Bisnes tepi pantai




RESTORAN Aroma Ikan Bakar yang dibuka sejak Julai 2004 oleh pasangan guru-polis, Hazura Kusman, 41, dan suami, Mohd. Naim Omar, 43, semakin hampir kepada sasaran untuk menjenamakan Pantai Jeram, Kuala Selangor, sebagai destinasi makanan laut."Dulu orang teragak-agak untuk masuk (ke sini) sebab kawasan ini dilitupi hutan. Tapi sekarang sudah ada dua restoran makanan laut di sini yang dapat memuatkan sehingga hampir 500 orang pada satu masa."Orang ramai datang sejauh dari Subang Jaya, Rawang, Kajang dan Klang. Sampaikan ada sekumpulan veteran yang datang untuk makan di sini dengan kain pelikat," kata Mohd. Naim.


MOHD Naim dan Hazura berani meneroka industri makanan laut kerana percaya pada potensi Pantai Jeram.

Daripada tujuh orang pekerja, perkembangan perniagaan itu telah membolehkan mereka menggaji 42 pekerja termasuk lima tukang masak, tiga orang pembantu dan selebihnya pekerja separuh masa.Pengalaman menjemput pelanggan yang tidak jumpa jalan masuk ke sini juga memberi mereka ingatan yang menarik."Mereka telefon dan tanya di mana letaknya restoran kami. Setelah gagal mencari, kami minta dia tunggu di satu tempat dan kami pergi menjemput mereka," kata Mohd. Naim, tersenyum mengenangkan variasi pengalaman mereka melayan kerenah pelanggan.

KERANG BAKAR


Tidak kurang juga pelanggan yang terkejut menemui restoran makanan laut di sini semasa mereka tersesat jalan.Pasangan ibu bapa kepada empat orang anak yang berumur antara 10 hingga 17 tahun ini juga amat berterima kasih kepada para pelanggan, terutamanya yang menyenaraikan hidangan mereka dalam blog masing-masing, yang sekali gus membantu mengembangkan lagi pasaran perniagaan mereka.

"Testimoni yang seperti itu mungkin lebih meyakinkan kerana mereka tidak dibayar. Mereka buat ikut pandangan sendiri. Yang suka, mereka sertakan nombor telefon.


IKAN SIAKAP TIGA RASA


"Bila pelanggan telefon dan bertanyakan lokasi kami, kami pun tertanya-tanya juga dari mana mereka dapat nombor telefon kami sedangkan kami tidak pernah membuat iklan sehingga sejauh Rawang," ujar Mohd. Naim.Makanan laut yang dihidangkan termasuklah ikan bakar jenis siakap, kerapu, jenahak, pari, udang, sotong, dan kerang.


UDANG MENTEGA


Boleh juga dimasak pedas atau kari, hidangan pelengkap yang lain yang boleh didapati di sini ialah tomyam, nasi lemak, nasi goreng, kerabu mangga dan banyak lagi.

Satu hidangan istimewa yang menarik perhatian kami ialah kepah anak daranya yang menyamai kerang tetapi berkulit licin dan rasa seperti lala.Dimasak cili, keenakannya membuatkan kami terkenangkan rasanya sehingga hari ini biarpun kunjungan dibuat hampir dua bulan yang lalu.Harga yang ditawarkan pula amat berpatutan, terutamanya untuk makanan laut yang dipastikan sentiasa segar dan diambil dari Bagan Pasar Penambang setiap hari, iaitu bermula serendah RM25 untuk set seorang, RM3.50 untuk nasi, RM2.50 untuk jus. - FATIMI NADIAH ZAINUDEEN




AROMA IKAN BAKAR
Pantai Jeram, Kuala Selangor, Selangor
017-3163117

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: