Wanita Semakin Ramai Berniaga.


Antara peniaga wanita yang kini boleh berbangga memiliki kedai berkonsepkan busana muslimah di KM Plaza Jalan Tuanku Munawir, Seremban.

SEREMBAN 4 Nov. - Kuasa wanita dalam sektor perniagaan tidak boleh dipandang sepi, sebaliknya transformasi yang berlaku hari ini telah melonjak perubahan besar terutama dalam membantu meningkatkan ekonomi keluarga.

Hakikat itu menyebabkan semakin ramai golongan wanita yang dahulunya menghabiskan masa sebagai suri rumah, meneroka bidang perniagaan kecil- kecilan untuk menangkis persepsi kononnya mereka tidak mampu bersaing dalam sektor mencabar ini.

Justeru kini ramai wanita dilihat semakin berani menerobos perniagaan secara kecil-kecilan.

Ini diakui oleh seorang peniaga, Norlida Abd. Hamid, 30, yang berpendapat keadaan seperti ini bukan sesuatu yang janggal malah, ia juga dilihat sebagai satu cara bagi meningkatkan pendapatan keluarga.

''Saya fikir adalah baik wanita menceburi bidang perniagaan berbanding menjadi suri rumah sepenuh masa. Kalau ada masa yang terluang tidak salah bagi mereka untuk berniaga.

''Banyak tanggungan yang perlu di bayar seperti persekolahan anak-anak oleh sebab itu jugalah wanita dilihat perlu menerokai bidang perniagaan walaupun berskala kecil," katanya.

Bagi peniaga Mariah Arshad, 62, yang mengusahakan perniagaan pisang goreng berkata, dia kini mampu menyara kehidupan keluarganya sejak suaminya tidak lagi bekerja.

''Saya sudah mengusahakan perniagaan ini hampir 40 tahun. Desakan hidup menjadi faktor utama saya menceburi bidang ini.''Kebetulan pula suami tidak mempunyai sebarang bantuan dan duit pencen, sebab itu saya perlu memikirkan sesuatu untuk menyara keluarga.

''Alhamdulillah, walaupun ada masanya perniagaan tidak begitu memberangsangkan, bolehlah menyara keluarga," ujarnya.Bagi peniaga Yati Abu Bakar, 44, beliau memulakan perniagaan dengan berbekalkan sedikit modal dan minat yang mendalam.''Saya mula berniaga secara kecil-kecilan sejak lima tahun yang lalu di pasar malam Kuala Lumpur dan kini saya dapat membuka sebuah kedai, hasil titik peluh sendiri.''Kini impian saya telah tercapai untuk memiliki kedai berkonsepkan busana muslimah, yang di berikan nama An Najihin Collection di KM Plaza Jalan Tuanku Munawir,'' katanya.Jelasnya, ini merupakan salah satu cabang utama untuk wanita terus berjaya walaupun kerjaya itu sangat mencabar.Anaknya, Nuraini Nabila Adrizal, 22, turut menceburi bidang perniagaan itu

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: