Ubahsuai tudung ikut bentuk wajah


Tudung yang dijahit sedikit manik sesuai juga untuk ke pejabat.


PADA masa kini perniagaan tudung mampu memberi pendapatan yang memuaskan hati. Sesiapa sahaja yang berniaga tudung atau lebih khusus, tudung mudah pakai atau tudung pasang siap akan memperoleh keuntungan.

Tudung mudah pakai menjadi pilihan wanita masa sekarang kerana mudah dan ringkas cara pemakaiannya. Sebab itu tudung jenis ini sentiasa mengalami perubahan dari segi potongan dan corak fabrik.

Bagaimanapun ketika membeli tudung, setiap wanita pasti akan mencuba terlebih dahulu bagi mempastikan ia selesa, sesuai dengan bentuk muka dan mempunyai warna dan corak yang sesuai dengan setiap orang.

Bagaimana pula jika tudung yang anda sukai atau tudung yang dihadiahkan kepada anda tidak selesa dipakai dan tidak nampak cantik kerana terlalu ketat di bahagian muka. Hendak disimpan, sayang pula kerana fabriknya cantik dan menjadi kesukaan anda.

Oleh itu, jangan risau kerana anda boleh mengubahsuai tudung anda itu di An Nuur Collections yang terletak di Plaza Alam Central, Shah Alam. Jadi, dapatlah anda memakai tudung yang disukai itu dengan rasa selesa dan senang hati.

Pemilik An Nuur, Juhara Ibrahim berkata, kedainya boleh mengubahsuai pelbagai jenis tudung daripada pelanggan.

''Ramai yang menjual tudung tetapi saya rasa belum ada lagi kedai yang mengubahsuai tudung. Terdapat pelanggan yang membeli tudung namun apabila pulang ke rumah dirasakan tudung itu tidak selesa dipakai kerana ukuran yang tidak sesuai pada bentuk muka atau awning yang terlalu tebal. Lebih terasa sayang jika tudung tersebut mahal dan dibeli di butik ternama.

''Bentuk muka seseorang tidak sama. Ada yang mempunyai bentuk muka bulat, empat segi, bujur, panjang atau tulang pipi tinggi. Namun, tudung yang dijual, sama sahaja untuk semua jenis bentuk muka.

''Tudung sama seperti baju. Mungkin orang lain pakai nampak cantik tetapi bila kita pakai, nampak kurang menarik atau membuatkan kita nampak lebih tembam atau tua,'' kata Juhara yang ditemui di kedainya di Shah Alam, baru-baru ini.

Menurut Juhara, pengalamannya sendiri yang berasa tidak selesa memakai tudung bawal memberikannya idea untuk membuat dan menerima tempahan tudung.

''Dahulu ketika masih bekerja, saya mengambil masa lama untuk bersiap selepas sembahyang kerana rumit memakai tudung bawal. Kena pin kiri kanan, kemaskan betul-betul tetapi belum lama, tudung itu nampak comot semula,'' kata bekas pekerja di bahagian jualan dan pemasaran di sebuah firma Jepun ini.

Selain boleh mengubahsuai tudung yang telah siap, kata Juhara, keistimewaan An Nuur ialah menerima tempahan membuat tudung mengikut fesyen terkini

''Pelanggan boleh memilih jenis kain seperti kain jersi, sutera sifon dan kain renda. Untuk bahagian awning, mereka boleh memilih kain sutera shantung yang nampak berkilat, mudah dijaga dan boleh dibasuh.

''Kemudian kami akan meminta pelanggan mencuba dahulu tudung yang telah siap untuk mempastikan saiz muka pelanggan sesuai dengan tudung tersebut. Dari situ kami dapat melihat keselesaan dan kesesuaian atau mana yang perlu dibaiki.

''Sehelai tudung boleh disiapkan dalam masa satu jam.

''Kadang-kadang ada pelanggan yang tidak tahu jenis tudung yang sesuai dengan bentuk mukanya. Ada yang nak tudung yang macam Siti Nurhaliza pakai. Masalahnya tudung seperti itu tidak sesuai dengannya. Jadi kami akan mencadangkan kepadanya tudung yang cantik padanya,'' jelasnya.

Juhara menambah, harga tempahan adalah berbeza-beza. Pelanggan yang membawa kain sendiri dikenakan harga tempahan sebanyak RM25, jika kain daripada An Nuur RM59 sementara tudung bermanik lebih RM100. Maklumat lanjut, hubungi 013-3626505.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: