Kulit cantik boleh dicipta



SEBAGAI jenama rangkaian penjagaan kulit yang membina reputasinya tersendiri, Clinique ternyata mempunyai catatan sejarah yang panjang.

Pengurus Kanan Komunikasi Clinique Malaysia, Yen Choong berkata, catatan sejarah inilah yang menjadi asas kepada kekukuhan jenama tersebut sehingga ke hari ini.

"Kami membina reputasi berlandaskan sejarah yang dicipta lebih 41 tahun lalu," katanya ketika merungkai sejarah jenama berasal dari AS itu.

Katanya, Clinique bermula daripada kisah yang berlaku secara kebetulan pada tahun 1967 ketika era revolusi mula menyelubungi masyarakat Amerika Syarikat (AS).

Pengarang majalah Vogue , Carol Phillips telah menemubual pakar dermatologi terkenal di Manhanttan, Dr. Norman Orentreich.

Sewaktu menjelaskan falsafah penjagaan kulitnya, Dr. Orentreich melahirkan idea mudah yang dapat merubah industri kecantikan.Bagi beliau kulit cantik boleh dicipta. Ketika itu, ramai berpendapat kulit yang cantik mulus disebabkan genetik.Kenyataan oleh pakar dematologi itu menjadi permulaan kepada satu era baru dalam penjagaan kulit di mana produk sebenarnya boleh memulihkan kulit dan wanita tidak akan lagi dibelenggu dengan masalah kulit secara semula jadi.Keyakinan falsafah Dr. Orentreich ini menggembirakan wanita di seluruh dunia. Malah, wawasan keluarga Estee Lauder, menggerakkan usahanya bersama Carol Phillips, menjadikan impian suatu kenyataan dengan kehadiran rangkaian baru produk penjagaan kulit.

Dengan pengenalan sistem penjagaan kulit tiga langkah - membersih, mengeksfoliat dan melembap - Clinique dilahirkan pada 1968.

Menurut Choong, Clinique telah melancarkan rangkaian penjagaan kulit pertama yang diuji pakar dermatologi selain ujian alahan dan seratus peratus bebas wangian dan ia menjadi sesuatu yang klasik hingga ke hari ini.

"Tahun ini, Clinique berusia 41 tahun dan misinya tetap sama seperti ketika kali pertama diperkenalkan dahulu iaitu menyediakan rangkaian produk yang bermutu dan berkesan bagi menyerlah dan memulihkan setiap jenis kulit," katanya.

Hingga kini, semua produk Clinique dihasilkan ahli dermatologi dan terus berpegang teguh dengan prinsipnya dalam ujian alahan.

Ini bermaksud, sebelum sesuatu produk dilancarkan, produk itu perlu diuji pada 600 orang sebanyak 12 kali, dan ini bermakna sebanyak 7,200 ujian dijalankan.Jika ujian ini menunjukkan sebarang kesan alahan, produk tersebut tidak akan dilancarkan malah dihantar semula di makmal untuk dirumus semula.Semua produk Clinique seratus peratus bebas wangian kerana kajian menunjukkan wangian antara salah satu penyebab keradangan kulit.Sementara itu, sebagai penghargaan kepada golongan wanita jenama tersebut berbangga untuk berkolaberasi sebagai antara penaja utama bagi Pertandingan Tanda Kasih Buat Ibu anjuran Mega Utusan Malaysia sempena sambutan Hari Ibu pada Mei ini.

"Penyertaan kami adalah bagi berkongsi aspirasi dalam menghargai wanita khususnya para ibu," kata Choong.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: