Usahawan Perlu sikap Malu untuk berjaya.


DR. Mahathir Mohamad melihat buku Building Passion With Mustapha Kamal sambil ditemani isterinya, Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali, disaksikan Mustapha Kamal Abu Bakar (dua dari kiri) dan Puan Sri Wan Nong Wan Ibrahim (kiri), sewaktu merasmikan pelancaran Menara Mustapha Kamal di Damansara Perdana, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 16 Okt. - Usahawan bumiputera yang menjalankan perniagaan perlu mempunyai sikap 'malu' untuk berjaya," kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohammad.

Katanya, sikap tersebut merupakan rahsia kejayaan yang perlu diikuti oleh usahawan terutama para peniaga dan pengusaha Melayu.

''Orang Jepun berjaya sebab mereka 'malu'. Maksudnya jika mereka gagal, mereka akan malu, jadi, mereka akan terus berusaha sehingga berjaya.''Sebaliknya di Malaysia, sikap begini tidak diamalkan, sebagai contoh apabila berlaku sesuatu isu dalam kerajaan yang melibatkan ekonomi atau politik yang merudum menteri tak nak letak jawatan, tak ada rasa malu langsung," katanya.Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Menara Mustapha Kamal (MMK), Galeri Emkay dan pelancaran buku Building Passion With Mustapha Kamal di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi Kumpulan Emkay, Tan Sri Mustapha Kamal Abu Bakar dan isteri Dr. Mahathir, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali.Dr. Mahathir berkata, usahawan bumiputera perlu bijak untuk mengambil peluang yang diberikan bagi memperolehi kejayaan yang diingini.''Saya bangga berjumpa orang seperti Mustapha Kamal yang merupakan seorang yang serius dalam tugasnya dan bersungguh-sungguh untuk berjaya.''Sebenarnya, kita boleh lakukan apa sahaja kalau kita betul-betul lakukannya dan pasti kita akan berjaya.''Kalau modal RM1,000, jalankan perniagaan berdasarkan modal yang ada. Ini tidak modal RM1,000 nak perniagaan RM10,000, bila gagal tak tahu malu pula," katanya.

Sementara itu, Mustapha Kamal dalam ucapannya berkata, MMK menggambarkan kemuncak perjalanan perniagaannya secara keseluruhannya yang ditubuhkan sejak 1983.''Kejayaan ini merupakan usaha sama yang diberikan seluruh warga Kumpulan Emkay dan anak syarikat," katanya

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: