, semalam.
- Gambar FAIZAL ABU HASSAN

KANGAR 26 Dis. - Menghasilkan kraf tangan bermutu tinggi memerlukan penelitian terperinci bagi memastikan barangan yang bakal dijadikan buah tangan para pelancong sebagai sesuatu yang bermakna selepas sesuatu lawatan.Kraf tangan yang dihasilkan itu perlu mempunyai sentuhan seni dan pembuatnya perlu kreatif menghasilkan sesuatu produk terutama apabila membabitkan hasil kerja tangan 100 peratus.

Namun begitu, penghasilan kraf tangan bermutu tinggi tidak semestinya memerlukan barangan yang mahal sebaliknya bahan terbuang sekiranya dicorakkan dengan baik dapat menghasilkan kraf tangan yang menarik.

Bagi pereka kraftangan kreatif, Mohd. Zabidi Desa, 44, yang tinggal di Taman Cahaya, di sini, dia membuktikan bahawa tempurung kelapa, sabut dan bahan lain daripada pokok kelapa amat bermanfaat dalam menghasilkan kraftangan.Kayu terbuang yang hanyut di dalam laut atau sungai juga boleh dimanfaatkan jika seseorang itu mempunyai kehendak dan imaginasi yang tinggi dalam menjadikan bahan terbuang itu satu produk yang mempunyai nilai seni jika bijak mengabungkan elemennya.Apa yang dikatakan oleh Zabidi terbukti apabila tempurung kelapa, sabut dan kayu hanyut yang ditemuinya digabungkan menjadi pelbagai kraf tangan menarik termasuk kapal layat, ikan buntal, keris, bunga, tabung, kayu penghias rumah dan pelbagai lagi.

Dengan berbekalkan pisau, gunting, gam, pahat, penukul, kaca dan imaginasi, bahan terbuang yang tidak berguna pada dasarnya boleh 'ditukarkan' menjadi kraftangan berseni yang menarik perhatian ramai.Melihat kepada kraf tangan yang dihasilkan, tidak hairan mengapa lot gerainya yang dibuka di Pasar Tani Pelancongan di Kuala Sungai Baru, Kuala Perlis, di sini setiap hari Sabtu dan Ahad, sering mendapat perhatian pengunjung.Menurut Zabidi, dia menghasilkan kraftangan lebih daripada 10 tahun lalu dan suka menggunakan bahan terbuang terutama daripada pokok kelapa.Katanya, penghasilan kraf tangan dibuat sendirian bagi memenuhi minatnya yang suka menghasilkan kapal perhiasan terutama jenis kapal layar.

''Sebelum ini saya menetap dan menjalankan perniagaan di Pantai Chenang, Pulau Langkawi sambil menjual hasil kraf tangan, layang-layang, melukis serta membuat persembahan busking kepada pelancong dalam dan luar negara.

''Tetapi selepas pulang ke Kangar, semua hasil kraf tangan ini saya buat untuk mengisi masa lapang sahaja tetapi apabila wujud pasar pelancongan yang diilhamkan oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) minat saya dalam membuat hasil kraf tangan ini kembali semula serta dijadikan sumber pendapatan sampingan," katanya.

Zahidi berkata, dalam menghasilkan sesuatu kraf tangan, minat yang mendalam diperlukan untuk menjadikan hasil kraf tangan itu cantik bukan sahaja untuk dijual tetapi untuk kepuasan diri.

''Seperti saya, apabila ilham tiba untuk membuat sesuatu kraf tangan, saya akan terus membuatnya selepas terjaga daripada tidur dan akan membuatnya sehingga ia selesai walaupun hingga dinihari.

''Mungkin sebab itu bagi sesetengah hasil kraf tangan yang saya hasilkan terasa amat berat untuk dijual, walaupun ada pelanggan yang berkenan dan mahu membelinya," ujarnya.

Kebiasaannya Zabidi akan menghabiskan waktu malamnya dengan menghasilkan kraf tangan bermula 12 malam sehingga tiba waktu Subuh dan kebiasannya bagi kapal bersaiz sederhana, dia boleh menyiapkan dua atau tiga buah dalam tempoh tersebut.Selain menghasilkan barangan kraf tangan, Zabidi juga mahir membuat layang-layang pantai yang dijualnya di kawasan pantai Kuala Sungai Baru bagi menampakkan suasana lebih ceria.''Saya memang sukakan suasana pantai dan itu merupakan punca utama saya memilih Pasar Pelancongan Kuala Sungai Baru sebagai tapak untuk menjual hasil kraf tangan saya.

''Dalam penghasilan sesuatu kraf tangan daripada sabut, bahan khas perlu disembur bagi memastikan ia tidak cepat rosak dan bagi mencantikkan lagi hasil kraf tangan tersebut," jelasnya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

2 comments:

saharuddin said...

Salam.mcmana nk contact en zabidi ya?

saharuddin said...

Salam.mcmana nk contact en zabidi ya?