Marzuki pelopor tapai segar dalam bungkusan plastik


MARZUKI Abdul Rahman menunjukkan tapai segar yang dibungkus kemas dalam plastik di bengkelnya di Kampung Terat Batu, Padang Serai, Kulim, barut-baru ini.

KULIM 4 Nov. - Ketika rakan-rakan lain memilih untuk menghabiskan masa bersama keluarga selepas bersara, Marzuki Abdul Rahman pula lebih senang menggunakan ilmu dan pengalaman yang ada untuk menceburi bidang keusahawanan.

Bekas pesara kerajaan yang berusia 59 tahun itu memilih untuk mengusahakan bengkel menghasilkan makanan pencuci mulut iaitu tapai segar di rumahnya di Kampung Terat Batu, Padang Serai dekat sini.Menurut Marzuki, ilham untuk menghasilkan tapai segar timbul setelah didorong oleh ibu bapanya yang sebelum ini menjual kuih itu secara kecil-kecilan.

"Keluarga saya ada pengalaman lebih 50 tahun dalam menghasilkan kuih-muih tradisional termasuk tapai," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini baru-baru ini.Marzuki memberitahu, dengan bermodalkan wang hasil persaraannya, dia membeli beberapa peralatan asas untuk membuat kuih-muih."Saya cuba bermacam-macam kuih tetapi akhirnya mendapati tapai lebih mudah kerana ia merupakan kuih yang paling sesuai memandangkan belum dipasarkan secara meluas," katanya.

Katanya, tanpa rasa jemu, dia mencuba pelbagai kaedah termasuk mengubahsuai cara pembungkusan produk."Saya ambil masa hampir tiga tahun untuk mencipta bungkusan tapai. Macam-macam cara digunakan termasuk dari daun pisang dan plastik," katanya.Bagaimanapun, Marzuki berkata, pembungkusan produk dengan plastik lebih sesuai kerana tahan lama, bersih dan kelihatan lebih kemas."Sejak menggunakan bungkusan plastik, produk saya mula mendapat perhatian umum.

"Daripada 1,000 bungkusan sebulan, kini ia telah meningkat kepada 8,000 hingga 10,000 bungkus sebulan," katanya.Tambahnya setiap bungkusan tapai seberat 60 gram dijual pada harga 60 sen."Salah satu keistimewaan tapai yang dihasilkan ialah boleh disimpan dalam peti sejuk dalam tempoh panjang iaitu antara dua minggu hingga sebulan tanpa rosak," jelasnya.

Ketika ditanya tentang pantang larang yang perlu dipatuhi ketika menghasil tapai, dia menjelaskan, tiada sebarang larangan seperti yang didakwa oleh kebanyakan pembuat tapai tradisional."Semua dibuat secara sistematik dan peralatan moden. Oleh itu, ia tiada kaitan dengan pantang larang," katanya.Ujar Marzuki, dia kini mampu berbangga kerana tapai segar yang dihasilkan itu pernah ditempah pelbagai agensi kerajaan termasuk dibawa oleh atlet kontinjen Malaysia ke acara Sukan Komanwel di Kanada beberapa tahun lalu."Pelanggan utama saya ialah kalangan pegawai dan anggota polis terutama di Bukit Aman. Sebut saja tapai segar Warisan Jitu, pastinya mereka akan tahu bahawa ia datang dari Kulim," jelasnya.Tambahnya, berkat dan usaha gigihnya itu, Jabatan Pertanian Daerah Kulim pada tahun lalu meluluskan bantuan sebanyak RM35,000 bagi membolehkan beliau meluaskan lagi bengkel membuat tapai.Katanya, dia juga bercadang untuk menceburi bidang menghasilkan ragi pada masa akan datang."Pada masa ini bekalan ragi untuk dibuat tapai amat terhad dan hanya diperoleh daripada Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI)," katanya.Dia berkata, penghasilan ragi secara besar-besaran boleh membantu melahirkan ramai lagi usahawan tapai pada masa akan datang.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: