Strategi Pemasaran : Tingkat Dayasaing Melalui Penggabungan Strategik

Kebanyakan strategi pemasaran menghendaki syarikat menjalankan usaha secara bersendirian untuk maju dan mencapai kelebihan dayasaing. Strategi-strategi tersebut memerlukan syarikat bersaing sesama mereka dalam menguasai segmen pasaran sesuatu industri.

Dalam pada itu, terutamanya di era liberalisasi perdagangan di abad ini, terdapat juga paradigma yang berbeza dalam persaingan perniagaan. Syarikat-syarikat mengambil pendekatan berkerjasama untuk menambah keupayaan dan mencapai prestasi yang lebih baik. Dari itu, konsep penggabungan strategik (strategic alliance) telah digunapakai secara meluas sebagai strategi meningkatkan lagi dayasaing, khususnya dalam pemasaran produk.

Secara umum, penggabungan strategik dimaksudkan sebagai dua atau lebih syarikat mengadakan kerjasama untuk mencapai objektif perniagaan yang tidak mampu dilakukan secara bersendirian. Melalui kerjasama ini mereka bergabung tenaga (teknologi, pengetahuan, kepakaran, kewangan, lojistik, dsb.) dalam melaksanakan misi perniagaan yang masing-masing mempunyai kepentingan tertentu daripadanya.

Antara tujuan utama syarikat melaksanakan penggabungan strategik ialah untuk mempelajari atau memperoleh sesuatu teknoloji baru, menambah keupayaan dalam menjalankan operasi (spt. pengeluaran & pemasaran), memudahkan laluan ke pasaran baru, mengurangkan risiko kewangan, dan mencapai serta mempastikan kelebihan dayasaing dalam industri.

Pada masa ini, kita boleh lihat berbagai aktiviti berkenaan penggabungan strategik dilaksanakan oleh syarikat-syarikat di negara kita. Antaranya seperti contoh umum berikut:

~ Selain di dalam negara, pengeluar kereta nasional juga melantik wakil-wakil pengedar internasional untuk meluaskan pasaran / jualan keretanya ke luar negara.

~ Kolej tempatan menjalankan program pembelajaran samaada secara program-berkembar (twinning), collaboration atau affiliate, dsb. dengan universiti tempatan dan juga dengan universiti luar negara.

~ Syarikat-syarikat kejuruteraan dan IT bekerjasama melaksanakan satu projek mega.

~ Pengeluar produk kesihatan melantik agen-agen di setiap negeri untuk memasarkan produknya.

Bagi aktiviti pemasaran, terdapat empat kategori penggabungan strategik yang biasa dilaksanakan oleh syarikat-syarikat, iaitu:

Kategori Penggabungan Ciri-Ciri
Produk / Perkhidmatan Syarikat mengeluarkan lesen (licensed) kepada syarikat lain untuk mengeluarkan produknya / menjalankan perkhidmatannya.
Promosi Syarikat melaksanakan aktiviti mempromosi produk / perkhidmatan syarikat lain.
Lojistik Syarikat menawarkan khidmat lojistik kepada syarikat lain.
Harga Dua atau lebih syarikat berkerjasama dalam penetapan harga produk.

Samaada ianya joint venture, partnership, twinning, collaboration, affiliate dan sebagainya, kerjasama demikian akan dapat mengatasi keupayaan syarikat yang terhad. Terdapat banyak potensi faedah daripada perkongsian bijak melalui pernggabungan strategik ini, antaranya seperti yang telah disebut di atas (tujuan melaksanakan penggabungan strategik) dan juga seperti yang saya nyatakan dalam Five Potential Benefits of Strategic Alliance di blog ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Langkah Memulakan Perniagaan: Nilai Kekuatan & Kelemahan

ELEMEN paling penting untuk anda memulakan perniagaan sebenarnya berada pada diri anda sendiri. Ianya adalah tentang kekuatan dan kelemahan anda. Elemen ini perlu dikenalpasti dan dinilai sebagai asas dalam mencorakkan perniagaan yang hendak dimulakan.

Secara prinsip, perniagaan hendaklah dibina berasaskan kekuatan yang ada. Namun pada masa yang sama, kekuatan tersebut hendaklah dipadankan pula bertepatan dengan kelemahan anda. Contohnya; anda mungkin mempunyai modal yang besar untuk memulakan sebuah industri, tetapi anda kurang berpengetahuan dalam industri berkenaan. Oleh itu, kejayaan industri tersebut akan bergantung kepada bagaimana anda dapat memanipulasi kekuatan (kewangan) yang ada dan mengurus kelemahan (kurang pengetahuan) dengan seimbang serta menjurus kearah objektif yang hendak dicapai.

Antara perkara yang perlu dinilai secara jujur dalam mengenalpasti kekuatan dan kelemahan anda sebagai langkah memulakan perniagaan ialah:

a. Komitmen

Adakah anda mampu memberikan komitmen yang diperlukan dalam perniagaan nanti?

Komitmen merupakan perkara pertama yang patut difikirkan kerana ianya berkait dengan kesanggupan dan kemampuan anda untuk melaksanakan perniagaan. Komitmen boleh diukur berasaskan faktor-faktor berikut:

~ Tujuan (kenapa) anda menceburi perniagaan.

~ Minat anda.

~ Tahap kesihatan fizikal anda.

~ Kesediaan mental anda.

~ Ruang masa yang anda ada di samping laibiliti sediaada.

b. Pengetahuan & Pengalaman

Adakah anda mempunyai pengetahuan berkenaan perniagaan yang akan diceburi?

Adalah lebih baik jika menceburi perniagaan yang berasaskan bidang pendidikan / kelulusan dan pengalaman yang anda ada. Pengetahuan / kepakaran dalam sesuatu bidang khusus yang dimiliki boleh dijadikan aset yang berguna dalam menggerakkan perniagaan.

Sekiranya pengetahuan khusus anda bukan dari bidang kewangan, perlu diberi perhatian bahawa sekurang-kurangnya pengetahuan asas tentang kewangan sangat berguna dalam mengendalikan perniagaan. Seterusnya, pengetahuan dan kesedaran anda terhadap isu-isu semasa berkaitan perniagaan juga amat membantu dalam menjana pertumbuhan perniagaan.

c. Kemampuan Kewangan

Adakah anda mempunyai sumber dan mobiliti kewangan yang baik?

Kewangan adalah penggerak aktiviti perniagaan. Kewangan yang kukuh membolehkan anda melengkapkan infrastruktur dan fasiliti yang diperlukan semasa memulakan perniagaan dan juga perkembangan seterusnya. Selain daripada modal persendirian, kemudahan kewangan dari sumber-sumber lain juga perlu dikenalpasti terlebih dahulu.

d. Kualiti Peribadi

Adakah anda mempunyai kualiti peribadi seorang peniaga?

Untuk berjaya dalam perniagaan anda seharusnya cergas, dedikasi, disiplin, bermotivasi, tekun, praktikal , realistik dan seumpamanya. Lebih dari itu, dunia perniagaan menemukan anda dengan keadaan-keadaan tekanan yang memerlukan anda menghadapinya dengan sabar dan bijak membuat keputusan. Kualiti peribadi adalah aset penting yang dapat memangkin perniagaan anda ke arah kejayaan.

e. Rangkaian & Hubungan

Adakah anda mempunyai rangkaian dan hubungan perniagaan yang baik?

Perniagaan memerlukan proses interaksi. Selain secara dalaman, mempunyai rangkaian yang luas dan hubungan yang baik samaada dengan individu atau organisasi luaran merupakan satu kelebihan. Ianya akan membantu anda dari berbagai aspek sumber dan fasiliti supaya anda dapat melaksanakan aktiviti perniagaan dengan lebih sempurna.

Mengenalpasti serta menilai kekuatan dan kelemahan tersebut boleh dilakukan sendiri atau dengan bantuan orang lain yang berpengetahuan dalam perniagaan. Proses penilaian ini bukanlah satu halangan memulakan perniagaan sekiranya banyak kelemahan ditemui. Sebaliknya, ia adalah sebagai proses persediaan untuk mengkaji apakah kelemahan yang ada akan dapat ditangani supaya tidak mendatangkan masaalah dalam perniagaan yang akan diceburi.

SEKIRANYA berkemampuan, maka langkah seterusnya dalam perancangan dan pembentukan strategi-strategi perniagaan yang berkaitan bolehlah diteruskan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Aspek Pembungkusan Dalam Pemasaran

‘‘Kebanyakan produk usahawan bumiputera ini mempunyai kualiti yang bagus, namun aspek pembungkusannya masih belum mencapai piawaian yang dikehendaki.” – itulah antara komen mengenai aspek pembungkusan produk oleh En. Mohamad Nordin, Ketua Unit IKS FAMA, (sebagaimana dilaporkan) semasa berlangsung Ekspo Industri Asas Tani di Ipoh pada bulan Disember 2007 yang lepas.

Dalam pemasaran, aspek pembungkusan produk merupakan salah satu perkara penting yang perlu diberi perhatian. Malah aspek Pembungkusan (Packaging) ini dianggap sebagai P yang ke-5 dalam Marketing Mix selepas 4P (Product, Price, Place & Promotion) yang lazim dipraktik sebagai strategi pemasaran.

Jika diperhatikan definasi ringkas pemasaran itu sendiri, iaitu ‘SENI MENJUAL PRODUK’, kita boleh apply maksud yang tersirat daripada definasi tersebut ke dalam aspek pembungkusan. Di sini, ianya memerlukan inisiatif usahawan untuk melaksanakan inovasi tertentu bagi mencapai tahap kesempurnaan produk yang hendak dijual. Sekali pun produk mempunyai kualiti yang baik, namun sekiranya aspek pembungkusannya tidak setanding, produk mungkin sukar bersaing, apa lagi di peringkat internasional yang lebih luas persaingannya.

Dalam menentukan kaedah pembungkusan sesuatu produk, aspek yang paling penting biasanya ialah ia berfungsi sebagai container yang akan memuat dan melindungi produk supaya selamat dan tidak rosak. Namun, pada masa yang sama, kaedah pembungkusan perlu juga mengambilkira beberapa aspek lain serta berperanan antaranya seperti:

r Mempromosi produk melalui visual (reka-bentuk, warna, lukisan, grafik dsb.) yang dapat memberikan impression yang baik kepada pengguna.

r Memperkenalkan identiti korporat / syarikat melalui logo atau jenama.

r Memberi maklumat tentang produk (bahan, berat / bilangan kandungan, cara guna, logo halal, dsb.)

r Memberitahu mengenai promosi / tawaran semasa.

r Mudah untuk dibawa, transportasi dan penyimpanan (eg. bahan, saiz & bentuk)

r Mematuhi peraturan dan perundangan yang ditetapkan pihak berkuasa.

r Kesesuaian dengan faktor kos.

Berasaskan kesedaran tentang peri pentingnya aspek pembungkusan dalam pemasaran, pada masa kini terdapat banyak agensi-agensi yang berkenaan telah mengambil inisiatif dengan memberi perhatian yang lebih serious terhadap isu ini. Sebagai contoh:

  • Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Terengganu menawarkan Skim Bantuan Pembungkusan Produk sebagai usaha meningkatkan lagi dayasaing produk IKS tempatan.
  • Kraftangan Malaysia (Cawangan Terengganu) di bawah aktiviti R&Dnya mempunyai program Pembangunan Pembungkusan Produk bertujuan meningkatkan penampilan dalam pembungkusan produk serta memberi kesedaran kepada usahawan.
  • Persatuan Pengilang & Industri Perkhidmatan Bumiputera Malaysia (PPIPBM), menubuhkan Syarikat SME Packaging Centre Sdn Bhd (SMEP) di Banting, Selangor dengan matlamat untuk membantu pengusaha IKS meningkatkan mutu produk serta pembungkusan dan memenuhi standard yang ditetapkan supaya dapat bersaing di pasaran tempatan dan luar negara.
  • SMIDEC pula menawarkan skim yang dipanggil Geran Bersamaan Untuk Peningkatan Keupayaan Rekabentuk Pembungkusan Produk dengan objektif memberi bantuan kepada enterprais kecil dan sederhana (EKS) untuk mempertingkatkan dan memperbaiki keupayaan rekabentuk pembungkusan dan pelabelan produk bagi meningkatkan penampilan produk dan memenuhi keperluan dan peraturan pasaran.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Idea Memulakan Perniagaan: # 2– Ubahsuai Produk Di Pasaran

SELAIN daripada Mengenalpasti Gelagat Pengguna, satu lagi kaedah yang juga praktikal untuk kita gunakan sebagai idea bagi memulakan sesuatu perniagaan ialah dengan mengubahsuai produk yang sediaada di pasaran.

Seorang kawan saya yang telah lama berniaga pernah memberitahu: ‘kebanyakan idea bisnes yang baik bukannya original, tetapi ubahsuaian daripada idea orang lain’.

Selaras dengan itu, kita boleh mendapatkan idea dengan memerhati berbagai produk yang terdapat dan digunakan oleh pengguna di persekitaran kita. Kita juga boleh melihat di warung-warung, kedai-kedai, pasar malam atau di super / hyper market, atau pun melayari halaman internet, yang menjual berbagai barangan / aksesori / servis. Seterusnya, gunakan kreativiti kita untuk mengubahsuai mana-mana produk tersebut yang difikirkan kompetitif untuk diniagakan.

Antara perkara-perkara yang boleh kita lakukan terhadap produk sediaada ialah seperti berikut:

  • Mengubah warna, bahan buatan atau rupabentuk.
  • Menjadikan lebih besar / kecil atau lebih berat / ringan.
  • Menambahbaik kegunaan, keupayaan atau tahap keselamatan.
  • Menjadikan lebih laju / perlahan.
  • Meningkatkan / mengurangkan tahap kualiti.
  • Menambah / mengurangkan kuantiti
  • Menjadikan lebih mudah di bawa atau disimpan.
  • Memudahkan cara pembaikan, senggaraan atau pembersihan.
  • Meningkatkan lagi tahap keselesaan.
  • Menambah ciri-ciri baru.
  • Memudahkan cara kendalian, penghantaran atau pembukusan.
  • Meluaskan lagi fungsi kegunaan.

Perlu diberi perhatian bahawa setiap pengubahsuaian yang kita lakukan kepada produk sediaada tersebut, tumpuan kita mestilah kepada faktor keperluan di pasaran dan penerimaan oleh pengguna sasaran selepas ianya diubahsuai.

Contohnya, kita mengurangkan kualiti produk supaya dapat dijual dengan lebih murah; atau kita mengubah warna, bahan buatan atau rupabentuk supaya lebih digemari atau sebagai alternatif untuk dipilih oleh pengguna; atau kita mengurangkan kuantiti menjadikan pekej yang lebih kecil supaya produk lebih portable atau boleh dijual dengan pekej yang lebih murah serta mampu dibeli oleh sesetengah golongan pengguna.

AKHIRNYA, walau sejauh mana kita berinovasi dan melahirkan idea kreatif melakukan pengubahsuaian, kita juga harus berwaspada mengenai prinsip berikut: ‘Seorang pencipta/pereka yang handal tidak semestinya seorang peniaga yang baik’. Oleh itu, untuk memulakan sesuatu perniagaan, lengkapkan juga diri kita dengan keupayaan-keupayan lain yang diperlukan untuk mengurus perniagaan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Blue Ocean

“Our challenge is to build a sustainable economy based on innovation and quality in a world where high volume, low quality goods and services will always undercut us on price.”

”The
‘Blue Ocean Strategy’ was an appropriate and timely system that can be adopted by local companies as it directly addressed the issue of expanding market share via innovation and value creation and without having to incur competition like in the existing markets or ‘Red Ocean’.”

”I would like to see more Malaysian companies taking their business into uncharted waters without having to deviate too much from their existing business and expertise.”

—— [Petikan ucapan Datuk Sri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Malaysia semasa perasmian Permodalan Nasional Bhd (PNB) International Lectures di K. Lumpur, sebagaimana laporan BERNAMA, pada 22 April 2008. Antara speaker diketengahkan ialah Prof W.Chan Kim – salah seorang penulis buku Blue Ocean Strategy].

PETIKAN ucapan tersebut memperlihatkan saranan Datuk Sri Najib agar usahawan di Malaysia mengambil pendekatan strategi blue ocean dalam mengejar kejayaan dan mencapai objektif perniagaan mereka.

Saya mula mendengar tentang Blue Ocean Strategy (BOS) ini pada tahun 2006, namun telah lupa tentangnya. Membaca berita oleh BERNAMA tersebut menggerakkan saya mencari semula maklumat tentang strategi yang dikatakan telah banyak memberi kejayaan kepada syarikat yang mempraktik strateginya. Sebagai perkongsian maklumat, dikemukakan di sini secara ringkas mengenai strategi berkenaan.

Latarbelakang Blue Ocean Strategy

BOS telah dikemukakan di dalam buku bertajuk Blue Ocean Strategy yang diterbitkan pada tahun 2005. Buku ini adalah hasil tulisan bersama W.Chan Kim and Renée Mauborgne, dua orang profesor strategi & pengurusan di INSTEAD, France. Pada tahun pertama cetakannya buku ini telah mencatat jualan lebih sejuta naskhah, dan kini diterjemah dalam 41 bahasa.

Kandungan buku BOS memaparkan hasil penyelidikan penulisnya yang memakan masa lebih 15 tahun disamping artikel-artikel dari Harvard Business Review dan akademik lainnya dalam berbagai dimensi yang berkaitan.

Rumusan kepada BOS diperolehi melalui kajian terhadap 150 tindakan strategik oleh lebih 30 industri dalam tempoh 120 tahun (sekitar 1880 – 2000). Analisa terhadap strategi syarikat yang berjaya berbanding pesaing mereka yang kurang / tidak berjaya telah dilakukan bagi mendapatkan convergence & divergence yang memberikan faktor penentu kejayaan serta pembezaan di kalangan mereka.

Sebelum diterbitkan dalam bentuk buku, hasil penyelidikan Kim dan Mauborgne tersebut telah disiarkan dari masa kemasa dalam Harvard Business Review mulai tahun 1997. Malah nama Blue Ocean Strategy telah dikemukakan melalui artikel mereka pada tahun 2004.

Konsep Blue Ocean Strategy

Strategi ini mempromosi pendekatan yang sistematik kearah membina perniagaan dalam persekitaran pasaran yang belum dikenalpasti oleh para pesaing. Dengan demikian, ianya dapat mengelakkan persaingan yang ketara dikalangan syarikat di sesebuah industri sebagaimana yang lazimnya berlaku pada hari ini. Dengan kata lain, BOS memberikan strategi alternatif di mana persaingan adalah tidak releven.

Untuk memperjelaskan BOS, metafora red oceans dan blue oceans yang mewakili dua situasi pasaran yang berbeza telah dikemukakan oleh penulisnya seperti berikut:

- Red oceans menggambarkan realiti kesemua industri masakini yang mana strukturnya adalah nyata dan diketahui. Di sini, syarikat saling bersaing di antara mereka bagi memiliki kelebihan kompetitif. Oleh kerana demand pasaran berada dalam ruang dan sempadan industri yang tetap dan terhad, maka kejayaan satu syarikat meningkatkan bahagian pasarannya, bererti ia telah mengurangkan bahagian syarikat lain. Dengan kata lain, kondisi persaingan adalah zero-sum-game, iaitu keuntungan yang dicipta oleh sesebuah syarikat adalah melalui kerugian syarikat yang lain. Akhirnya, apabila industri terlalu crowded dan persaingan terlalu ketara / sengit, maka red oceans akan bertukar menjadi bloody.

- Blue oceans pula merupakan analogi kepada ruang pasaran yang lebih luas dan berpotensi. Ianya menggambarkan semua industri yang belum wujud pada masakini, di mana struktur dan sempadan pasaran belum diketahui dan belum diterokai oleh pesaing. Bagi memasuki blue ocean, syarikat perlu mencipta demand yang belum wujud, bukannya bersaing merebut demand yang sediaada. Oleh itu, di blue ocean persaingan dikatakan tidak releven kerana struktur dan strategi perniagaan bakal ditentukan oleh syarikat.

Kemuncak kepada idea yang dikemukakan oleh BOS ialah: Untuk mencapai dan mengekalkan prestasi yang tinggi, syarikat perlu menjana momentum khususnya dalam aspek value innovation. Inovasi ini mestilah berterusan samaada pada syarikat sendiri mahupun pada produk yang disampaikan kepada pengguna. Sehubungannya, BOS mengemukakan kelengkapan, metodologi dan rangka-kerja bagi membentuk dan melaksanakan strategi dengan lebih sistematik dan berkesan.

Kritikan

Di sebalik kenyataan penulisnya tentang kejayaan syarikat-syarikat yang menggunapakai BOS (seperti Cirque du Soleil, Netjets, Southwest dll.), terdapat juga kritikan yang mempertikaikan strategi ini. Di antara kritikan tersebut ialah: Idea yang dikemukakan oleh BOS bukanlah sesuatu yang baru; Samaada idea tersebut hanyalah descriptive bukannya prescriptive, dan; Sesetengah hipotesis yang membawa kepada rumusan idea dalam BOS diperolehi melalui skop kajian yang tidak cukup meluas.

WALAU apa pun senarionya, idea yang dikemukakan oleh BOS tetap menjadi alternatif kepada setiap perniagaan yang berinovatif. Usahawan, samaada di Malaysia mahupun di mana sahaja, boleh menilai dan membuat keputusan untuk mengambil faedah daripada BOS. Kata-kata Professor D. Quinn Mills dari Harvard Business School ini mungkin boleh dijadikan dorongan: “BOS was a concept that embodied entrepreneurship and innovation. It’s about creative ideas and the desire to do things faster and cheaper, possibly through technological advances or other means to expand existing business and/or capture demand in un-met or un-served markets.”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Idea Memulakan Perniagaan: # 1 – Kenalpasti Gelagat Pengguna

SALAH satu tindakan yang biasa disarankan dalam strategi pemasaran ialah mengenalpasti trend pengguna supaya produk yang kita pasarkan dapat disesuaikan dengan keperluan dan kemahuan pengguna.

Sebenarnya, kita juga boleh menggunakan konsep tindakan tersebut sebagai langkah dalam mencari idea bagi memulakan sesuatu perniagaan. Apa yang perlu kita lakukan ialah membuat pemerhatian / kajian dan mengenalpasti gelagat pembelian oleh pengguna (samaada individu atau organisasi) sebagai input kepada ‘apakah produk yang akan kita jual, yang diperlukan dan akan dibeli oleh pengguna’.

Untuk itu, kita perlu menjawab beberapa persoalan tentang gelagat pembelian oleh pengguna untuk dipadankan dengan keupayaan kita dalam memulakan perniagaan. Antaranya adalah seperti berikut:

  • Apakah produk yang sering dibeli oleh pengguna?

Mungkin kita boleh:

- Menjual produk yang sama (kerana ramai pembeli).

- Mengadakan dan menjual produk yang setanding serta menawarkan variety yang pelbagai sebagai alternatif kepada pengguna.

  • Apakah produk yang dibeli oleh pengguna dalam jumlah yang banyak?

Mungkin kita boleh:

- Menjual produk yang sama dengan mengadakan tawaran pekej dan harga yang lebih menarik.

- Menawarkan produk yang setanding, dalam variety serta pekej yang berbagai sebagai alternatif kepada pengguna.

  • Kenapa pengguna membeli sesuatu produk?

Adakah ianya kerana kualiti, harga, attribute, performance, dsb.?

- Mungkin kita boleh memenuhi kriteria yang menjadi pilihan pengguna tersebut.

  • Apakah produk yang pengguna mahu tetapi mereka tidak dapat beli?

Adakah kerana produk tersebut tiada di pasaran / di kawasan pengguna atau kerana harganya terlalu mahal?

Mungkin kita boleh:

- Menyediakan produk (samaada membuat, membeli / mengimport) untuk memenuhi kehendak pengguna.

- Menawarkan produk yang serupa dengan harga yang lebih murah.

  • Apakah produk yang pengguna beli tetapi tidak berpuashati?

Mungkin kita boleh:

- Menyediakan produk baru yang setanding atau lebih baik yang menetapi kemahuan pengguna.

- Mengubahsuai produk yang sediaada di pasaran.

  • Di mana, bila dan bagaimanakah pengguna membeli sesuatu produk?

Mungkin kita boleh:

- Menjual produk berkenaan di tempat yang sama (sanggup bersaing) atau di tempat lain (mengelak persaingan) atau menyediakan posisi jualan yang lebih strategik.

- Membuat jualan murah, tawaran promosi atau diskaun pada masa-masa tertentu (umpamanya di hujung dan awal bulan atau musim perayaan).

- Mengadakan fasiliti (spt. kaedah bayaran dan penghantaran) yang lebih baik bagi memudahkan pengguna memperolehi produk.

  • Apakah produk sampingan / lanjutan yang diperlukan pengguna?

Mungkin kita boleh mencipta dan menjual produk sampingan (spt. aksesori & perhiasan) dan produk lanjutan (spt. tempat menyimpan, alat memudahalih, alat keselamatan, tempat alas/lapik) kepada produk yang sediaada di pasaran.

Umumnya, bagi kesejahteraan perniagaan jangka panjang, apabila kita ingin menawarkan sesuatu produk (samaada produk yang sama di pasaran atau produk alternatif), kita patut mengutamakan aspek kualiti berbanding dengan harga rendah. Selain itu, kita juga patut menghindarkan daripada persaingan harga yang melampau dan bertanding dengan pesaing yang jauh lebih berupaya dari kita.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Strategi Pemasaran 4P (+3P)

DALAM aktiviti memasarkan produk, pemasar membuat keputusan dan menggunakan berbagai kaedah untuk mendapatkan respon positif daripada pelanggan sasaran. Jerome McCarthy telah mengklasifikasikan kebanyakan kaedah tersebut kepada empat group utama iaitu Product, Price, Place & Promotion yang merupakan Bauran Pemasaran yang biasa digunakan oleh pemasar. Bauran ini juga biasa disebut sebagai strategi pemasaran 4P.

Untuk mencapai objektif pemasaran melalui strategi 4P, pemasar perlu memanipulasi dengan cara yang paling efektif di antara variables yang terdapat dalam bauran pemasaran tersebut supaya menghasilkan respon yang optima di kalangan pelanggan sasaran.

Secara ringkas, antara variables yang dimaksudkan bagi setiap P berkenaan ialah:

Product

Price

Place

Promotion

- Variety

- Quality

- Design

- Features

- Brand name

- Packaging

- Sizes

- Service/support

- Returns/benefits

- Warranties

- List price

- Discounts

- Allowances

- Payment period

- Credit terms

- Channel

- Coverage

- Assortments

- Location

- Inventory

- Logistics

- Service level

- Sale promotion

- Advertisement

- Personal selling

- Public relations

- Message

- Media

- Budget

Product: Di era pemasaran yang banyak persaingan pada masa ini, keupayaan mengemukakan produk yang lebih kompetitif sangat penting sebagai strategi pemasaran. Melalui penggunaan teknologi dan kepakaran yang tinggi, pengeluar boleh menghasilkan produk yang berkualiti, namun untuk memiliki kelebihan kompetitif dikalangan pesaing, ianya memerlukan berbagai inisiatif tambahan oleh pemasar.

Asasnya, isu terpenting mengenai produk ialah ianya perlu menetapi keperluan, kemahuan dan harapan pengguna. Di sini, faktor-faktor lain selain kualiti seperti variety untuk pilihan, kesesuaian rekabentuk, kaedah pembungkusan, faedah penggunaan, serta berbagai attribute daripada produk patut diambilkira untuk menarik perhatian pelanggan.

Di peringkat awalnya, strategi produk menghendaki pemasar menganalisa persekitaran pasaran seperti demand, persaingan dan pertumbuhan serta mengukurnya dengan keupayaan yang ada. Pemasar juga perlu menjangkakan perubahan dan pelbagai situasi luar kawalan dan menyediakan alternatif tindakan yang wajar. Analisa melalui kaedah tertentu (spt. PEST, SWOT dll.) boleh membantu dalam menyediakan maklumat awalan. Seterusnya, setelah produk diterima di pasaran, pemasar perlu pula mengadakan berbagai insentif untuk menjadikan sebab mengapa pengguna perlu kekal menggunakan produk yang ditawarkan.

Price: Umumnya, menjadi fahaman bahawa harga melambangkan kualiti produk. Tetapi, dalam realiti pemasaran fakta tersebut tidak semestinya betul untuk dijadikan asas perletakan harga yang strategik.

Strategi penetapan harga menjadi penting di atas kesedaran pemasar bahawa faktor harga berperanan dalam mempengaruhi pengguna untuk membeli dan kekal sebagai pelanggan sesuatu produk. Di masa yang sama penetapan harga mesti berasaskan kepada objektif yang hendak dicapai daripada pemasaran itu sendiri. Samaada memperkenalkan produk baru ke pasaran, memasuki segmen baru pasaran, menstabil harga atau menandingi harga pesaing, jualan penghabisan stok, jualan produk yang spesifik, dsb., strategi harga sepatutnya mempunyai kriteria yang berbeza.

Kepada pemasar, harga merupakan kaedah meghasilkan pendapatan dan mencipta keuntungan. Kepada pembeli pula ianya melibatkan aspek seperti kemampuan membeli, berpatutan dan berfaedah. Insentif lain seperti diskaun, jumlah ansuran dan tempuh bayaran dapat mempengaruhi minat pengguna untuk membeli produk. .

Place. Strategi penempatan memberi penekanan kepada aspek saluran pengedaran produk yang berfungsi menyampaikan produk kepada pengguna sasaran. Ianya melibatkan aktiviti perkhidmatan seperti transaksi, inventori, lojistik dan kelengkapan fasiliti. Disamping itu, strategi ini juga perlu mengambilkira faktor liputan pengedaran dan kebolehan kakitangan serta tahap perkhidmatan mereka.

.

Menawarkan produk yang betul, di tempat/lokasi yang betul dan pada masa yang betul, adalah tujuan kepada strategi ini. Kesemua ini sangat bergantung kepada keberkesanan saluran-saluran pengedaran yang ditetapkan. Bagaimana produk ditempatkan di kalangan pengguna, begitu jugalah penerimaan mereka.

Promotion. Terdapat juga anggapan bahawa produk yang berkualiti akan terjual dengan sendirinya. Tetapi, dalam strategi mempromosi, pemasar melaksanakan aktiviti memperkenalkan produk yang hendak ditawarkan kepada pengguna. Dalam usaha tersebut berbagai kaedah promosi perlu dilaksanakan agar pengguna mengetahui, memahami dan seterusnya membuat keputusan untuk menggunakan produk. Tanpa aktiviti promosi, pemasaran produk yang berkualiti sekalipun tidak menjadi aktif dan industri sukar memperoleh tahap kompetitif yang dikehendaki di pasaran.

Untuk menarik pengguna membeli produk bukannya tugas yang mudah. Mereka perlu dipengaruhi, bukan setakat di perkenal sahaja. Mereka perlu diberi kesedaran hingga mereka merasa perlu untuk membeli produk yang ditawarkan.

Pengiklanan melalui media massa utama, antara kaedah mempromosi yang termahal, menjadi pilihan industri yang berkemampuan. Walaupun tahap keberkesanannya agak sukar diukur, tetapi yang lebih penting di sini adalah faktor penyebaran maklumat produk yang meluas. Di samping pengiklanan, kaedah promosi yang lain-lain boleh digunakan, samaada serentak mahupun berasingan, bersesuaian dengan objektif pemasaran serta faktor-faktor seperti kos, peluang dan kebolehan berinteraksi yang lebih terbuka dengan pelanggan. .

Sementara itu, sebagai tambahan kepada 4P di atas, Booms & Bitner telah menambah 3P lagi kepada bauran sediaada iaitu People, Process dan Physical Evidence. Penerangan ringkas kepada 3P tambahan ini adalah seperti berikut:

People: Faktor manusia (yang terlibat secara langsung & tidak langsung) dalam aktiviti penyampaian produk di pasaran tidak patut dikecualikan. Peranan kakitangan yang menjalankan pelbagai aktiviti berkaitan pemasaran perlu dijadikan sebagai strategi. Oleh itu inisiatif dari aspek kebolehan, kemampuan dan kepakaran para pekerja dan pihak pengurusan di industri perlu juga di beri perhatian dalam strategi meningkatkan keupayaan pemasaran.

Process: Proses / aliran kerja termasuk arahan dan prosedur yang bertepatan bagi setiap aktiviti merupakan elemen yang akan menentukan keberkesanan dan kejayaan pemasaran. Oleh itu, ianya juga adalah inisiatif yang strategik sesebuah industri untuk memasukkan unsur ‘process’ ini kedalam strategi pemasarannya.

Physical Evidence: Kebolehan dan keupayaan industri dalam penyampaian perkhidmatan mestilah dipadankan bersesuaian dengan persekitaran pasaran di mana perkhidmatan diberikan. Ini akan meningkatkan lagi keberkesanan dalam berkomunikasi dan melaksanakan penyampaian produk, khasnya dalam aspek kepuasan kepada pengguna sasaran.

STRATEGI pemasaran 4 P boleh dikatakan sebagai tindakan empat serangkai oleh pemasar untuk menawarkan produk kepada pelanggan sasaran dengan cara yang lebih efektif. Sementara tambahan 3P lagi kepada bauran tersebut adalah sebagai pelengkap yang khususnya disarankan bagi industri yang menawarkan produk jenis perkhidmatan/servis.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Sanggul Biru hasilkan lapan produk minyak kelapa dara


pewangi minyak kelapa dara sesuai digunakan semasa beribadah.


MENGGUNAKAN moto 'Untuk kecantikan dan kesihatan,' Amidah Lazim menghasilkan produk hiliran minyak kelapa dara.

Walaupun baru dua tahun melibatkan diri dengan industri minyak kelapa dara, beliau sudah boleh berbangga dengan usahanya.

Menurut Amidah, langkahnya bermula apabila beliau dan suami Othman Mahmud mula mencari perniagaan yang sesuai selepas persaraan pilihan.

"Kenalan anak yang bertugas di Jabatan Pertanian memberi idea agar saya mendalami kaedah pengeluaran minyak kelapa dara," katanya semasa ditemui di bengkel minyak kelapa dara di premis Jabatan Pertanian Bagan Datoh, Perak, baru-baru ini.

Mendapat latihan dan kursus asas di Jabatan Pertanian Bagan Datoh, Amidah kemudian mengikuti kursus penghasilan kelapa anjuran Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) di Indonesia.

Di sana, Amidah mempelajari kaedah mempelbagaikan minyak kelapa dara kepada pelbagai produk penjagaan badan dan wangian.

Sehingga kini, Amidah menerusi syarikat Sanggul Biru Enterprise telah berjaya menghasilkan lapan produk berasaskan minyak kelapa dara.

Idea menghasilkan minyak kelapa dara berperisa timbul apabila terdapat pengguna yang tidak sukakan rasa dan baunya.

Justeru Amidah meminta nasihat Jabatan Pertanian dan Institut Penyelidikan Pertanian Malaysia (MARDI) mengenai cadangan beliau bagi memberi pilihan kepada pengguna

"Minyak kelapa dara biasanya boleh diminum antara tiga hingga lima sudu kecil setiap hari dan boleh tambah kepada minuman atau makanan kegemaran dan sangat sesuai untuk semua peringkat usia kerana kaya dengan bahan semula jadi dan diakui terbaik di dunia," katanya.

Minyak urut kelapa dara serai wangi dan kayu putih bagi kegunaan dewasa dan kanak-kanak boleh digunakan untuk mengurut, meredakan kembung pada bayi selain bisa gigitan serangga.

Losen badan minyak kelapa dara pula dapat mencantik, melembut dan melembapkan kulit.

Krim malam minyak kelapa dara sesuai digunakan pada sebelah malam sebelum tidur dan merawat kulit muka.

Sabun pencucinya sesuai digunakan pada bila-bila masa untuk merawat kulit muka.

Manakala tonik rambut boleh digunakan sebagai minyak rambut, merawat kulit kepala bagi menjadikannya lembut, bersinar, tidak berkelemumur dan tidak mudah gugur.

Pewangi minyak kelapa dara tidak menggunakan alkohol, sesuai digunakan untuk beribadah dan balm minyak pala sesuai bagi mereka yang mengalami sakit sendi.

Selain mendapatkan bahan mentah daripada kawasan sekitar, Amidah mempunyai ladang kelapanya sendiri seluar empat ekar.

"Suatu masa dulu saya mempunyai ladang kelapa tetapi telah ditebang kerana ketika itu kami tidak tahu kegunaan kelapa dan kini kami sedang menanam semula kelapa matag," katanya.

Buat masa sekarang, Amida memerlukan 200 biji kelapa sehari bagi menghasilkan minyak kelapa dara, jeli kelapa dan kerisik.

Produknya mendapat sambutan menggalakkan memandangkan beliau merupakan salah seorang ahli program inap desa di Bagan Datoh.

"Setiap kali terdapat pelancong berkunjung ke inap desa, mereka akan dibawa ke bengkel saya.

"Ramai pelancong yang datang dan mencuba minyak kelapa dara di sini dan mereka biasanya datang semula untuk membelinya," katanya yang mempromosikan produknya menerusi majalah dan akhbar.

Maklumat lanjut boleh diperoleh dengan menghubungi Amida di talian 013-4507252 atau Othman di 013-4391792.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Sanggul Biru hasilkan lapan produk minyak kelapa dara


pewangi minyak kelapa dara sesuai digunakan semasa beribadah.


MENGGUNAKAN moto 'Untuk kecantikan dan kesihatan,' Amidah Lazim menghasilkan produk hiliran minyak kelapa dara.

Walaupun baru dua tahun melibatkan diri dengan industri minyak kelapa dara, beliau sudah boleh berbangga dengan usahanya.

Menurut Amidah, langkahnya bermula apabila beliau dan suami Othman Mahmud mula mencari perniagaan yang sesuai selepas persaraan pilihan.

"Kenalan anak yang bertugas di Jabatan Pertanian memberi idea agar saya mendalami kaedah pengeluaran minyak kelapa dara," katanya semasa ditemui di bengkel minyak kelapa dara di premis Jabatan Pertanian Bagan Datoh, Perak, baru-baru ini.

Mendapat latihan dan kursus asas di Jabatan Pertanian Bagan Datoh, Amidah kemudian mengikuti kursus penghasilan kelapa anjuran Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) di Indonesia.

Di sana, Amidah mempelajari kaedah mempelbagaikan minyak kelapa dara kepada pelbagai produk penjagaan badan dan wangian.

Sehingga kini, Amidah menerusi syarikat Sanggul Biru Enterprise telah berjaya menghasilkan lapan produk berasaskan minyak kelapa dara.

Idea menghasilkan minyak kelapa dara berperisa timbul apabila terdapat pengguna yang tidak sukakan rasa dan baunya.

Justeru Amidah meminta nasihat Jabatan Pertanian dan Institut Penyelidikan Pertanian Malaysia (MARDI) mengenai cadangan beliau bagi memberi pilihan kepada pengguna

"Minyak kelapa dara biasanya boleh diminum antara tiga hingga lima sudu kecil setiap hari dan boleh tambah kepada minuman atau makanan kegemaran dan sangat sesuai untuk semua peringkat usia kerana kaya dengan bahan semula jadi dan diakui terbaik di dunia," katanya.

Minyak urut kelapa dara serai wangi dan kayu putih bagi kegunaan dewasa dan kanak-kanak boleh digunakan untuk mengurut, meredakan kembung pada bayi selain bisa gigitan serangga.

Losen badan minyak kelapa dara pula dapat mencantik, melembut dan melembapkan kulit.

Krim malam minyak kelapa dara sesuai digunakan pada sebelah malam sebelum tidur dan merawat kulit muka.

Sabun pencucinya sesuai digunakan pada bila-bila masa untuk merawat kulit muka.

Manakala tonik rambut boleh digunakan sebagai minyak rambut, merawat kulit kepala bagi menjadikannya lembut, bersinar, tidak berkelemumur dan tidak mudah gugur.

Pewangi minyak kelapa dara tidak menggunakan alkohol, sesuai digunakan untuk beribadah dan balm minyak pala sesuai bagi mereka yang mengalami sakit sendi.

Selain mendapatkan bahan mentah daripada kawasan sekitar, Amidah mempunyai ladang kelapanya sendiri seluar empat ekar.

"Suatu masa dulu saya mempunyai ladang kelapa tetapi telah ditebang kerana ketika itu kami tidak tahu kegunaan kelapa dan kini kami sedang menanam semula kelapa matag," katanya.

Buat masa sekarang, Amida memerlukan 200 biji kelapa sehari bagi menghasilkan minyak kelapa dara, jeli kelapa dan kerisik.

Produknya mendapat sambutan menggalakkan memandangkan beliau merupakan salah seorang ahli program inap desa di Bagan Datoh.

"Setiap kali terdapat pelancong berkunjung ke inap desa, mereka akan dibawa ke bengkel saya.

"Ramai pelancong yang datang dan mencuba minyak kelapa dara di sini dan mereka biasanya datang semula untuk membelinya," katanya yang mempromosikan produknya menerusi majalah dan akhbar.

Maklumat lanjut boleh diperoleh dengan menghubungi Amida di talian 013-4507252 atau Othman di 013-4391792.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Usahawan Baja


Ismail Sulaiman boleh berbangga dengan baja 'HBO' iaitu 100 peratus bioorganik kerana ia membuahkan hasil yang memuaskan. - Gambar Bernama

PADA Karnival Jualan Mega 2009 anjuran Majlis Amanah Rakyat (MARA) di Tawau, Sabah baru-baru ini, kelihatan ramai pengunjung tertumpu di gerai yang dikendalikan guru bersara, Ismail Sulaiman.

Pengunjung jelas tertarik melihat dua pokok kacang bendi yang ditanam di dalam dua pasu di hadapan gerai itu.

Pokok kacang bendi di dalam sebuah pasu, nampak kurus dan tumbesarannya terencat berbanding pokok bendi di dalam pasu satu lagi yang tumbuh subur daunnya lebar, menghijau segar dan batang yang besar dan ketinggiannya jauh melebihi pokok bendi pertama.

Pokok kacang bendi yang subur dan tinggi itu menggunakan baja organik buatan Ismail, yang dinamakannya 'HBO' iaitu 100 peratus bio-organik.

Jika berkunjung ke rumah dan kebunnya di Kampung Sungai Imam, anda akan berpeluang menyaksikan kesuburan tanaman lain seperti pokok tomato melalui penggunaan baja organik buatan beliau.

Pada masa ini, Ismail, 60, bekas pengetua di SMK Abaka, Tawau, Sabah adalah pengusaha tunggal baja organik Bumiputera di Tawau. Beliau bersara daripada kerjaya guru pada tahun 2005.

"Selepas menghadiri taklimat tentang baja organik anjuran Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) Tawau, minat saya menceburi bidang ini timbul. Saya kemudian menghadiri kursus membuat baja organik menggunakan tahi ayam di Johor.

"Sekembali dari kursus, saya terus memulakan usaha mengeluarkan baja organik secara manual dengan modal permulaan RM20,000 daripada pinjaman bank dan hasil wang pencen.

"Bagaimanapun saya berhadapan dengan masalah kerana tidak seperti tahi ayam, tahi kambing tidak mudah dihancurkan menggunakan tangan sebaliknya perlu menggunakan mesin khas.

"Pengeluaran ketika itu cuma antara lima hingga enam guni baja sehari. Jadi, ketika itu walaupun saya masih boleh mengeluarkan baja organik berasaskan tahi kambing namun baja berkenaan cuma untuk kegunaan kebun sendiri kerana kualitinya belum sampai ke tahap boleh dipasarkan.

Bagaimanapun, atas bantuan LPP, beliau memperoleh mesin penghancur tahi kambing bernilai RM10,000 dan kini mampu mengeluarkan antara 40 hingga 50 tan baja organik sebulan.

Dengan khidmat nasihat LPP, pembungkusan baja organik keluaran Ismail kini jauh lebih baik berbanding sebelum ini yang menggunakan guni-guni terpakai.

"Saya kini dalam proses untuk mendapatkan mesin yang mampu memproses sehingga satu tan baja organik sejam," katanya yang berhasrat memasarkan baja organik buatannya ke seluruh Sabah.

Ismail turut membekalkan bajanya kepada sebuah ladang yang mengamalkan penanaman organik.

Beliau kini berusaha mendapatkan pensijilan baja organik dari beberapa buah negara termasuk Thailand, Jepun, Australia, Switzerland, Britain dan Amerika Syarikat kerana Malaysia sendiri belum mengeluarkan sijil seperti itu.

"Sebenarnya, saya melakukan semua ini bagi memenuhi tuntutan fardu kifayah dengan menyediakan baja yang dijamin halal dan bersih kepada pekebun-pekebun yang beragama Islam.

"Pada masa ini, ramai kalangan umat Islam tidak mengetahui secara pasti kandungan sebenar baja termasuk baja organik yang mereka gunakan sama ada dibuat berdasarkan syariat Islam.

"Sehubungan itu, saya berharap baja HBO ini akan menjadi baja organik alternatif kepada umat Islam yang memerlukan baja organik yang dihasilkan menggunakan bahan-bahan yang tidak meragukan," katanya.

Menurut Ismail, potensi pasaran masa depan baja berasaskan organik amat cerah dan beliau sudah menghantar kertas cadangan kepada kerajaan Sabah melalui Kementerian Pertanian dan Industri Makanan Sabah agar menjadi- kan Sabah sebagai negeri baja organik.

Katanya, melalui moto pengeluaran bajanya Go Green From Today (Hijau mulai hari ini), beliau berharap kesedaran orang ramai tentang pemeliharaan alam semula jadi melalui penggunaan baja organik dapat ditingkatkan. - Bernama

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Kreatif dan Inovatif di Masa Krisis

SEBAGIAN pengusaha tidak menjadikan kondisi krisis ekonomi saat ini sebagai ancaman, bahkan mereka mengubahnya menjadi peluang dengan berbagai strategi.

Namun demikian upaya efisiensi tak pelak harus dilakukan, meski tidak otomatis dengan pemutusan hubungan kerja karyawan. Sebagian pengusaha yang jeli memilih cara yang kreatif dan inovatif, bahkan ada yang berani menambah investasi.

Mesti Kreatif Agar Selamat
Jakarta, Kompas - Upaya efisiensi untuk tetap bertahan memutar derap usaha tidak harus melalui jalan pintas yang berujung pemutusan hubungan kerja. Kreatif dan berinovasi juga pilihan yang tak kalah cerdas, meskipun harus terlebih dahulu menambah investasi.

Sebagian pengusaha juga tidak melihat krisis sebagai ancaman. Bahkan mereka bertekad mengubahnya menjadi peluang dengan berbagai strategi.

Presiden Direktur PT Smart Tbk Daud Dharsono di Jakarta, Sabtu (31/1), menyatakan, saat permintaan dan harga minyak kelapa sawit mentah (CPO) turun, pihaknya segera mempercepat peremajaan tanaman. Smart menaikkan luas areal peremajaan dari 1.500 hektar menjadi 3.000 hektar tahun 2009.

”Saat harga CPO sedang bagus tahun 2008, wajar banyak yang menunda peremajaan tanaman. Sekaranglah waktu yang tepat untuk melaksanakannnya. Jadi, saat harga kembali membaik tiga tahun lagi, pohon baru yang lebih unggul dan produktif sudah menghasilkan,” kata Daud.

Smart merupakan salah satu perusahaan perkebunan terintegrasi dengan areal tersebar di Sumatera dan Kalimantan Selatan. Perkebunan milik kelompok Sinar Mas ini bergerak dari hulu sampai hilir kelapa sawit.

Daud, yang juga menjabat Ketua Gabungan Pengusaha Kelapa Sawit Indonesia (Gapki) Bidang Penelitian dan Lingkungan Hidup, meminta pemerintah mengoptimalkan program revitalisasi perkebunan rakyat. Saat harga tandan buah segar (TBS) kelapa sawit turun seperti sekarang, perbankan harus menggenjot penyaluran kredit modal yang dijamin pemerintah.

Peremajaan tanaman bisa meningkatkan produktivitas perkebunan petani. Saat harga membaik, kesejahteraan petani pun meningkat.

Menurut Daud, krisis tidak berdampak langsung terhadap perkebunan. ”Panen harus tetap berjalan, demikian juga pabrik pengolahan TBS. Kalaupun ada yang melakukan pemutusan hubungan kerja (PHK), itu oleh kontraktor perluasan kebun karena perusahaan inti menghentikan ekspansi selama krisis,” jelasnya.

Efektivitas pekerja juga menjadi salah satu upaya meningkatkan produktivitas. Pemanen kelapa sawit yang biasanya menghasilkan 1,8 ton TBS per hari, kini dioptimalkan menjadi 2,2 ton per hari.

Langkah lain menekan biaya produksi adalah mekanisasi dan pengurangan frekuensi pemupukan. Perusahaan perkebunan mulai menggunakan mesin penyebar pupuk yang digandeng traktor di antara jalur tanaman. Konsumsi pupuk pun kemudian ditekan sampai 50 persen untuk penghematan.

Menurut Ketua Umum Asosiasi Pengusaha Indonesia (Apindo) Sofjan Wanandi, efisiensi bisa diraih dengan berbagai hal, di antaranya mengurangi frekuensi perjalanan bisnis, menekan biaya tetap, mengurangi pembelian bahan baku, memproduksi sesuai daya serap pasar, dan menghemat biaya gudang.

Pembelian bahan baku sesuai produksi dan memproduksi sesuai daya serap pasar bisa mempercepat perputaran barang dan menjaga arus kas. Strategi ini juga mampu menghemat biaya perawatan bahan baku atau stok produksi sehingga biaya operasional pergudangan menurun.

”Langkah-langkah ini bisa mengurangi biaya tetap sampai 10 persen. Selain itu, tentu saja, meningkatkan komunikasi di jajaran manajemen dan karyawan. Pemahaman karyawan terhadap kondisi saat ini sangat berperan menjaga daya tahan perusahaan. Saat porsi pekerjaan dikurangi, mereka tetap mau mengerjakan hal yang lain. Yang penting, PHK bisa dicegah,” kata Sofjan.

Berdebar

Krisis tidak hanya membuat jantung pengusaha berdebar-debar. Para pekerja pun kini mulai resah dengan kondisi perekonomian. Setiap hari ada saja perusahaan melakukan PHK pekerjanya, karena bangkrut atau pengurangan utilisasi pabrik.

Berdasarkan data Departemen Tenaga Kerja dan Transmigrasi sampai Jumat (23/1), jumlah pekerja yang terkena PHK mencapai 27.578 orang. Sebanyak 24.817 orang lagi sudah masuk daftar tunggu PHK.

Adapun pekerja yang sudah dirumahkan sampai Jumat (23/1) mencapai 11.993 orang. Sebanyak 11.191 orang lagi menunggu proses dirumahkan.

Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Erman Suparno menegaskan, pemerintah telah menyiapkan berbagai program pembangunan infrastruktur yang bertujuan menyerap korban PHK. Lapangan-lapangan kerja baru, terutama padat karya, terus disiapkan agar korban PHk bisa tetap bekerja.

Turunkan Biaya Tetap

Presiden Direktur PT Apac Inti Corpora Benny Soetrisno mengatakan, untuk bisa bertahan menghadapi krisis keuangan global, pengusaha harus berusaha keras menurunkan biaya. “Pangkas biaya perjalanan dinas. Kalau biasanya menggunakan pesawat kelas bisnis, ubah dengan kelas ekonomi,” kata Benny.

Penghematan listrik juga perlu dilakukan besar-besaran, misalnya, memanfaatkan lampu hemat energi. Pengecekan sumber-sumber energi yang boros juga diperlukan. Penggunaan kertas untuk mencetak (print) pun harus dilakukan. Jika perlu, kertas bekas dimanfaatkan bolak-balik. “Dalam perjalanan dinas, ambillah bolpoin dan kertas yang tersedia di hotel untuk dimanfaatkan lagi di kantor,” kata Benny yang mengaku kerap melakukannya.

Gerakan penghematan bisa dilakukan dengan mengubah sistem pembayaran upah lembur. Kalau biasanya upah lembur jam pertama berbeda dengan jam kedua dan selanjutnya, perlu dibuat kesepakatan dengan buruh agar upah lembur disamakan dengan upah lembur jam pertama.

Presiden Direktur Grup Indomobil Gunadi Sindhunata lebih menekankan pengontrolan stok. Pasokan bahan baku tahun lalu kini membebani modal kerja sehingga menjadi masalah besar.

Menurut Gunadi, kapasitas terpasang produksi membutuhkan mesin dan sumber daya manusia. Efisiensi bisa dilakukan dengan mengurangi jam lembur atau menyatukan shift kerja. (HAM/OSA)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

8 Success Strategies 2009


Diawal tahun 2008, saya coba untuk memikirkan hal hal apa yang penting dalam mengarungi 2008 ini, dan memilih 8 hal kunci yang perlu kita perhatikan untuk mencapai kesuksesan yang besar.

Brand You


Authentic, Distinct, Memorable


“Brand” menjadi semakin penting dalam kehidupan kita, karena banyaknya penawaran dan alternatip. Product brand, bahkan personal brand adalah kunci sukses dimedan persaingan yang menawarkan semua yang mirip dan sejenis. Pelanggan menginginkan sesuatu yang mudah diingat dan punya kepribadian yang khas dan “Authentic”. Kita harus secara terus menerus dan sadar menguatkan “Brand” kita ketika bertemu dengan pelanggan kita.



Think Like a Fish


Emotional, Emphatic, You-First


Walaupun kita suka makan mangga, tetapi bila kita pergi memancing kita harus memakai cacing sebagi umpan kita. Kita sadar benar akan hal ini, tetapi kita sering lupa saat menawarkan jasa/produk kita kepada pelanggan kita, kita lupa memikirkan perasaan dan kebutuhannya. Untuk sukses dalam berbisnis, kita harus selalu memikiran pelanggan kita lebih dulu. Sukses kita tergantung pada kepuasan pelanggan tersebut, baik secara fisik ataupun emotional.



Use Viral Strategy


Network, Word-Of-Mouth, Heartstrings


Penjangkauan sukses akan lebih cepat bilamana ada pihak ketiga yang mau merekomendasikan kita. Word-Of-Mouth yang natural selalu jadi kunci sukses bisnis. Bilamana kita bisa melalukan “Amplification” atau percepatan proses WOM ini, maka kesuksesan akan lebih cepat terjadi. Powerpoint ini adalah contoh Viral Marketing “Brand” saya. Bilamana anda mengirimkan ppt ini keteman anda, maka teman anda senang, sayapun mendapatkan keuntungan dari “Brand” saya yang semakin tersebar. Kita harus memberikan kemudahan untuk orang lain menyebarkan “brand” kita.



Go Internet


Blog, Youtube, Friendster


Suatu siang, saya mampir di coffeeshop, tiba2 saya sadar ada banyak anak muda berinternetan disana dengan asik sekali. Pekerjaan dan hiburan menjadi satu disana. Ah, jaman baru!...Internet telah benar2 merubah wajah infrasturtur dunia. Video, percakapan, dan social nerwork kita semuanya berada disana. Generasi baru telah hidup dan bernafaskan internet. Sudah saatnya kita dan perusahaan kita menginvestkan sumber daya kita pada internet. Blog, Youtube, Friendster, Amazon, eBay, Craigslist, Wikipedia, Google, semuanya merubah cara kita hidup.



Copy From Different Industry


Relevantly Different, Observe, Copy&Twist


Saya percaya pada “copy&twist”, mantra yang saya pakai sejak dahulu. Kita tidak punya waktu lagi “reinvent the wheel”, kita membutuhkan mata dan otak yang tajam dalam observasi kita akan trend dan kesuksesan orang lain. Perjalanan keluar negeri semakin mudah murah, internet menyediakan semua jawaban apa saja. Meniru dari industri yang berbeda, dari dunia yang lain, dan menyesuaikannya untuk bisnis kita adalah mantra yang tepat jitu. Kita tetap harus kreatip dan beda dari pesaing kita, kita dapat lakukan dengan meniru dunia lain, dan menyesuaikannya untuk bisnis kita.



Choose Your Value


Priorities, 80/20, Focus


Tidak mungkin kita bisa menyediakan sebuah produk atau jasa yang paling berkwalitas, paling murah, paling bagus servisnya, paling bergengsi, beriklan paling banyak, dan seterusnya. Didunia yang competitive ini kita harus memilih hal kunci apa yang kita ingin tonjolkan. Jadilah yang terbaik di bagian yang anda pilih, hal itu sajalah yang anda harus selalu perkuat dan sempurnakan, lainnya asalkan memenuhi “standard” umum sudah cukup. Asalkan hal yang anda tonjolkan adalah hal yang konek dengan nilai nilai pelanggan anda, maka sukseslah anda.



Spend 20% on “Totally Different Thing”


Google’s Lesson, New Thing, Diffuse


Salah satu sukses google adalah karena strategi nya untuk membolehkan karyawannya menghabiskan 20% waktu nya untuk melakukan pekerjaan lain yang tidak ada hubungan apapun dengan tugas rutinnya. Sesuatu hal baru yang berbeda dengan pekerjaan rutin anda, yang anda lakukan karena “passion”, akan membuahkan sebuah hasil yang berbeda. Habiskan 20% waktu anda untuk hal baru, ini akan melebarkan kesempatan sukses anda. Rutinitas membunuh kreativitas dan kejemuan menghambat kesempatan baru yang mungkin akan tumbuh.



Doing Things


Just Do It, Ready-Shoot-Aim, Persistent


Rencana yang sebagus apapun, tidak akan menghasilkan apa apa bila tidak dinyatakan dalam tindakan. Walaupun nantinya kita akan berubah arah bisnis, atau akan menemui kegagalan, atau akan menghadapi kesulitan, kita tetap harus melakukan tindakan secara terus menerus untuk bisa sampai pada tujuan kesuksesan kita. Kita harus kuat secara constant menghadapi C-R-A-P (Criticism, Rejection, Assholes, Pressure) dan terus mengerjakan pekerjaan kita dengan penuh antusias. Hidup hanyalah perjalanan, yang ditaburi mimpi, diisi keberanian, dan dinyatakan dalam tindakan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Peter Drucker: 5 Pertanyaan Terpenting dalam Bisnis Anda.

Pada setiap titik bisnis, kita perlu mengevaluasi ulang, bagaimana bisnis kita saat ini, dan apa yang harus dilakukan.Terutama pada masa krisis yang sulit ini. Managemen Guru Peter Drucker memberikan 5 pertanyaan yang harus dapat dijawab dengan jujur dan dengan pemikiran yang dalam. Seminar On The Air ini akan memberikan pencerahan akan hal ini dan dapat di aplikasikan pada bisnis anda baik untuk non-profit organisation, ataupun untuk bisnis anda. Selamat Menikmati.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Seminar Bisnis SMARTPRENEUR 2009

Tema Kegiatan "Change Your Mind to Enterpreneurship Way"

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Berkomunikasi Tanpa Emosi

Satisfied customers tell three friends, angry customers tell 3000.
Itulah judul buku menarik dan berisi tentang betapa pentingnya memuaskan pelanggan yang ditulis oleh Pete Blackshaw. Ironis dan tidak adil memang apa yang akan dilakukan pelanggan terhadap dualitas pelayanan yang dirasakan: memuaskan dan tidak memuaskan itu. Jika puas, mereka akan menyampaikannya secara deret hitung (3). Sementara jika tidak puas, pesan negatif dan destruktif-pun akan menyebar secara deret ukur (3000).

Penyebaran melalui mulut (word of mouth=WOM) ini tidak dapat dibendung. Dan, celakanya, hal ini akan memberikan pengaruh yang tidak kecil terhadap produk/pelayanan/jasa dimaksud. Baru-baru ini ada sebuah hasil survei yang dikeluarkan oleh Octovate Consulting Group tentang WOM ini. Hasil survei itu menyebutkan bahwa 89% konsumen akan membeli barang berdasarkan rekomendasi orang lain. Dapat dibayangkan, jika berita/pesan yang disebarkan bukan termasuk kategori recommended, sudah dapat dipastikan barang/jasa tersebut tidak akan mendapatkan atensi apalagi apresiasi dari orang yang mendengarkan rekomendasi itu. Lebih parah lagi, jika produk/jasa/pelayanan buruk itu menjadi pembicaraan lintas lokasi dan generasi. Dapat dibayangkan, betapa malang nasibnya.

Belakangan ini, bisnis pelayanan antar ke tempat (home delivery service) menjadi sebuah fenomena baru di negeri ini, khususnya di ibukota yang semakin sarat macet. Mulai dari produk makanan sampai dengan jasa pencucian (laundry). Namun sayang, pelayanan yang diberikan kepada calon pelanggan atau pelanggan tetapnya kerap menuai kritik yang muaranya berubah wujud menjadi caci-maki tiada henti.

Surat pembaca di media cetak menjadi saksi kekecewaan dan kemarahan ini. Padahal, jika para penjual jasa menyadari betapa pelanggan yang sakit hati akan bercerita melebihi kisah sesungguhnya dengan muatan bumbu penyedap kisah sedih di hari Minggu yang dialami, tentu mereka akan memasang alat peringatan dini ketika kritikan itu datang. Bukan malah dengan meredam dan menguburnya dalam hati tanpa memberikan solusi. Sebegitu beresikonya sikap pelanggan terhadap masa depan bisnis penjual jasa itu. Kewaspadaan dan reaksi cepat seyogyanya menjadi menu utama dan pertama ketika keluhan itu datang menghampiri. Ada beberapa hal yang perlu diperbaiki dalam komunikasi pelayanan semacam ini. Pertama, dengarkan pesanan/keluhan secara simpatik. Ingat petuah mujarab 'pembeli adalah raja.' Tidak perlu ada perdebatan atau interogasi bertele-tele ketika sebuah pesanan/keluhan disampaikan. Tanyakan dengan simpatik dan empatik dengan suara rendah dan nada kalimat yang tidak meninggi diujungnya.

Ini penting dilatih. Nada yang tinggi akan menyinggung ego pendengarnya. Apalagi yang tengah dilanda kecewa. Kedua, berikan jawaban/solusi terukur. Artinya, harus ada tenggat waktu yang disampaikan. Pesanan akan sampai dalam setengah jam atau masalahnya akan disolusi dalam dua hari dan seterusnya. Kalimat seperti ini akan memberikan ketenangan dan kepastian kepada pelanggan yang memang sedang menunggu jawaban pasti. Banyak keluhan terhadap pelayanan home delivery ini justru karena penjual jasa sering menjanjikan kecepatan pengantaran. Padahal yang terjadi adalah over promise, under deliver. Kebesaran janji daripada pelaksanaan. Jadi, wajar kalau pelanggan menjadi uring-uringan. Apalagi ketika lapar di tengah malam menunggu makanan yang tidak kunjung datang.

Begitu datang, selera makan pun melayang. Ketiga, sampaikan kepada calon/pelanggan bahwa produk/jasa yang dipesan tengah diantarkan ke alamat. Kalimat ini akan memberikan ketenangan psikologis kepada para pelanggan bahwa produk/jasa yang dipesan on the way. Yang artinya, sebentar lagi akan tiba. Walau pun tidak ada jaminan soal itu. Yang jelas, kalimat pendek dari penjual jasa/produk itu telah berhasil menenangkan pemesannya.

Ini yang disebut dengan selling pychology sebagaimana yang dijelaskan oleh Zig Ziglar dalam bukunya, The Psychology of Selling. Bahkan hal ini telah banyak dimanfaatkan oleh para pemasar yang berjanji kepada para calon konsumennya untuk bertemu. Belum pun berjalan menuju ke tempat pertemuan, para marketer itu sudah menyampaikan kepada calon pelanggannya bahwa mereka tengah di jalan (on the way). Padahal mereka masih di tempat lain atau bahkan di rumah! Bayangkan, strategi 'menipu' ini berhasil menenangkan pihak lain secara psikologis. Namun, tentu saja hal ini tidak dianjurkan atas nama integritas diri dan korporasi.

Ketiga hal di atas: mendengarkan dengan simpatik dan empatik, memberikan jawaban/solusi terukur dan menyampaikan status pelayanan yang tengah dikerjakan kepada calon/pelanggan akan mengurai seluruh rasa kecewa yang ada jika hal itu timbul tanpa dapat dicegah. Pemahaman dan pengertian atas pelayanan yang tidak baik pun dapat menjadi kisah indah yang akan diteruskan kepada pihak lain jika pelayanan simpatik dan empatik itu dikedepankan. Mereka dengan bangga akan meneruskan kisah bagaimana penjual jasa/produk terus meng-update informasi kepada mereka atas apa yang tengah dipesannya.

Rasanya, tidak berlebihan jika perusahaan home delivery service di Indonesia mulai memikirkan cara-cara seperti diuraikan di atas jika pelanggan setia dan laba usaha menjadi target utama untuk ditingkatkan. Tidak ada cara lain. Apalagi, dalam era pasar yang semakin sengit dan sempit ini. Semua penjual produk/jasa berlomba-lomba menambah daftar pelanggan dengan berbagai cara. Memberikan potongan harga sampai dengan hadiah. Namun, semuanya itu tidak akan ada artinya, jika komunikasi pelayanan tidak diperbaiki dan ditingkatkan. Survei membuktikan bahwa cara berkomunikasi kepada pelanggan akan memengaruhi niat beli mereka. Produk yang sama bisa didapatkan dimana-mana. Namun, cara penjual berkomunikasi-lah yang akan menentukan keterpilihan produknya. Selamat melayani dengan simpatik dan empatik!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments