Persediaan menghadiri temuduga

SENARIO dunia pekerjaan hari ini jauh berbeza berbanding dua atau tiga dekad lalu. Kini persaingan mendapatkan pekerjaan cukup hebat. Malah setiap tahun, terlalu ramai graduan keluar dari pelbagai institusi pendidikan tinggi.Mereka tentunya mahukan kerjaya setimpal dengan diploma atau ijazah yang diperoleh. Malangnya persaingan tinggi memungkinkan ramai yang menganggur.Apa pun, masalah graduan menganggur tidak seharusnya menjadi isu jika tidak terlalu memilih kerja selepas berjaya melepasi sesi temuduga yang dijalankan.

Kegagalan dalam temuduga pula mungkin disebabkan mereka gagal memberi jawapan yang sewajarnya yang berpunca daripada tiada persiapan rapi untuk meyakinkan panel penemuduga.

Ketua Kaunselor Pusat Kaunseling Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains), Norazman Amat berkata, antara kelemahan calon-calon yang dikesan semasa sesi temuduga ialah masalah komunikasi, surat permohonan atau resume (profil keterangan diri) yang tidak menarik dan tidak lengkap serta kurang keyakinan diri.

Kata beliau, ada calon yang datang dengan diploma atau ijazah dalam bidang tertentu. Tetapi apabila ditemuduga mereka gagal menjawab setiap pertanyaan, tergagap-gagap dan tidak memberi tumpuan sepenuhnya kepada apa yang disoal."Mereka masih gagal untuk meningkatkan keyakinan penemuduga kerana tidak mampu atau kurang kebolehan untuk berkomunikasi dengan baik."Penampilan diri dan perwatakan mereka juga tidak dapat meyakinkan penemuduga bahawa mereka adalah pekerja yang layak untuk menjawat jawatan yang ditawarkan," katanya ketika ditemui selepas Program Mock Temuduga di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nilai, Negeri Sembilan baru-baru ini.

Program anjuran Unit Psikologi Kaunseling dan Kerjaya dengan kerjasama Bahagian Hal Ehwal Pelajar USIM itu bertujuan memberi latihan dan pengalaman langsung kepada graduan USIM dalam proses temuduga kerja.

Katanya, ada calon datang dengan segulung diploma dan ijazah yang tidak ada pada calon lain.

"Sayangnya apabila sesi soal jawab, calon gagal untuk berkomunikasi dengan baik. Gagal menunjukkan kredibiliti dan kesungguhan kepada penemuduga," katanya.Kata beliau, graduan perlu membuat kajian terperinci tentang jawatan yang ditawarkan.Selain itu katanya, graduan itu perlu mempersiapkan diri dalam pelbagai aspek sebelum hadir ke temuduga."Kadang-kadang graduan gemar memberi jawapan yang meleret-leret dan tidak relevan dengan soalan yang ditanya. Perkara ini perlu diperbaiki sebelum menghadiri temuduga."Semua perkara dinilai secara terperinci termasuk gaya dan lenggok bahasa serta gerak badan ketika temuduga sedang berlangsung," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: