Perlu kenal pasti peluang PKS

KUALA LUMPUR 3 Dis. – Institusi sokongan Bumiputera perlu mengenal pasti peluang untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) bumiputera memain peranan penting dalam pembangunan 12 sektor dalam Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA).Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN) hari ini, hari ini berkata, pembangunan kapasiti dan kebolehan PKS harus diarahkan terhadap usaha memenuhi potensi mereka dalam 12 NKEA ini.

Katanya, keberkesanan institusi sokongan bumiputera seperti Majlis Amanah Rakyat (MARA), Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB), Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan lain-lain, perlu diperbaiki melalui rasionalisasi dan penyelarasan untuk mengurangkan duplikasi dan mencapai akauntabiliti yang besar.

Program pembangunan kapasiti dan kebolehan untuk tujuan kebolehmampanan, hendaklah terus diperuntukkan kepada PKS bumiputera dan bukan bumiputera berdasarkan prinsip-prinsip mesra pasaran yang sama.Menurut MPEN, strategi untuk melahirkan bumiputera PKS yang berdaya saing, perlu jelas dari peringkat permulaan.Untuk tujuan ini, MEB mencadangkan peruntukan perolehan oleh pihak Kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) untuk masyarakat perdagangan dan perindustrian bumiputera (BCIC) perlu diteruskan, tetapi disasarkan kepada PKS bumiputera sahaja.

Katanya, PKS bumiputera perlu menjadi usahawan yang berdaya saing tinggi memandangkan peruntukan tersebut akan dikurangkan secara berperingkat apabila perolehan perbelanjaan kerajaan menurun selaras dengan keadaan fiskal kerajaan.

MPEN mengambil maklum mengenai Rancangan Malaysia ke-10 yang mengekalkan 30 peratus pemilikan ekuiti korporat bumiputera sebagai sasaran pada peringkat makro.Sebahagian daripada tugas bagi mencapai sasaran pemilikan ini akan diberikan kepada badan tujuan khas seperti Ekuiti Nasional Bhd. (EKUINAS), PNB, Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Lembaga Urusan Tabung Haji, PUNB dan Yayasan Amanah Hartanah Bumiputera.Menurut MPEN pendekatan baharu ini memupuk perbincangan mengenai peningkatan pemilikan harta yang melewati ekuiti korporat, termasuk aset-aset yang lain terutama aset nyata dan hartanah serta sumber kewangan terkumpul dan pelaburan oleh institusi.

Kerajaan memberi keutamaan kepada peningkatan penyertaan bumiputera dalam pekerjaan dan profesion yang berpendapatan tinggi,, kata MPEN.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: