Membenihkan Keusahawanan Sosial

Social Entrepreneurship Empowerwent & Development (SEED) ataupun Pembangunan dan Pemerkasaan Keusahawanan Sosial adalah inisiatif terbaru daripada AIESEC, sebuah pertubuhan NGO global yang dianggotai oleh puluhan ribu pelajar dan graduan-graduan baru dari lebih 800 institusi-institusi pengajian tinggi di lebih 90 negara.

Antara aktiviti pertama yang dianjurkan oleh kumpulan SEED (ataupun 'benih' sebagai petanda permulaan yang subur!) ialah pemahaman dan penerapan nilai-nilai keusahawanan sosial di kalangan ahli-ahli yang berminat.

Justeru, sebuah delegasi SEED dari AIESEC Universiti Utara Malaysia (UUM), Sintok, Kedah, yang diketuai pimpinan dari kalangan pelajar sendiri -- misalnya, Andy, pelajar tahun dua sarjana muda di bidang Pengurusan Perniagaan Antarabangsa (International Business Management), telah mengadakan program Seminar Keusahawanan Sosial AIESEC-UUM SEED selama tiga hari dua malam di Rumah Tetamu Universiti Sains Malaysia (USM), Minden, Pulau Pinang pada 11 hingga 13 DISEMBER 2008. Program kali ini disertai juga oleh pelajar-pelajar antarabangsa di UUM yang berasal dari negara-negara China dan Indonesia. Annemiek Woudenberg (Miek), graduan yang yang berasal dari Netherlands turut sama-sama membantu perlaksanaan program ini.

Menurut Andy, penubuhan AIESEC-SEED adalah untuk membolehkan ahli-ahli anggotanya mendalami dan membangunkan potensi masing-masing sambil dapat memberi impak positif kepada masyarakat tempatan. Konsep ini amat bertepatan dengan konsep "Think Global, Act Local".

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: