Syarikat tempatan bangunkan industri alga


Ed Salman Mohd. Kassim (kiri) dan Mizal Ghazali MENUNJUKKAN SAMPEL ALGA YANG HENDAK DIKULTUR DI MAKMAL SYARIKAT DI KUALA LUMPUR, BARU-BARU INI.

Berapa ramaikah daripada kita mengenali alga. Ia sejenis hidupan seni berwarna hijau yang menjadi makanan pada peringkat awal rantaian makanan dalam persekitaran air laut.Ramai tidak menyedari potensi lain mikrorganisme ini sedangkan penggunaannya diluar negara semakin meluas.Sebuah syarikat tempatan Algaetech Sdn. Bhd. telah melihat potensi organisme ini berdasarkan kepada perkembangan industri di luar negara yang memanfaatkan alga untuk pelbagai kegunaan.Dua kegunaan alga yang diterokai ialah penggunanya dalam farmaseutikal dan juga biofuel (bahan api bio).

Alga dikatakan sangat sesuai untuk makanan ikan salmon, menjadinya popular di negara Barat tetapi bagi Algatech, ia lebih daripada sekadar itu.

Syarikat ini yang mula beroperasi pada 2005 bagaimanapun meneroka potensi alga untuk dijadikan biofuel dan juga farmaseutikal berdasarkan kandungan antioksidannya iaitu asthaxanthin yang tinggi.Malah syarikat tersebut telah menerima dua geran penyelidikan iaitu Technofund di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) bernilai RM2 juta dan juga geran daripada Malaysian Technology Development Corporation (MTDC) iaitu bagi pemindahan teknologi bernilai RM3.3 juta.Menurut Pengurus Besar Kumpulan Algaetech, Mizal Ghazali, nilai alga khususnya antioksidan berkenaan sangat tinggi sehingga RM15,000 sekilogram."Ini merupakan satu peluang industri yang besar selain potensinya untuk biofuel,'' katanya ketika di temui makmal syarikat tersebut di Bukit Jalil , Kuala Lumpur baru-baru ini.Syarikat berkenaan mempunyai makmal pengeluaran di Bukit Jalil yang mampu menghasilkan 1.2 juta liter alga sehari manakala sasaran pengeluaran ialah satu tan sehari.Sementara itu menurut Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Algaeteh, Ed Salman Mohd. Kassim, operasi syarikat tersebut yang melibatkan kajian di makmal dan semua yang berkaitan teknologi pengkulturan.

Ia termasuk sistem kolam terbuka, closed photo bioreactor dan bioreaktor terbuka dan pengkomersialan dijalankan oleh anak syarikat kumpulan Algaetech iaitu, Sasaran Varicon Aqua Sdn. Bhd., Biomac Corporation Sdn. Bhd. dan Bio Herbal Extracts Sdn. Bhd.

Sasaran Varicon Aqua secara keseluruhannya bertindak sebagai pembekal teknologi termasuk photo bioreator ke rantau Asia dan telah mengenal pasti 60 lokasi pengembangan teknologi ke seluruh rantau ini.

Beliau berkata, terdapat dua jenis alga yang sedang dikultur oleh syarikatnya ialah Nanochloropsis dan juga Haematococcus pluvialis yang masing-masing mempunyai dua kegunaan berbeza.

Haematococcus berguna untuk menghasilkan asthaxanthin, sebagai sumber anti-oksidan yang tinggi manakala Nanochloropsis dimanfaatkan untuk pengeluaran biodiesel.Alga berkenaan secara berperingkat dikultur dan dibiak di dalam makmal sehingga dipindahkan ke sistem yang lebih besar sama ada kolam terbuka atau biofence photo bioreactor bergantung kepada keperluan pengeluaran.Proses ini mengambil masa selama antara lapan dan sepuluh hari sebelum dapat dituai hasilnya.Kemampuan Alga untuk dituai dalam masa yang singkat juga merupakan satu tarikan yang sangat besar bagi syarikat ini berkecimpung didalam bidang ini. Tidak seperti sumber biofuel yang lain seperti kelapa sawit yang memerlukan sehingga beberapa tahun untuk dituai.


Alga dikultur dalam kelalang di makmal.


pendapat pakar

Alga juga tidak memerlukan keluasan tanah yang terlalu banyak, yang mana terdapat banyak pendapat pakar alam sekitar yang mendakwa penghasilan biofuel memerlukan terlalu banyak kawasan tanah dan boleh menyebabkan kekurangan tanah bumi.Haematococcus merupakan sejenis alga yang bergerak dan hidup dalam air tawar. Alga ini memerlukan nitrogen, fosfat dan potassium serta unsur surih serta vitamin untuk pertumbuhan yang sihat.

Alga jenis ini sangat sesuai untuk biofuel dan dapat mengekalkan kelestarian alam sekitar jika di hasilkan secara besar-besaran.

Ini kerana, alga memerlukan karbon dioksida untuk berkembang dan untuk menjadi biofuel ia akan membebaskan gas tersebut.

Proses yang dinamakan sequestring atau pengasingan karbon dioksida itu juga merupakan satu peluang industri yang wajar diterokai.

Untuk tujuan ini, pihaknya akan berbincang dengan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan bagi tujuan mengembangkan kegunaan alga berkenaan bagi tujuan biofuel.

Bagaimanapun penghasilan alga untuk tujuan biofuel memerlukan kuantiti yang banyak.Sebagai contoh, untuk menghasilkan i liter biofuel, sebanyak 3,000 liter alga diperlukan.Menariknya, makmal syarikat berkenaan mendapat bimbingan perundingan daripada pakar-pakar alga tempatan serta dari luar negara.Syarikat terbabit juga menerokai peluang dalam pengeluaran Spirulina untuk tujuan pasaran tempatan dan timur tengah memandangkan, pengkulturannya sama dengan alga dan sangat berpotensi sebagai makanan kesihatan.Atas kesedaran itu, Kumpulan Algaetech akan menganjurkan Sidang Kemuncak Alga Asia 2009 yang bakal diadakan pada 23 hingga 24 November ini di Auditorium Taman Teknologi Malaysia (TPM) Bukit Jalil.

Sidang kemuncak tersebut diadakan dengan kerjasama daripada TPM dan disahkan oleh SIRIM Berhad untuk industri alga Asia Pasifik.

Tujuan utama sidang kemuncak pada tahun ini adalah untuk menerokai dan melihat dinamika industri alga yang semakin pantas berkembang di Asia.Dengan menghimpunkan lebih 18 pakar-pakar industri Alga dari seluruh dunia seperti Town Dowd (New Horizon Capital Limited, New Zealand), Prof. Keith Cowan (Universiti Rhodes, Afrika Selatan), Joe Mc Donalds (Sasaran Varicon Aqua, Malaysia) yang banyak menyumbangkan idea untuk berkenaanMenurut Ed Salman, sidang menyuarakan penyertaan sehingga 100 orang dan diharapkan ia dapat memberikan pendedahan dan peluang kepada delegasi tempatan dan luar negara untuk melihat potensi alga dan juga sorotan kejayaan industri alga di Asia.

Layari laman web www.algae.com.my untuk butiran lanjut.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: