Nilai potensi melalui karnival


ORANG ramai yang mengunjungi gerai-gerai jualan di Karnival Keusahawanan 2009 anjuran Politeknik Merlimau di Jasin, semalam.
Karnival Keusahawanan 2009 anjuran Politeknik
Merlimau menjadikan karnival ini sebagai satu
landasan pelajar untuk menjadi usahawan muda,
di d

JASIN 5 Nov. - Apabila seseorang ingin menjadi usahawan berjaya, sudah pasti memerlukan usaha dan komitmen dari peringkat awal lagi.Salah satu usaha yang digerakkan adalah Program Keusahawanan oleh mana-mana pihak, sama ada dari kalangan agensi swasta dan kerajaan demi menarik minat masyarakat dalam bidang keusahawanan.

Melalui program itu, usahawan tempatan bukan sahaja dapat mengembangkan perniagaan tetapi pada masa sama memberi ruang dan peluang kepada golongan itu meningkatkan mutu hasil jualan.Program sedemikian mungkin juga boleh menjadi jalan pintas terbaik bagi usahawan untuk berjaya pada masa akan datang, terutama sekali apabila usahawan muda turut menyertai program seperti itu.

Menyedari hakikat kepentingan menggerakkan usaha itu, Politeknik Merlimau, di sini mengambil inisiatif menganjurkan Karnival Keusahawanan 2009 yang bermula hari ini sehingga 7 November.

Program yang berlangsung selama tiga hari itu dilihat sebagai salah satu jalan pintas bagi para pelajar khususnya mereka yang mengikuti kursus Diploma Perniagaan menjadi usahawan berjaya.Melalui program ini, bakal usahawan boleh menilai potensi diri masing-masing dan membuat padanan perniagaan dengan pelbagai sektor terutama golongan muda dan siswazah yang kini tidak lagi teruja untuk 'makan gaji' tetapi sudah bersedia menjadi 'tuan' untuk diri sendiri.Matlamat Karnival Keusahawanan ini iaitu meningkatkan motivasi, idea dan membudayakan keusahawanan agar para pelajar lebih yakin dan berani memilih usahawan sebagai kerjaya pilihan.Sebanyak 50 tapak gerai disediakan oleh pihak penganjur yang disertai oleh pelajar Politeknik dan syarikat-syarikat luar yang turut serta dalam karnival ini.

Pengunjung berpeluang menikmati pelbagai aktiviti menarik sepanjang karnival berlangsung antaranya program ceramah dari Dr. Irfan Khairi, pertandingan menyanyi, acara sukaneka dan pertandingan Bintang Kecil yang diadakan di dataran Millenium Jabatan Perdagangan.

Bagi Norfidah Mohd. Yasah, 21, program keusahawanan ini merupakan satu program yang baik dalam menjana usahawan muda di negara ini.''Saya berpendapat, jika program-program sebegini giat dijalankan, ia dapat memupuk minat para pelajar dalam bidang keusahawanan dan sekali gus melahirkan usahawan muda.''Melalui program ini, para pelajar dapat menimba sedikit pengalaman dalam bidang perniagaan memandangkan ini merupakan peluang mereka menjalankan pratikal untuk menjadi usahawan berjaya," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.Selain itu menurut pelajar Diploma Pengurusan Hotel dan Katering, karnival tersebut menguntungkan pelajar sendiri memandangkan kesemua tapak gerai diusahakan dari kalangan mereka sendiri.

Bagi Mas Elia Kamelia Tomadi, 19, program usahawanan ini akan membawa peluang kepada pelajar yang terlibat untuk menambahkan pengalaman mereka sebagai bakal usahawan.

''Sebagai salah seorang pengunjung di sini, saya berasa bangga kerana hampir ke semua mereka yang terlibat merupakan pelajar politeknik Merlimau.''Ini sekali gus dapat memberi pengalaman dan ilmu pengetahuan yang bagus bagi mereka yang ingin jadikan usahawan sebagai kerjaya," kata pelajar semester dua Diploma Kejuruteraan Elektrik.Menurut Asmadi Ahmad Mohd., 21, karnival ini merupakan satu permulaan awal bagi para pelajar untuk meraih pengalaman sebagai seorang usahawan berjaya.''Pelbagai hasil jualan terdapat di sini dan memberi peluang kepada pengunjung untuk mendapatkan sesuatu barangan.''Di sini, para pelajar akan terdedah dengan dunia perniagaan sebenar dan sekali gus dapat memberi suntikan menjadi seorang usahawan berjaya," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: