Kaftan Ras Batik ke Ireland

KAFTAN bermotif bunga orkid menjadi tarikan di gerai Ras Batik pada aktiviti Sambutan Hari Kraf Kebangsaan 2009 yang diadakan di Kompleks Kraf Kuala Lumpur, baru-baru ini.Motif bunga orkid yang dilukis di atas kaftan yang berlatar belakang warna-warna terang seperti merah, kuning, jingga, hijau dan hitam dengan mudah menarik pandangan mereka yang lalu lalang di hadapan puluhan gerai yang menjual batik kain dan baju batik.Kata Pengurus Jualan Ras Batik, Salina Mohd. Hanifa, 32, kaftan bermotif bunga orkid ini amat laris sehingga terpaksa ditambah stok beberapa kali.Ini kerana corak kaftannya berbeza dengan kaftan yang dijual di gerai lain.

''Gerai lain tidak ada yang menjual kaftan dengan motif batik yang dilukis besar daripada bahagian bawah hingga ke atas. Warna bunga yang terang dan dilukis di atas kain rayon dan kain kapas yang juga berwarna terang menjadi pilihan ramai.''Bukan setakat orang tempatan malah pelancong asing juga menggemari corak yang sedemikian bagi dipakai sendiri atau dihadiahkan kepada kawan-kawan.

"Inilah yang menjadi kelebihan pada kaftan Ras Batik yang berbeza dengan kaftan Kelantan dan Terengganu,'' kata Salina yang ditemui di Kompleks Kraf.

Menurutnya, motif bunga orkid yang dilukis pada kaftan dan produk Ras Batik dihasilkan oleh suaminya, Rasli Tumin, 35, di bengkelnya yang terletak di Kampung Parit Penghulu, Sungai Rambai, Melaka.

Cuma kebetulan pada pertemuan itu, Rasli tidak bersama kerana pulang ke bengkel bagi menyiapkan tempahan yang diterima.

Kata Salina, suaminya pernah menimba pengalaman bekerja dan membuat demo batik untuk pelancong di sebuah syarikat batik di Kuala Lumpur.Setelah berhenti kerja, Rasli pulang ke kampung dan membuat bengkel sendiri di atas tanah milik keluarga.''Semua kerja membuat batik dihasilkan sendiri daripada mencanting, mencelup dan sebagainya. Kami hanya menggunakan warna Jerman kerana warna ini terang, berkualiti dan harganya pun lebih mahal.

''Setakat ini produk Ras Batik telah pun sampai ke Ireland, Hong Kong, Taiwan dan China.

''Untuk pasaran ke luar negara, baju yang sudah siap seperti blaus wanita, pareo dan kemeja lelaki lebih diminati sementara masyarakat di Malaysia lebih menyukai kain ela bagi dibuat baju kurung dan kebaya,'' jelas Salina.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: