JIHAD BISNES

J.I.H.A.D adalah kuasa motivasi tertinggi bagi umat Islam di mana jihad melawan nafsu yang dikuasai syaitan adalah merupakan perjuangan yang terbesar untuk kita lakukan. Pernah tak anda terjaga waktu azan subuh berkumandang di saat dinihari yang dingin dan dalam hati ada terniat hendak terus bangun tetapi masih menarik selimut (maklumla sejuk :) ). Kalaula kita sebagai umat Islam yang tidak punya kuasa motivasi yang tinggi pastinya subuh kita akan terlewat atau mungkin terbabas. Itu baru kisah azan subuh, belum cerita kisah sepertiga malam lagi ( peringatan untuk diriku yang lupa ). Dan Saya juga ingin berkongsi kisah bagaimana jika anda seorang pegawai polis, yang kesempitan kerana penangan hujung bulan disogokkan dengan wang ketika saman bakal dikenakan??dan banyak lagi 1001 kisah jihad melawan hawa nafsu. Untuk mengetahui dengan lebih jelas mengenai makna J.I.H.A.D, anda boleh tengok web Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM). Apa yang pasti jihad berperang sebenarnya adalah jihad yang kecil berbanding dengan jihad melawan nafsu.

Antara jihad yang penting dan hendaklah diutamakan selain jihad menentang hawa nafsu dan syaitan ialah jihad menuntut ilmu dan memerangi kejahilan, jihad membanteras kemiskinan, dan jihad memerangi masalah gejala sosial. Sebenarnya semua yang berkaitan dengan semua aspek kehidupan secara keseluruhannya. Bagaimana dengan jihad bersenjata ? Perdamaian adalah penyelesaian…kita hanya perlu melawan bukan memulakan, melawan andai musuh menyerang untuk merampas nyawa, harta dan kehormatan agama.

Di sini saya ringkaskan sedikit catatan mengenai Jihad Ekonomi :-

Sebaik-baik harta adalah harta yang berada di tangan orang-orang yang soleh . Jadi sebagi orang yang mukmin yang soleh ( insyaAllah, amin .. ) kita perlu berjihad untuk meningkatkan ekonomi kita. Salah satu caranya ialah dengan menjalankan perniagaan. Cuba anda bayangkan bagaimana orang yang toleh (lawan kepada soleh :) ) yang menguasai ekonomi dan kekayaan ??? Bagaimana dan Bagaimana lagi?? Di sinilah pentingnya kesedaran orang Islam supaya berjihad dalam bidang ekonomi..Kaya tidak semestinya sombong dan bongkak..Orang Islam perlu kaya dan bertaqwa, Zuhud dan tidak bermewah-mewah. Konsep kejujuran dan menjaga etika-etika lain dalam perniagaan juga adalah tonggak kemajuan orang-orang Islam agar perniagaan yang dijalankan adalah betul mengamalkan sunnah Nabi. Bersama-samalah kita berjuang dan terus istiqamah..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: