Telekung bersulam renda.



DALAM pada mencari baju yang khusus dengan kedatangan Hari Raya Aidilfitri ini, kita jangan pula lupa untuk memiliki sepasang pakaian sembahyang atau telekung yang juga cantik.

Janganlah kita hanya mementingkan keindahan baju yang kita pakai sedangkan telekung yang kita ada sudah selayaknya digantikan dengan yang baru.

Pada masa kini terdapat pelbagai rekaan telekung yang dibuat daripada bermacam-macam jenis fabrik mengikut pilihan individu.

Keindahan telekung membuatkan ramai yang memiliki lebih daripada sepasang telekung. Terdapat telekung bersulam, renda, dibuat daripada kain kapas, potongan bulat, bersarung tangan dan sebagainya.Selain itu, banyak pula yang disiapkan dengan begnya sekali bagi memudahkan menyimpannya.

Bagi yang ingin mencari telekung dengan rekaan baru pasti akan tertarik dengan telekung daripada Annum Collection.

Pemilik dan perekanya, Faridah Hanum Khairuddin, 50 tahun, berkata, banyak keistimewaan yang terdapat pada telekung jenama ini.

''Salah satu daripadanya ialah jahitan smocking yang terdapat pada bahagian atas dahi. Jahitan smocking ini mengemaskan lagi pemakaian telekung dan anak-anak rambut akan tersorok di dalamnya. Ini membuatkan kita lebih berkeyakinan apabila bersolat,'' kata Faridah semasa ditemui di rumahnya di Keramat, Kuala Lumpur.

Menurutnya kepandaian menjahit telekung dan smocking ini diwarisi daripada ibu saudara yang telah memulakannya sejak tahun 1985 lagi.Bekas akauntan di sebuah syarikat swasta ini menambah, telekung Annum Collection mempunyai ciri-ciri istimewa yang membezakannya daripada telekung-telekung lain di pasaran.

Di antaranya ialah jahitan smocking pada bahagian dahi telekung melekap kemas pada dahi dan menutup aurat dengan lebih sempurna. Ini bermakna telekung boleh digunakan terus tanpa anak tudung. Apabila si pemakainya sujud, ia tidak menutup dahi dan boleh bersolat dengan yakin.''Selain itu, lapisan dalam dijahit menutupi dada supaya telekung tidak jarang dan pemakainya tidak perlu menggunakan anak telekung. Lapis dagu telekung lebih lebar untuk menutup aurat dengan lebih sempurna dan selesa dipakai.

''Saya menggunakan fabrik dan renda daripada kapas yang berkualiti tinggi dengan pelbagai corak dan sesuai dengan cuaca panas. Fabrik pilihan ini ringan dan sesuai dibawa dalam bagasi yang terhad,'' ujar Faridah.Kata Faridah lagi, selain menjual telekung yang sudah siap, beliau banyak menerima tempahan pelanggan yang mahukan telekung mengikut cita rasa mereka sendiri.

Bagi sehelai telekung, dijual pada harga antara RM130 hingga RM180 sementara bagi sepasang telekung pula ialah di antara RM200 hingga RM300.

Bahagian muka telekung juga mempunyai saiz kerana setiap orang mempunyai bentuk muka yang berbeza, iaitu lebar, bujur sirih, panjang dan empat segi. Justeru beliau menyediakan beberapa saiz bagi dicuba oleh pelanggan.''Wanita Malaysia sukakan telekung berbentuk bulat yang cantik, tidak besar dan tidak menggeleber,'' tambah Faridah yang memiliki Ijazah Perakaunan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM).Selain telekung, Annum Collection juga menjual produk-produk lain yang diperlukan semasa menunaikan haji dan umrah seperti jubah putih, sejadah kecil, beg sedondon untuk menyimpan selipar, kasut serta beg untuk mengisi batu kecil semasa ibadat melontar.Kepada yang berminat boleh menghubungi Faridah di 016-397740.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: