Dasar Keusahawanan Inovasi IPT akan diumum.


Mohamed Khaled Nordin bersama Sahul Hamid Abu Bakar (kanan) melihat mesin pengimbas ciptaan UiTM sempena Program Jangka Panjang Inovasi dan Kreativiti Universiti Teknologi Mara (UiTM) 2010-2019 di Shah Alam, semalam.

SHAH ALAM 6 April - Kementerian Pengajian Tinggi akan mengumumkan pelaksanaan Dasar Keusahawanan Inovasi melibatkan semua institusi pengajian tinggi (IPT) bagi membolehkan setiap inovasi yang dihasilkan dapat dikomersialkan.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, dasar itu diperkenalkan kerana banyak hasil kajian dan penyelidikan (R&D) tidak mampu untuk dikomersialkan oleh IPT walaupun memiliki hasil inovasi yang baik.

Menurutnya, pengenalan dasar itu dijangka membolehkan elemen-elemen keusahawanan dapat diterapkan di kalangan IPT bagi membolehkan mereka mengkomersialkan semua produk yang dihasilkan sekali gus menyumbang kepada kemewahan negara.

"Tanpa elemen keusahawanan, inovasi yang dihasilkan tidak akan berjaya kerana elemen itu sendiri akan menterjemahkan kejayaan sesuatu inovasi."Di negara kita, setiap IPT sebenarnya mempunyai kemampuan dan kekuatan dari segi kajian dan inovasi. Tetapi ia harus mempunyai satu lagi elemen penting iaitu keusahawanan sebagai tambahan kepada pencapaian inovasi tersebut,'' ujarnya.Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan pelancaran Program Jangka Panjang Inovasi dan Kreativiti Universiti Teknologi Mara (UiTM) 2010-2019 di sini hari ini.

Turut hadir dalam majlis itu ialah Naib Canselor UiTM, Prof. Datuk Dr. Sahol Hamid Abu Bakar.

Program yang lebih dikenali sebagai 'DNA Inovasi UiTM dan Komuniti Tempatan' itu diwujudkan sebagai satu panduan untuk melaksanakan pelan tindakan strategik dalam inovasi serta kreativiti bermula 2010 sehingga 2019.Dalam perkembangan lain, Mohamed Khaled memberitahu, kementeriannya turut bercadang mengenakan yuran kepada pelajar asing yang menuntut di peringkat ijazah sarjana muda di IPT di negara ini mengikut harga kos mulai tahun ini.Kata beliau, bayaran yuran tersebut dibuat bagi memastikan tidak wujud elemen subsidi kerajaan diberikan kepada pelajar asing.''Bagi pelajar asing yang mengikut pengajian peringkat sarjana, doktor falsafah (PhD), tiada subsidi diberikan oleh kerajaan," ujar beliau.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: