Penipuan dalam bisnes

Pernah tak anda jumpa penipu dalam perniagaan? Tip kali ni bukan nak sentuh mengenai menipu dalam perniagaan tu tak baik, berdosa, tak dapat berkat… sebab tu, saya pasti semua pembaca tahu.

Tetapi kita lihat aspek implikasi usahawan penipu atas perniagaan sendiri. Mengapa usahawan penipu tak akan pergi jauh?

  1. Pernah saya tulis mengenai penyelidikian Dr Thomas Stanley mendapati, faktor utama #1 dalam senarainya untuk menjadi jutawan ialah “Being honest with all people”. Iaitu jutawan-jutawan yang ditemubual oleh Dr Thomas Stanley dalam buku Millionaire’s Mind, mengatakan kejujuran adalah faktor #1 memastikan kejayaan sesuatu perniagaan.
  2. Ianya dikatakan 60% daripada promosi perniagaan datang daripada “word of mouth”. Iaitu, promosi mulut ke mulut- selalunya daripada pelanggan yang berpuas hati. Masalahnya, berita buruk, lagi mudah tersebar daripada berita baik. pelanggan yang tak berpuas hati, lagi akan menghebahkan pengalaman mereka kepada orang ramai berbanding dengan pelanggan yang berpuas hati. Oleh itu, sekiranya pelanggan menjadi mangsa usahawan penipu, maka, pastinya berita tersebut akan tersebar dan perniagaan tersebut akan mengalami kerugian. 60% daripada promosi menjadi promosi yan gtak baik!
  3. Dalam perniagaan, kita perlu lihat keuntungan jangka panjang. Menjalankan perniagaan bukan untuk sebulan dua, atau setahun dua… tetapi, 10 tahun… 20 tahun.. dan lebih lagi! Usahawan penipu mungkin akan terlepas dengan keuntungan jangka pendek. Sebab menipu pelanggan memang mudah. Apabila pelanggan terjumpa usahawan penipu, maka, pastinya mereka tidak akan lagi berurusan dengannya. Dalam perniagaan, untuk memaksimakan keuntungan jangka panjang, pelanggan yang sedia ada adalah aset yang amat penting!

Jauhkan daripada menipu dalam perniagaan. Kalau kita sendiri pernah kena dengan usahawan penipu, apa perlu kita buat? Selain daripada aduan kepada pihak2 berkuasa seperti Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia atau Persatuan Pengguna Pengguna Islam, banyak-banyak bersabar oleh kerana usahawan penipu pastinya tidak akan berjaya di dunia dan akhirat.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: