RM1.2j latih bumiputera ceburi perniagaan

KENINGAU 7 Okt. - Sebanyak RM1.2 juta diperuntukkan bagi menyediakan kursus dan latihan kepada golongan bumiputera yang berminat untuk menceburkan diri dalam dunia perniagaan.

Pengurus Besar Sedcovest Holdings Sdn. Bhd., Ramli Alan berkata, antara kursus dan latihan yang ditawarkan adalah pembuatan kek lapis, menjahit langsir, cadar dan kusyen.Selain itu katanya, Sedcovest selaku pihak yang diamanahkan untuk melaksanakan program itu akan memperluaskan latihan berkenaan meliputi bidang kejuruteraan awam dan Skim Usahawan Siswazah pada masa akan datang.''Oleh itu kita sangat berharap belia dan beliawanis bumiputera merebut peluang ini sebagai salah satu cara untuk meningkatkan ekonomi diri dan keluarga," katanya.Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Bengkel Jahitan Langsir, Cadar dan Kusyen di Hotel Perkasa di sini hari ini.Seramai 28 usahawan dan bakal usahawan mengikuti kursus selama tiga hari itu.Hadir sama Pengurus Latihan Usahawan Sedcovest, Jusli Potoh, Ketua Peserta, Rojiah Saion dan jurulatih bengkel jahitan, Dayang Aisah Jaimi.Ramli berkata, pelatih kursus perlu berani memulakan perniagaan sebaik menamatkan latihan.

Katanya, kegagalan tidak dapat dielakkan tetapi keberanian untuk mengatasi kegagalan itu amat diperlukan untuk berjaya dalam perniagaan.Beliau menambah, untuk memulakan perniagaan tidak semestinya memerlukan modal besar.''Mungkin peringkat awal kita sasarkan ahli dalam keluarga sebagai pasaran produk, kemudian kita perluaskan di peringkat kawan-kawan dan kenalan. Selepas itu di peringkat kampung dan seterusnya," katanya.Ramli berkata, beberapa institusi kerajaan ada menawarkan pinjaman bagi membolehkan golongan bumiputera memulakan perniagaan.''Tetapi selepas sudah mendapat pinjaman jangan lupa tanggungjawab untuk membayar balik," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: