Jambu 88

Nuffnang Ads
Bermula dengan menjual jambu batu menggunakan motosikal roda tiga setahun lalu, Harlina Hamid kini mampu mengukir senyuman apabila perniagaan yang diusahakan secara kecil-kecilan membuahkan hasil lumayan sehingga mampu memiliki kilang sendiri.

Beliau akui, tidak pernah terfikir satu hari nanti minat menikmati buah asam dan jambu sejak kecil akan menjadi titik tolak kepada perusahaan yang menjadi punca rezeki beliau sekeluarga dan keluarga lain di seluruh negara.

Wartawan Hidayah Mohammad berkesempatan menemui Harlina untuk berkongsi kisah kejayaannya yang diharap dapat menjadi inspirasi kepada wanita di negara ini.

Jambu ubah masa depan

KATA orang 'belum cuba belum tahu' dan 'tidak ada masalah yang tidak menemui jalan penyelesaiannya'. Berpegang pada matlamat mengubah kehidupan keluarga, diselangi dengan doa serta keyakinan diri, apa saja yang dilakukan pasti menemui kejayaan. Begitu pun, doa saja tidak mencukupi tanpa usaha gigih di samping menepis rasa malu untuk mencuba sesuatu yang baru.

Itulah yang dapat digambarkan oleh ibu muda kepada tiga cahaya mata, Harlina Hamid, 35, yang memulakan perniagaan secara kecil-kecilan menjual jambu menggunakan motosikal beroda tiga. Pada mulanya, beliau tidak menafikan timbul rasa takut untuk menjual jambu kerana bimbang tidak laku dan kurang mendapat sambutan.

Bagaimanapun, beliau menangkis segala perasaan itu dan bertawakal untuk terus menunggu. Segala kebimbangannya berjaya ditepis apabila belum menjelang petang hari gerai motosikal roda tiganya terus dikunjungi pelanggan tanpa henti.

Harlina berkata, lebih membanggakannya apabila permintaan buah jambu dan air jambu asam yang dibuat sendiri ketika itu mendapat pujian serta menerima permintaan tinggi di kalangan penduduk sekitar kawasan yang dikunjungi.

Itulah permulaan kepada perusahaan Jambu Lapan Lapan, setahun lalu. Tetapi, dalam tempoh singkat, wanita kelahiran Alor Star, Kedah yang dibesarkan di Lembah Klang itu sudah mampu mengusahakan perniagaan yang kini boleh didapati di seluruh negara dan kini mampu memiliki kilang bagi meluaskan pasarannya.

“Bohong jika saya katakan, tidak menempuhi cabaran walaupun sudah boleh mengusahakannya secara meluas. Seperti produk lain yang ada di pasaran sudah pasti ada yang mengeluarkan produk tiruan. Perniagaan jambu juga begitu. Ada pihak yang tidak bertanggungjawab mencampuradukkan bahan tidak tulen serta tidak menjaga kesegaran jambu.

“Ia sekali gus memberi kesan kepada jenama yang diusahakan menyebabkan pelanggan keliru selain ada memberi komen sehingga perniagaan kami merosot berikutan kekurangan kualiti. Tetapi, saya belajar sedikit demi sedikit bagaimana untuk menempuh segala kesukaran itu dengan membuat penjenamaan semula dan mendaftarkan perniagaan dengan membuat ‘trademark’ sendiri.

“Selain itu saya turut meningkatkan usaha dari semasa ke semasa. Sejak itu, saya faham pelajaran dan pengetahuan penting untuk masa depan sehingga mampu mencapai tahap sekarang,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Harlina berkata, sebelum terbabit dalam jualan jambu, beliau mengusahakan gerai makan, berniaga di pasar malam pada bulan Ramadan dan membuka kedai andaman pengantin. Akan tetapi, semuanya terhenti setengah jalan berikutan terdapat banyak saingan dan keuntungan yang kurang.

Katanya, ketika menjalankan perniagaan gerai makan, beliau terpaksa berpindah kerana kawasan berkenaan hendak dibuat lebuh raya. Selepas berpindah, lokasi baru yang diberikan menyebabkan beliau kehilangan pelanggan setia dan tiada peningkatan pelanggan baru. Semuanya terpaksa dimulakan dari awal. Hampir setahun beliau terpaksa bekerja sepanjang hari tanpa gaji dan sekadar cukup makan.

“Lantas, tergerak di hati untuk menjual jambu kerana sejak zaman sekolah lagi saya terlalu minat menikmati buah jambu potong. Ketika berada di bawah ‘roda kehidupan’ saya mengenang kembali saat-saat manis menikmati buah jambu bersama kawan sekali gus mendorong untuk mengusahakan jualan jambu.

“Saya mampu bertahan hingga ke hari ini kerana saingan kurang sengit. Malah, saya rasakan perniagaan itu mampu menjana pendapatan lumayan sehingga boleh menampung perbelanjaan jualan adalah bantuan dan sokongan pelanggan setia semakin bertambah,” katanya.

Wanita yang mirip wajah pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2004, Nur Amalina Che Bakri itu berkata, suaminya, Azhari Zakaria adalah pendorong utama dalam perniagaan jambu berkenaan.

Malah, katanya, suami sanggup menempuhi pelbagai dugaan sejak awal dengan menguruskan pondok jambu di beberapa kawasan sekitar Lembah Klang.

“Saya bersyukur kerana perniagaan jambu berjaya dengan modal permulaan sebanyak RM10,000 saja. Keuntungan yang diperoleh juga mampu menanggung perbelanjaan sekeluarga dan mampu membayar yuran pelajaran anak-anak dan memberi sedikit kesenangan. Saya begitu berharap, supaya anak-anak tidak mengikut jejak langkah saya yang berhenti sekolah selepas Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional (SPMV),” katanya.

Walaupun semakin sibuk selepas perniagaan jambu mendapat permintaan tinggi, Harlina berkata, masa tetap ada diperuntukkan bersama anak-anak. Taman rekreasi berdekatan sering dijadikan pilihan utama setiap kali menjelang hujung minggu. Tetapi, sekiranya cuti sekolah, mereka sekeluarga melancong ke destinasi menarik dalam negeri.

Misi Jambu 88

PADA awalnya, Jambu 88 yang memulakan operasi pada akhir 2007 dikenali sebagai Jambu Johor 88. Ketika itu, pengusahanya tidak memiliki pengalaman luas dan tidak menjangka memerlukan penjenamaan, pondok atau gerai untuk lebih dikenali ramai.

Selepas perniagaan Jambu Lapan Lapan berkembang ke setiap negeri, Pengarah Urusannya, Harlina Hamid mengubahsuai jenama itu kepada Jambu 88 dengan menawarkan produk seperti jambu segar dipotong dan jus jambu bersama asam boi resipi sendiri.

Harlina berkata, bermula dengan membawa motosikal beroda tiga, beliau menjual jambu di sekitar Sungai Way, Petaling Jaya, tetapi kini Jambu 88 mempunyai 14 cawangan dan memiliki hampir 100 rakan niaga.

Malah, katanya, kawasan jualan Jambu 88 kini sudah mencapai pasaran di luar jangkaan dan boleh didapati di Bukit Mertajam, Taman Medan, Sri Manja, Bandar Puteri Puchong, Sungai Way, Taman Datuk Harun dan beberapa lokasi pilihan rakan niaga.

“Dalam tempoh dua bulan lagi kami akan beroperasi di dua lagi cawangan di sekitar Kuala Lumpur dan kami juga mensasarkan untuk meluaskan jenama Jambu 88 dengan memasarkan kordial jambu ke restoran seluruh negara. Selain itu, kami akan cuba menembusi pasaran di dalam hotel dan pasar raya besar sebelum mula mengeksportnya ke luar negara.

“Saya berharap dapat menjadi peneraju industri pasaran buah tempatan, terutama buah jambu yang digemari setiap lapisan masyarakat tanpa mengira usia dan bangsa. Jambu adalah makanan berkhasiat untuk badan, malah mempunyai kandungan yang baik untuk tubuh,” katanya

Selain itu, Harlina meletakkan sasaran dalam tempoh lima tahun lagi, beliau ingin mempunyai ladang jambu milik sendiri dan membantu lebih ramai usahawan Melayu seiring dengan Jambu 88 yang diusahakan bersama suami.

Jambu 88 mengalu-alukan orang ramai atau pengusaha yang ingin mengembangkan sayap perniagaan ataupun mencuba perniagaan baru dengan membuka jualan jambu jenama berkenaan. Di samping membantu menggalakkan masyarakat memakan buah tempatan, bidang jualan jambu juga mampu menjana pendapatan keluarga.

Biodata: Harlina Hamid
Usia: 35
Keluarga: Tiga beradik.
Pendidikan: SPMV.
Alamat lokasi: Taman Medan, Jalan Klang Lama, Petaling Jaya.
Laman web: www.jambu88.com
E-mail: lina@jambu88.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: