Industri seni warisan buka peluang usahawan


Siti Nurhaslizawani, Mohd. Farid Zamry, Rosmah Mustafah, Suriyanti Afandi

MELAKA 3 Nov. – Promosi Batik dan Tenun peringkat negeri 2009 baru-baru ini, sememangnya memberi banyak peluang kepada orang ramai khususnya para usahawan yang terlibat.Pengusaha seni warisan batik dari Terengganu, Siti Nurhaslizawani Che Mohd. Zaki, 21, berkata, program tersebut menyediakan pelbagai ruang kepada para usahawan tempatan untuk meningkatkan hasil jualan sekali gus mempromosikan produk batik dan tenun kepada pengunjung.

‘‘Melalui promosi ini, para usahawan tempatan diberi peluang untuk menjual pelbagai hasil produk batik dan memperkenalkan seni warisan ini kepada pelancong yang hadir.‘‘Bukan sekadar untuk menjual batik mahupun hasil jualan yang lain tetapi saya pasti, melalui promosi ini pengunjung dapat melihat bagaimana batik dihasilkan,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.Menurut Siti Nurhaslizawani, dia sering mengikuti penganjuran program seperti Promosi Batik dan Tenun memandangkan ia merupakan yang banyak menyediakan manfaat kepada pengunjung serta usahawan tempatan dalam perkembangan industri batik dan tenunan.

Bagi Mohd. Farid Zamry, 31, Promosi Batik dan Tenun tidak semestinya akan dibeli oleh pengunjung luar, malah peluang ini diberikan bagi penduduk tempatan untuk melihat lebih dekat mengenai kelebihan seni warisan dari seluruh negeri.‘‘Melalui promosi-promosi seperti ini, kami pengusaha tempatan dapat meningkatkan lagi hasil jualan serta menyalurkan maklumat kepada para pengunjung.

‘‘Bukan sahaja menjurus kepada penjualan, malah di sini para pengunjung boleh berjumpa dengan mereka yang pakar daripada industri seperti demontrasi membuat batik dan sebagainya.‘‘Selain itu, apa yang menarik melalui promosi sebegini, kami sebagai usahawan tempatan dapat menggalakkan lagi orang ramai menggunakan hasil seni warisan ini sebagai barangan kehidupan seharian tidak tertumpu kepada barang hiasan sahaja,” katanya.Bagi usahawan tempatan dari yang berasal dari negeri ini, Rosmah Mustafah, 50, selama hampir tiga tahun mengikuti promosi peringkat negeri di sini, dia sentiasa mendapat reaksi positif dari kalangan pengunjung.

‘‘Ramai yang tidak tahu bahawa hasil batik dan tenun bukan sahaja terdiri daripada pakaian mahupun songket tetapi terdapat juga barang hiasan seperti yang terdapat di tapak pamerannya.

‘‘Sebenarnya apabila sebut mengenai promosi batik dan tenun, orang di luar sana akan memikirkan mengenai kain dan sebagainya.‘‘Hakikatnya pelbagai barang hiasan juga diangkat sebagai barangan seni warisan antaranya dokoh, sanggul rambut dan perhiasan dinding yang dihasilkan menggunakan kreativiti tersendiri,” katanya.Menurut Rosmah, promosi seperti ini perlu dijalankan setiap tahun bagi memastikan industri batik dan tenun tidak ditelan zaman sekali gus sentiasa dipertingkatkan bagi memperkenalkan kepada generasi muda.Bagi generasi muda, Suriyanti Afandi, 26, promosi ini dapat memperkenalkan hasil kraf batik dan tenun serta barangan warisan seperti labu sayong, perhiasan rambut dan aneka kraf seperti manik.

Dia juga bersetuju jika promosi ini giat dijalankan dari semasa ke semasa bagi menggalakkan lagi hasil seni warisan ini digunakan dalam kehidupan seharian.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: