Ubi Kayu satu lagi hasil asas tani yang wajar dimajukan.


Fong Yew Loong menunjukkan ubi kayu hasil keluaran ladangnya di Sungai Tiram, Johor Bahru, semalam.
- Gambar RAJA JAAFAR ALI


JOHOR BAHRU 18 Nov. - Untuk mendapat hasil yang baik, ubi kayu yang diusahakan sebagai tanaman kontan biasanya boleh dituai antara sembilan hingga 12 bulan selepas ditanam.

Bagaimanapun, Fong Yew Loong, 23, terpaksa menuai atau mencabut ubi tersebut ketika usia enam bulan.

Menurut pengusaha yang lebih dikenali sebagai Ah Loong ini, tanaman itu terpaksa dituai sebelum tempoh matang kerana kebun ubi kayu miliknya sering diserang babi hutan.

"Sejak saya tanam ubi kayu enam bulan lalu, tanaman tersebut belum pernah diserang penyakit tapi sering diganggu babi hutan.

"Binatang ini seakan-akan boleh hidu pokok yang elok untuk diserang. Kalau setakat racun, sudah beberapa kali saya bubuh. Mula-mula bubuh racun, adalah seekor dua yang terkena. Lepas itu, binatang itu tidak akan makan lagi umpan tersebut," katanya.

Ah Loong yang ditemui Utusan Malaysia di ladangnya di Kampung Nam Heng, Ulu Tiram dekat sini berkata, selain memasang perangkap, dia juga menggunakan radio untuk menghalau binatang berkenaan.

Menghalau

Radio tersebut akan berbunyi setiap setengah jam sekali untuk menghalau babi hutan daripada memasuki kawasan ladangnya."Saya sudah tetapkan waktu untuk radio berbunyi. Kalau ada bunyi-bunyian, binatang-binatang itu takut sikit. Tapi ada masanya, radio saya pun kena sondol," katanya.Disebabkan serangan binatang liar tersebut, tanamannya tidak boleh dibiarkan hingga tempoh matang bagi mendapat hasil ubi yang lebih besar.Katanya, walaupun ubi kayu mudah hidup namun ia perlu dibaja dengan baja organik (tahi ayam) untuk memastikan tanaman tersebut subur dan mampu mengeluarkan hasil yang baik.

Untuk tanaman seluas empat hektar, Ah Loong memerlukan tiga hingga lima tan metrik baja organik bagi setiap kali pembajaan dilakukan.Baja-baja tersebut dibeli dengan harga RM200 sekampit dan digunakan untuk empat kali setahun.Dia yang menanam ubi kayu jenis putih dan benihnya dibeli dari Simpang Renggam berkata, projek tanaman tersebut dilaksanakan dua tahun sahaja.

Jelasnya, projek tanaman kontan tersebut diusaha sementara menunggu ladang kelapa sawit milik keluarganya seluas 32.3 hektar mengeluarkan hasil."Bagi saya, apa sahaja yang boleh mendatangkan hasil pasti saya usahakan kerana kalau kita berbakti pada tanah, hasilnya amat memberangsangkan jika kita bekerja keras," kata anak keempat daripada lima beradik itu.Biarpun tanaman ubi kayu di ladangnya baru dituai beberapa kali, namun dia sudah ada pelanggan tetap.Katanya, ubi kayu tersebut dicabut dua kali sehari berdasarkan permintaan pelanggan."Selalunya saya hantar ubi-ubi itu ke Pasar Larkin dan pasar raya Smart Pandan. Sebelum hantar, saya tanya dulu berapa banyak mereka mahu.

"Kerap juga saya hantar enam guni. Satu guni beratnya lebih kurang 50 kilogram dan ubi kayu putih ini sesuai dibuat kerepek," katanya sambil memberitahu harga pasaran ubi kayu di pasaran kira-kira RM1 sekilogram.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: