Sambutan hangat karavan pasar tani


Pengenalan Konsep karavan menjadi pasar tani lebih menarik.

Peserta Konvensyen Pasar Tani Peringkat Kebangsaan yang diadakan di sini baru-baru ini telah memberikan sambutan hangat terhadap konsep karavan atau pasar bergerak yang diperkenalkan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).

Menurut Pengarah Perez Design Sdn. Bhd., Datuk Dr. Abdul Razak Omar, syarikat yang diberi FAMA hak eksklusif membekalkan karavan tersebut, telah menerima tempahan 150 unit pada konvensyen itu.

''Sambutan memang di luar dugaan kerana kami menjangkakan tempahan hanya untuk 20 unit", beliau memberitahu Bernama.

Bagi memenuhi permintaan, Perez Design telah menjalin kerjasama dengan syarikat pemasang kenderaan seperti Daihatsu (Malaysia) Sdn. Bhd., Tan Chong Motor Sdn. Bhd., Isuzu Malaysia Sdn. Bhd. dan DRB Hicom Berhad untuk membekal van Luton sebagai kenderaan asas bagi karavan tersebut.Perez Design juga telah menyelesaikan rundingan dengan beberapa bank tempatan yang membolehkan syarikat tersebut menawarkan pakej pembiayaan yang unik dan komprehensif bagi pelanggan membeli kenderaan tersebut pada harga yang terbaik.Berbeza dengan pakej pembiayaan kenderaan lain yang hanya meliputi kos bagi kenderaan asas, kemudahan pembiayaan yang diuruskan Perez Design juga merangkumi kos ubahsuai kenderaan.

Untuk memenuhi permintaan FAMA, syarikat tersebut telah memudahkan serta melicinkan proses perolehan karavan tersebut bagi membantu pengusaha memberi tumpuan kepada perniagaan.

Bertindak sebagai satu pusat sehenti, Perez Design memberi perhatian terhadap keperluan pengusaha, dari pembelian van Luton, membuat pengubahsuaian sehinggalah ke peringkat memperoleh lesen serta kebenaran daripada Puspakom dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika melancarkan Karavan Pasar Tani pada Majlis Konvensyen Pasar Tani Kebangsaan 2009 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), baru-baru ini. Turut hadir, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar (dua, kanan) dan Badruddin Amiruldin (kanan).


''Melalui perkongsian pintar, kami memberi perhatian terhadap reka bentuk, pengubahsuaian, pembiayaan dan memperoleh pematuhan keselamatan serta lesen perniagaan.

"Pembeli diberi jaminan selain sesuai dengan perniagaan, modifikasi kenderaan mereka dijalankan menurut spesifikasi yang ditetapkan FAMA," kata Dr. Abdul Razak.

KONFIGURASI PRA-LULUS

Perez Design menawarkan lima konfigurasi berlainan bagi karavan tersebut yang memenuhi spesifikasi dan garis panduan FAMA serta sesuai dengan keperluan vendor pasar tani.

Rekabentuk ini memenuhi keperluan vendor yang menjual barangan basah seperti daging, ayam serta akuakultur selain produk ladang, makanan dan minuman yang telah dimasak, produk industri kecil dan sederhana (IKS) dan pelbagai barangan penjaja.

Konfigurasi ini memang sesuai untuk operasi perniagaan yang mudah, mesra pengguna serta bersih yang membantu menaikkan taraf perkhidmatan yang disediakan vendor selain daripada memberi harga yang baik.

Pembeli karavan ini juga mempunyai pilihan melanggan perkhidmatan yang mempunyai syarat dan keperluan sama seperti yang ditawarkan oleh Persatuan Otomobil Malaysia (AAM).

SUASANA PASAR SEGAR

Bagi penghuni kotaraya, barangan segar dari ladang memang boleh didapati dari pasar tani yang dijalankan setiap minggu.Penggunaan karavan yang mempunai konfigurasi khas membolehkan suasana pasar segar dibawa kepada satu tahap yang lebih tinggi untuk kebaikan peniaga dan pembeli.Selain daripada berniaga di pasar tani yang ditetapkan, vendor-vendor yang mempunyai karavan ini boleh juga membawa perniagaan mereka ke kawasan perumahan serta penempatan yang agak jauh dan terpencil.Bagi mereka yang sibuk atau tidak gemar beratur panjang di kaunter pasar raya besar , mereka boleh menggunakan karavan pasar tani atau pasar tani bergerak ini untuk penghantaran barangan segar ke rumah.Selain daripada memudahkan urusan membeli barangan dari 'pasar beroda' ini, konsep karavan membantu pengusaha tani membawa barangan segar keluaran mereka terus ke rumah pelanggan.Dalam ucapan beliau semasa menutup konvensyen tersebut, Pengerusi FAMA, Datuk Paduka Badruddin Amiruldin menggalakkan peserta mengguna pakai konsep karavan untuk menambah pendapatan selain ia mempunyai pendekatan perniagaan yang lebih sistematik, cekap dan bersih.

Konvensyen tersebut dianjurkan FAMA di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) selama dua hari pada 2 November lalu. - BERNAMA

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: