Jana pendapatan awal di UMK


PARA pelajar UMK menunjukkan senarai perniagaan yang diiktiraf SSU di Pusat Enterpris Siswa, Kota Bharu, semalam.

KOTA BHARU 13 April – Memasuki alam perniagaan berbekalkan pengalaman menggerakkan syarikat memberi keyakinan kepada mahasiswa untuk mengharungi cabaran lebih besar apabila berada di bidang itu kelak.

Malah bagi sebilangan mahasiswa Universiti Malaysia Kelantan (UMK), ia memberikan pengalaman berharga dan pada masa yang sama menggembirakan mereka dengan pulangan yang diperoleh.Ini dilakukan mahasiswa tahun satu dari jurusan keusahawanan perdagangan, M. Jeevanraj, 21, ‘tauke’ syarikat Jes Motor Services menyediakan khidmat sewa motosikal kepada rakan sekampus.

Katanya, idea untuk menggunakan motosikal miliknya sendiri bagi menjana kewangan tercetus setelah melihat keperluan mahasiswa yang mempunyai pelbagai urusan di luar kampus.

“Mahasiswa kadang-kadang perlu ke bank atau pejabat pos yang berdekatan. Daripada menyewa kereta yang kosnya lebih mahal, mereka memilih untuk menyewa motor saya.“Saya hanya kenakan caj RM2.50 sejam dan sewa topi keledar pula RM1 sahaja. Dalam seminggu saya boleh dapat keuntungan sehingga RM100,” katanya yang baru sahaja memulakan perniagaan itu sejak awal Januari lalu.Pengurus syarikat LMS Global Resources, Sar Muhammad Fadil Abdul Rahman, 23, mahasiswa tahun tiga jurusan keusahawanan perdagangan berkata, dia membuka syarikat itu sejak Julai tahun lalu bersama lima orang lagi rakannya.

Dengan modal permulaan RM1,500 setiap seorang, mereka terlibat dengan perkhidmatan menyediakan mesin basuh kepada kolej kediaman UMK, perkhidmatan sewa kereta dan juga mengurus kedai serbaneka di dalam kolej.“Kami kumpulkan modal itu dengan usaha masing-masing sama ada duit poket sendiri ataupun meminjam dari keluarga dan kenalan yang mempercayai kesungguhan kami.“Alhamdulillah sehingga hari ini, 60 peratus daripada jumlah pinjaman sudah dapat kami langsai,” katanya.Sar Muhammad Fadil berkata, nama syarikat mengambil singkatan daripada perkataan ‘large’ (besar), ‘medium’ (sederhana) dan ‘small’ (kecil) itu, telah membelanjakan RM1,000 untuk kajian dan pembangunan mesin basuh yang diletakkan di kolej kediaman.Katanya, mereka menambah sendiri beberapa komponen kepada 15 mesin basuh biasa yang digunakan itu bagi menjadikan ia sesuai untuk kegunaan ramai dengan caj RM2 sekali basuhan berbanding RM3 jika mahasiswa menggunakan khidmat di luar.Kasyifah Ibrahim, 21, mahasiswa tahun satu keusahawanan teknologi pertanian pula membuka perniagaan kemeja T yang diambilnya terus dari kilang dan juga kedai sekitar Kota Bharu.

Katanya dalam masa sama, dia juga memberi khidmat membuat reka corak mengikut tempahan pelanggan.“Tempahan setakat ini yang paling banyak pernah saya terima adalah dari sebuah sekolah rendah yang telah menempah lebih 100 pasang baju T muslimat.“Selain itu saya menjual pakaian kepada mahasiswa di sini dan juga di rumah apabila balik ke kampung,” katanya yang mendapat purata RM250 sebulan daripada perniagaannya.Kasyifah berkata, dia tidak menghadapi masalah berhubung dan berbincang dengan pembekal dan pihak luar kerana di UMK terdapat kemudahan sebuah pusat sehenti yang disediakan untuk mahasiswa yang membuka perniagaan.

Pusat sehenti yang dikenali sebagai Pusat Enterpris Siswa (SEC) ini dirasmikan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin, pada 18 Februari baru-baru ini

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: