Muhammad Yunus pengasas Bank Grameen

MUHAMMAD Yunus merupakan seorang usahawan dan pakar ekonomi Bangladesh.

Anak ketiga dari sembilan beradik, Muhammad dilahirkan pada 28 Jun 1940 dalam keluarga Islam di perkampungan Bathua berhampiran Jalan Boxirhat di Hathazari, Chittagong, British India (kini Bangladesh).

Bapanya Hazi Dula Mia Shoudagar, seorang tukang emas dan ibunya Sufia Khatun seorang suri rumah.

Masa kanak-kanaknya banyak dihabiskan di kampung sehingga tahun 1944, keluarganya berpindah ke bandar Chittagong dan beliau mula bersekolah di Sekolah Rendah Lamabazar.

Pada 1949, meskipun dirundung kesedihan kerana ibunya diserang penyakit berkaitan psikologi, beliau lulus matrikulasi dari Kolej Chittagong dengan tempat ke-16 di kalangan 39,000 pelajar di Pakistan Timur ketika itu (sekarang Bangladesh).

Semasa zaman persekolahan, Muhammad aktif dalam Persatuan Pengakap dan mengembara ke Pakistan Barat dan India pada 1952 dan Kanada pada 1955 bagi menghadiri Jamboree.

Beliau kemudian belajar di Kolej Chittagong dan menjadi seorang yang aktif dalam aktiviti kebudayaan dan memenangi beberapa anugerah bagi lakonan drama.

Pada 1957, beliau berjaya melanjutkan pelajaran dalam bidang ekonomi di Jabatan Ekonomi Universiti Dhaka sehingga mendapat Ijazah Sarjana Muda dan Ijazah Sarjana empat tahun kemudian.

Selepas tamat pengajian Muhammad bertugas sebagai penolong penyelidik di Biro Ekonomi di bawah Profesor nurul Islam dan Rehman Sohban.

Tidak lama kemudian, beliau dilantik sebagai pensyarah ekonomi di Kolej Chittagong pada 1961 dan menyediakan portfolio bagi sebuah kilang.

Prestasinya yang memberangsangkan menyebabkan beliau mendapat tawaran biasiswa fullbright pada 1965 bagi melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat (AS).

Dengan biasiswa, beliau berjaya memperoleh doktor Falsafah dalam bidang ekonomi dari Universiti Vanderbilt menerusi program lepasan ijazah dalam Pembangunan Ekonomi pada 1971.

Bermula 1969 sehingga 1972, Yunus merupakan seorang penolong profesor ekonomi di Universiti Middle Tennessee di Murfreesboro, Tennessee.

Semasa Perang Saudara di Bangladesh pada 1971, beliau mengasaskan jawatankuasa masyarakat dan mengendalikan Pusat Informasi Bangladesh bersama-sama rakyat Bangladesh yang tinggal di AS bagi mendapatkan sokongan kemerdekaan.

Beliau juga menerbitkan Bangladesh Newsletter dari rumahnya di Nashville dan selepas perang, beliau kembali ke Bangladesh dan dilantik sebagai Pesuruhjaya Perancang kerajaan yang diketuai oleh Nurul Islam.

Bagaimanapun, Muhammad tidak bertahan lama dengan tugasnya, beliau berhenti dan bekerja di Universiti Chittagong sebagai Ketua Jabatan Ekonomi.

Di sana, beliau terlibat dalam program membasmi kemiskinan selepas meninjau keadaan kebuluran pada 1974 dan menjalankan program meningkatkan ekonomi kawasan luar bandar sebagai projek penyelidikan.

Pada 1975, beliau membangunkan Nabajug (Era Baru) Tebhaga Khamar (tiga ladang kongsi) di mana kerajaan mengambilnya sebagai Program Pakej Input.

Pakej berkenaan kemudian dilancarkan oleh Presiden Ziaur Rahman pada penghujung 1970-an.

Bagaimanpun pada 2 Ogos 2005, kerana campur tangan dan dakwaan yang difailkan oleh Bangladesh Legal Aids and Services Trust (BLAST), mahkamah mengisytiharkan Gram Sarkar tidak sah mengikut perlembagaan.

Pada 1976 semasa melawat ke persekitaran termiskin di perkampungan Jobra berhampiran Universiti Chittagong, beliau mendapati satu skim pinjaman kecil dapat membantu kehidupan masyarakat berkenaan.Beliau yang mula memberikan pinjaman sebanyak RM90 kepada kumpulan wanita berkenaan mendapat keuntungan 60 sen bagi setiap pinjaman, dapat mengurangkan kadar kemiskinan serta meningkatkan taraf hidup.Muhammad berjaya mendapatkan pinjaman daripada Bank Janata dan meminjamkannya kepada penduduk Jobra pada Disember 1976.Pada 1 Oktober 1983, projek perintis yang beroperasi sepenuhnya sebagai sebuah bank yang dinamakan Bank Grameen bagi membantu rakyat miskin Bangladesh.Bank Grameen terus berkembang dengan menjalankan banyak projek pertanian seperti Yayasan Nelayan Grameen, Yayasan Pertanian Grameen, Grameen Telecom dan banyak lagi.

Kejayaan model Grameen dalam pinjaman miko telah mendapat perhatian dunia termasuk negara maju dan membangun termasuk AS.Justeru kerana sumbangannya dalam Bank Grameen, Muhammad digelar Ashoka: Pencipta Inovasi bagi Masyarakat.

Pada 2006, yunus dianugerahkan Hadiah Nobel Keamanan atas sumbangannya dalam membangunkan masyarakat dengan Bank Grameen.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: