Jadi Jutawan Sebelum Usia 30 Tahun Matlamat Irfan Khairi Tercapai
Antara kaedah pembelajaran yang digunakan
Termasuk menghadiri beberapa kursus pendek,
Menceduk pelbagai tip menerusi internet, serta
Menjadikan beberapa orang pakar dalam bidang
Pemasaran internet sebagai contoh.
Latar belakang hidup Irfan Khairi yang kini cukup sinonom dengan gelaran 'jutawan internet' tidak banyak berbeza dengan individu lain. Gayanya yang ringkas dan bersahaja langsung tidak mengambarkan kedudukannya sebagai seorang jutawan.
Menurut Irfan, penampilannya banyak dipengaruhi oleh suasana pekerjaan yang dilakukan, berniaga menerusi internet. Pejabatnya di rumah, dan kerjayanya tidak memerlukan dia berurusan dengan pelanggan secara fizikal. Sebab itu penampilannya begitu ringkas.
Jika melihat penampilan Irfan, pasti ramai yang ingin mengikut jejak langkahnya. Bekerja di rumah, tanpa dikongkong oleh pelbagai masalah, seperti yang dihadapi oleh mereka yang menjalankan perniagaan yang lain, atau mereka yang bekerja makan gaji.
Akan tetapi, bagaimana Irfan mampu berada pada kedudukan ini, sedangkan terdapat ramai lagi individu yang turut bertungkus-lumus membangunkan perniagaan mereka di internet.
'Semua ini bukan datang dengan sendiri, sebaliknya saya berusaha keras untuk mencapainya,' jelas Irfan Khairi bersungguh-sungguh.
Di sebalik kisah kejayaan yang banyak dikongsikan bersama menerusi penampilannya dalam media massa dan eletronik tempatan hari ini, tidak ramai yang tahu pengalaman yang pernah dilalui untuk mencapai kejayaan yang dikecap sekarang.
Menurutnya, matlamat untuk menjadi jutawan sebelum mencapai umur 30 tahun berjaya dicapai setelah melalui pelbagai kesukaran.
Menceritakan pengelamannya ketika bekerja di Netmedia, sebuah syarikat Multimedia di Birmingham, selepas tamat pengajian dalam bidang Reka Bentuk Multimedia di Universiti Staffordshire, United Kingdom, Irfan tidak menyembunyikan fakta bahawa dia pernah gagal dalam menjalankan perniagaan di internet secara sambilan.
Penglibatannya dalam perniagaan menerusi internet bermula pada tahun 1999, dengan menawarkan perkhidmatan mereka bentuk laman web, brosur, kulit buku dan sebagainya.
Banyak masa, tenaga dan wang ringgit telah dihabiskan untuk membangunkan perniagaan tersebut, tetapi hasilnya tidak kelihatan
'Selama setahun saya menghadapi masalah untuk mendapatkan pelanggan, menyebabkan perniagaan yang dijalankan menghadapi kegagalan,' jelas Irfan berterus-terang.
Antara faktor yang dikenal pasti menjadi penyebab kegagalan perniagaan yang dijalankan ialah kelemahan daripada aspek promosi.
'Ketika itu, cara promosi yang dilakukan tidak betul, cara pemilihan produk yang salah, dan sasaran pasaran yang tidak tepat, telah menyebabkan perniagaan yang dijalankan menghadapi kegagalan,' jelas Irfan sambil menceritakan pengalaman awalnya dalam menjalankan perniagaan menerusi internet.
Kegagalan yang dialami menyebabkan Irfan mula belajar tentang selok-belok perniagaan di internet. Hasil penelitiannya, Irfan mendapati bahawa terdapat dua kelemahan utama yang menyebabkan dia gagal. Pertama kaedah promosi yang tidak tepat,. Kedua tidak ada fokus.
'Ramai yang menganggap apabila kita ada laman web dan ada produk, pelanggan akan dating. Namun hakikatnya, jika laman web berkenaan tidak dipromosikan, maka tidak ada siapa yang tahu kewujudannya,' jelas Irfan.
Minat yang mendalam terhadap perniagaan menerusi internet telah mendorong Irfan mempelajari pelbagai perkara tentang pemasaran menerusi internet. Antara kaedah pembelajaran yang digunakan termasuk menghdiri beberapa kursus pendek, menceduk pelbagai tip menerusi internet, serta menjadikan beberapa orang pakar dalam bidang pemasaran internet sebagai contoh. Salah seorang tokoh pemasaran internet yang dijadikan contoh ialah Corey Rudl.
Corey Rudl merupakan presidan dan Ketua Pegawai Eksekutif Internet Marketing Centre, yang memberi pendedahan kepada orang ramai tentang kaedah untuk menarik kumpulan sasaran kepada laman web yang dibina dan cara untuk menukar aliran pengunjung laman web kepada jualan dan profit.
Irfan menjelaskan, faktor minat, diikuti usaha yang gigih adalah resipi kejayaannya. Pada masa yang sama, pengetahuan tentang selok belok perniagaan yang dijalankan tidak patut diabaikan.
Berbekalkan ilmu dan pengelaman yang dipelajarinya sebelum ini, Irfan telah menyusun semula perniagaannya, dengan hanya bermodalkan kurang daripada RM500. Dalam percubaan yang kedua ini, Irfan lebih bijak memilih kaedah promosi yang lebih sesuai dengan produk yang diketengahkan. Misalnya, Irfan telah memberi tumpuan promosi kepada pasaran Arab bagi menjual peta Malaysia, apabila mendapati produk tersebut mempunyaai permintaan yang tinggi di sana.
Irfan akhirnya berjaya membawa perniagaannya ke landasan yang betul, apabila pendapatannya menerusi perniagaan tersebut meningkat berlipat berkali ganda daripada pendapatan yang diperolehi daripada pekerjaan tetapnya. Hal ini telah mendorong Irfan menjadikan perniagaan internet sebagai kerjaya sepenuh masa. Akhirnya, selepas tiga tahun menjalankan perniagaan, Irfan telah berjaya memperoleh pendapatan bersih sebanyak RM1 juta.
Walau bagaimanapun, Irfan tidak menafikan bahawa permintaan daripada pengguna tempatan masih amat rendah, ekoran kurangnya keyakinan masyarakat tempatan pembelian menerusi internet.
Ketika ini 90 peratus daripada pelanggannya terdiri daripada pasaran Eropah dan Amerika Syarikat, sementara lebih kurang 10 peratus lagi datang dari negara-negara lain termasuk Malaysia.
'Masyarakat Malaysia masih menganggap transaksi menerusi internet masih tidak selamat, menyebabkan mereka kurang berminat untuk membeli menerusi internet,' jelas Irfan. Walau bagaimanapun Irfan yakin keadaan tersebut akan berubah dalam tempoh dua atau tiga tahun lagi.
Sehubungan itu, Irfan yakin individu yang sudah memiliki perniagaan di internet hari ini akan mendapat manfaatnya kelak.
Bagi mereka yang ingin menceburi perniagaan ini, Irfan mengingatkan mereka tidak perlu memulakan perniagaan dengan kos yang tinggi. Irfan mendakwa banyak perniagaan menerusi internet mengalami kegagalan kerana dimulakan perniagaan dengan kos yang besar.
'Kos sewa premis perniagaan melibatkan perbelanjaan yang tinggi setiap bulan. Begitu juga kos pembelian produk yang tinggi, sedangkan permintaan terhadap produk berkenaan masih belum dapat dipastikan. Semua ini menyebabkan peniaga sering menghadapi masalah kekurangan modal pusingan,' tegas Irfan.
0 comments:
Post a Comment