Kerajaan Melaka Mahukan Kraft Songket & Batik Maju di Melaka.

MELAKA 18 Nov. - Kerajaan negeri menyambut baik usaha sebuah syarikat kraf yang mengusahakan perniagaan tenunan songket untuk mencipta songket bermotif bunga kesidang yang menjadi bunga rasmi negeri ini.Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Warisan negeri, Datuk Seet Har Cheow berkata, hasrat syarikat Fauzai Mekar Enterprise itu seharusnya dipuji terutamanya dalam usaha mencipta satu identiti kraf yang menjadi simbol jenama bagi negeri Melaka."Ia amat bertepatan seperti disarankan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam semalam supaya pelancong di Melaka tidak hanya mengenali Melaka dengan cencaluk, belacan dan dodol tetapi satu bentuk kraf lain yang boleh diingati mereka.

"Tidak salah Melaka ada songketnya sendiri sama seperti Kelantan dan Terengganu, asalkan ada kelainan dan mencerminkan identiti Melaka," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.Melalui cara itu, menurut Har Cheow, produk pelancongan Melaka juga akan bertambah baik dan berkembang pesat seterusnya menambah bilangan pelancong ke Melaka."Sebagai sebuah Bandaraya Warisan Dunia, lazimnya pelancong juga akan memikirkan untuk mencari produk berasaskan kraftangan dan songket serta batik tentunya menjadi pilihan yang tepat.

"Saya juga akan memikirkan usaha yang boleh disumbangkan kerajaan negeri untuk membantu kraf batik dan songket ini," katanya.Sementara itu, penenun songket, Nurul Hafiza Mat Radzi, 20, berkata, pekerjaan sebagai penenun songket adalah satu bidang yang jarang diceburi golongan muda jika tidak mempunyai minat yang mendalam."Untuk mengendalikan 'kek tenun', ia memerlukan tahap kesabaran dan kemahiran yang tinggi."Saat paling menggembirakan ialah apabila melihat orang lain memakai songket yang saya tenun sendiri," katanya.

Bagi Siti Sabrina Mohd. Jamil, 20, pekerjaan sebagai penenun perlu mempunyai minat yang mendalam."Saya pernah bercakap dengan kek tenun kerana ia meragam membuatkan hasil tenunan saya tidak memuaskan."Bagi saya, pekerjaan ini adalah sesuatu yang unik dan menarik untuk diceburi," katanya yang juga bercita-cita mempunyai perniagaan songket suatu hari nanti," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: