Batek Tulen Terengganu.


Mohamed Awang Tera (tengah) melihat logo bagi batik tulen Terengganu sambil diperhatikan oleh Pengurus Besar Yayasan Pembangunan Usahawan, Azmi Razik (kanan) dan Pengarah Kraftangan Malaysia cawangan Terengganu, Zahir Ahmad (kiri) pada perasmian Festival Songket, Batik dan Kraf Terengganu 2010 di Pusat Dagangan Terengganu, Kuala Terengganu, semalam.

KUALA TERENGGANU 25 Nov. - Batik keluaran usahawan negeri ini pada masa depan akan dikenali melalui logo Batik Tulen Terengganu sebagai bukti ia penghasilan sebenar anak negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Mohamed Awang Tera berkata, ia bagi memudahkan pelanggan dalam dan luar negara mengenal pasti produk negeri ini.

''Ia bagi membezakannya dengan begitu banyak produk yang dibawa masuk dari negeri lain atau negara luar agar pelanggan tidak terkeliru," katanya.

Katanya, produk batik Terengganu yang terbaik di negara ini sering menjadi tarikan dan pilihan pelanggan sehingga ada produk dari luar yang dijual di negeri ini dikatakan keluaran tempatan bagi melariskan ia.

Menurut beliau, dalam usaha mengekalkan identiti dan imej produk negeri ini, pihak kerajaan melalui Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) dengan kerjasama Persatuan Pembatik Terengganu menggunakan logo atau cop pada produk keluaran ahli.Malah katanya, penggunaan logo itu boleh merangsang usahawan tempatan terus berusaha meningkatkan imej produk mereka dan sekali gus memperluaskan pasaran.Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas menyempurnakan perasmian Festival Songket, Batik dan Kraf Terengganu (Fesbak 2010) di Pusat Dagangan Terengganu di sini hari ini. Turut hadir timbalan beliau, Datuk Rosol Wahid.Logo itu dilancar dan diperkenal kepada umum sempena majlis itu.

Fesbak selama 11 hari itu merupakan program kali keenam anjuran kerajaan negeri sebagai tanda komitmen kerajaan negeri memperkasa dan memartabatkan lagi industri tekstil dan kraf warisan negeri.Beliau juga menarik perhatian, bahawa penggunaan logo bagi menunjukkan ketulenan produk akan turut diperluaskan kepada hasil songket kelak.''Sekarang ini, berlaku lambakan songket dari negara-negara yang dipasarkan dengan harga begitu rendah dan memberi saingan terhadap perusahaan tempatan.''Dalam keadaan itu, kita kalah. Namun mutu produk tempatan jauh lebih tinggi setimpal dengan hasil pembuatan dan reka coraknya," kata beliau.Di samping itu, katanya, dalam usaha menerobos pasaran luar negara dan menjadikan produk batik serta songket sebagai suatu fesyen lebih global, usahawan tempatan perlu bersifat kreatif.

Katanya, dalam rangka promosi di Eropah tidak lama dulu, beberapa syarikat fesyen ternama dunia menunjukkan minat untuk berkerjasama apabila melihat produk yang dibawa.''Namun reka corak perlu disesuaikan dengan cita rasa masyarakat di negara-negara berkenaan termasuk dengan mengambil kira kecenderungan pilihan yang berubah mengikut musim.''Bagaimana mereka mengingatkan betapa perlunya kita terus mengekalkan keadaan pembuatan tradisional kerana hasil kerja tangan melambangkan keunikan tersendiri.

''Jika kita terus kekal dengan reka corak lama dan tidak peka dengan citarasa, mereka mengingatkan bahawa kita tidak akan berjaya," katanya.Sementara itu ketika berucap pada majlis tersebut, beliau berkata, aspek pemasaran dan penjenamaan masih menjadi hambatan bagi mengembangkan industri tekstil.''Kita tekah meninjau banyak negeri dan negara bagi meneliti produk-produk seperti yang dihasilkan di negeri ini dan terbukti, produk kita lebih baik," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: