Protes jejas industri seks

Kejadian tunjuk perasaan antikerajaan melumpuhkan Pattaya sekali gus menjejaskan sektor pelancongan di bandar tersebut.


PATTAYA yang dahulunya merupakan sebuah perkampungan nelayan kini berubah wajah selepas pelancongan berasaskan hiburan dan seks semakin berkembang di bandar tersebut.

KERAJAAN Thailand terpaksa mengisytiharkan darurat selepas kumpulan penyokong bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra yang menyarung baju-T berwarna merah merusuh teruk sehingga menakutkan pemimpin negara asing yang sepatutnya menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN di Pattaya baru-baru ini. Bukan itu sahaja, perbuatan ribuan penunjuk perasaan antikerajaan itu yang sanggup bertempur dengan polis dan tentera Thailand turut mencetuskan kebimbangan penduduk tempatan.Keadaan darurat dengan darah membasahi setiap jalanan di pantai peranginan Pattaya yang berlaku itu turut mencetuskan amaran kepada pelancong-pelancong asing agar meninggalkan bandar tersebut dan jangan keluar dari bilik hotel penginapan masing-masing.Sungguhpun terdapat larangan itu, ia memerlukan satu jangka masa yang panjang untuk menghalang pelancong asing berparti sepanjang malam di Pattaya. Ini kerana kawasan itu adalah salah satu pusat percutian yang begitu popular dan menjadi pilihan pelancong asing.

"Ya... darurat bukan sesuatu yang baik, tetapi saya kenal siapa yang datang jika kami berada dalam zon peperangan."Saya suka berparti di sini. Minuman bir murah, cuacanya baik dan 'budak-budak perempuan' kesemuanya bekerja keras," kata pelancong Britain, Peter Norton dengan suara menjerit ketika ditemubual dalam suasana muzik disko yang kuat. Sambil itu, Norton kelihatan merenung tajam ke arah Emma, 21, seorang pondan cantik di Pattaya.

Bagaimanapun, pekerja seks jalanan dan penari tiang lucah memberitahu, keadaan huru-hara yang berlaku di Thailand termasuk penutupan lapangan terbang antarabangsa utama di Bangkok telah menutup periuk nasi mereka."Kami adalah warga Thailand yang baik dan mesra, tetapi sekarang... semua orang di seluruh dunia menganggap kami ganas dan bersengketa sesama sendiri."Kenapa mesti bergaduh? Kita mempunyai darah yang sama, kita perlu lebih bertoleransi," kata Emma yang memakai gaun berwarna oren bercorak bunga sambil diperhatikan lelaki-lelaki asing.Emma melihat kejadian yang berlaku di televisyen yang memaparkan beribu-ribu penunjuk perasaan antikerajaan menyerbu hotel mewah di mana pemimpin-pemimpin ASEAN sedang berkumpul untuk membincangkan kemerosotan ekonomi global dan pelancaran roket Korea Utara pada Sidang Kemuncak ASEAN di Pattaya dengan wajah yang penuh benci.

Keadaan huru-hara yang berlaku itu telah memaksa pemimpin Thailand membatalkan sidang kemuncak tersebut sekali gus mengisytiharkan darurat di Pattaya untuk beberapa jam sambil pemimpin-pemimpin negara dipindahkan dengan sebahagian daripada mereka dilihat menaiki helikopter melalui bumbung hotel.


GADIS-GADIS pekerja seks tetap keluar di jalanan untuk mencari pelanggan dalam suasana rusuhan yang memburuk di Pattaya, selatan Thailand baru-baru ini.


"Saya sangat kecewa kerana ia adalah satu perhimpunan dan perbincangan yang penting bagi seluruh rakyat ASEAN."Thailand adalah tempat pelancongan yang popular dan jika mereka melihat keadaan huru-hara ini, mereka tidak akan datang lagi," katanya.Pattaya mula menjadi destinasi popular selepas tercetusnya Perang Vietnam dan ia menjadi destinasi pilihan pelancong untuk menikmati percutian di pantai dan bar sepanjang tahun.

Bekas perkampungan nelayan itu sekarang telah menjadi tempat berdirinya pelbagai kedai seperti kedai tato, salon, sauna dan bar-bar yang diberi pelbagai nama seperti Candy Shop dan Don't Tell Mama.'Orang baik pergi ke syurga. Manakala orang jahat pergi ke Pattaya' - kata-kata ini dipetik daripada sehelai baju-T yang dijual di situ.Kebanyakan pelancong berkata, sandiwara politik yang berlaku di Thailand adalah satu fenomena yang akan dilupakan dalam sedikit masa lagi.

"Memang kami agak takut, tetapi kami ke sini hanya untuk berhibur. Kami tidak berasa mereka akan menentang kami dan diharapkan semuanya selamat sepanjang kami berada di sini," kata salah seorang lelaki British yang mengadakan parti di Pattaya selepas berjaya menamatkan pengajiannya."Saya nampak darah di merata-rata tempat dan ia menakutkan. Keadaan di negara kami selamat tetapi tidak di sana (Pattaya)," kata seorang pelancong Jerman, Raymond Beel yang membatalkan perjalanan selepas kejadian rusuhan berlaku di Pattaya.Dalam perjalanan Beel ke Thailand pada 24 Mac lalu, beliau mendapati, masih banyak pelancong asing singgah ke negara itu, namun perniagaan menghadapi masalah ekoran rusuhan yang berlaku dan ditambah pula dengan kemelesetan ekonomi global yang menyebabkan mata wang asing jatuh."Sekarang ini, bar-bar hanya dipenuhi dengan gadis-gadis pekerja. Tidak ada pelancong. Orang hanya lalu lalang tetapi tidak mengeluarkan duit untuk ke sana. Sedangkan sebelum ini, mereka sanggup berhabis untuk menikmati enam gelas besar bir sepanjang malam. Kini, hanya dua gelas bir sahaja yang boleh dihabiskan kerana kebanyakannya pulang awal ke hotel kerana takut terperangkap di dalam rusuhan," ujarnya.

Beliau menambah: "Pernahkah anda mendengar mengenai kemerosotan nilai mata wang? Mereka fikir mereka menghadapi masalah, tetapi mereka perlu lihat apa masalah yang dihadapi di sini. Sebelum ini, nilai mata wang agak tinggi iaitu 75 bath bagi 1 dolar tetapi sekarang, hanya 50 bath."Sementara itu, seorang gadis bar memberitahu, mereka hanya mengenakan caj serendah 50 peratus dan pelanggan seks tetap masih banyak diterima, cuma pelanggan baru yang masih takut untuk datang.Kaew Yoo wan, 28, seorang pekerja bar terkenal yang merupakan anak kepada petani, pula memberitahu, beliau mengharapkan kejadian rusuhan antikerajaan tersebut tidak akan berlaku lagi kerana ia meletakkan mereka di dalam masalah.

"Saya tahu terdapat satu mesyuarat besar antara negara yang diadakan di sini tetapi ia tidak membantu perniagaan kami," katanya sedih.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: