Kompleks usahawan tahun depan

KUALA TERENGGANU Kerajaan negeri akan membina Kompleks Usahawan di Kubang Jela, Manir di sini dalam usaha membantu usahawan muda membangun dan mengembangkan perniagaan mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Muhamad Awang Tera berkata, kompleks berkenaan akan mula dibina di kawasan seluas empat hektar bermula awal tahun depan.

Menurut beliau, sebanyak RM25 juta telah diperuntukan untuk membina kompleks berkenaan yang dijangka siap pada pertengahan 2010.

''Kompleks yang diletakkan di bawah penyelenggaraan Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) itu akan menempatkan pusat penyelidikan dan pembangunan yang akan melakukan kajian terhadap produk-produk usahawan untuk tujuan pengembangan perniagaan.

''Kita juga berharap pembinaan kompleks ini akan memberi semangat untuk lebih ramai rakyat Terengganu terutama golongan muda menjadi usahawan,'' katanya.Beliau berkata demikian selepas Majlis Anugerah Usahawan Terengganu anjuran YPU di Taman Tamadun Islam (TTI) di sini malam tadi yang turut dihadiri Menteri Besar, Datuk Ahmad Said.Mohamad berkata, kompleks itu juga akan menempatkan pelbagai ruang pameran dan blok-blok kedai selain pusat penyelidikan dan pembangunan tersebut.''Antara produk tempatan yang akan dikaji ialah produk batik, makanan dan produk-produk francais,'' katanya.Di majlis berkenaan, pengusaha batik, Noor Arfa Batik dianugerahkan Tokoh Usahawan Terengganu di atas kejayaan dalam membangunkan dan memperluaskan perniagaannya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: