Sulaman jana pendapatan




Kemahiran turun-temurun beri pulangan lumayan

SENI jahitan sulaman antara warisan masyarakat Melayu yang masih kekal sehingga kini. Bagaimanapun, tidak ramai yang mempunyai kemahiran menghasilkannya, terutama jika dilakukan secara manual. Kecanggihan teknologi hari ini membolehkan sulaman dihasilkan lebih pantas dan kemas menggunakan mesin jahit.

Lantas, di mana-mana sekarang ini kita boleh melihat hasil kreativiti penggemar bidang ini dipamer dan dijual. Rekaannya banyak memikat hati, manakala harganya juga berpatutan.

Warisan nenek

PENGGEMAR sulaman lazimnya dapat dibahagikan kepada dua kelompok iaitu separuh masa atau sampingan dan sepenuh masa. Mereka yang terbabit secara sampingan ini selalunya memiliki banyak masa lapang dan ingin mencari sumber pendapatan tambahan. Bagi yang melakukannya secara sepenuh masa, mereka melihat bidang ini sebagai satu kerjaya yang boleh memberi pulangan lumayan, jika dilakukan dengan bersungguh-sungguh. Ada juga yang melakukannya kerana ingin memastikan warisan ini terus mekar dan bertahan lama.

Antara wanita yang memilih untuk melakukan aktiviti ini secara sepenuh masa adalah Diana Abdul Hamid, dari Taman Bukit Rambai, Melaka. Pemegang Diploma Pengajian Bank, Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu memilih menghasilkan produk jahitan kreatif dengan menggunakan jenama Ummi Kreatif Jaya.

Produk yang dihasilkannya berasaskan seni tampal, cantum, sulam dan `quilting' iaitu sejenis jahitan menggunakan bahan daripada benang tangsi. Lebih menarik, beliau menggunakan imej flora dan fauna serta berkonsepkan batik tempatan.

Menyingkap sejarah pembabitannya, ibu kepada empat anak itu berkata, minatnya dalam bidang jahitan berputik selepas tertarik dengan kerja tangan arwah neneknya, Tajsiah Sadin, yang menghasilkan selimut serta sarung bantal menggunakan kain perca.

Ia terus berkembang mekar selepas melihat ibunya, Norlia Md Ali, tidak menang tangan menerima tempahan menjahit baju kurung daripada sanak-saudara mereka serta penduduk sekitar Kampung Chincin, Jasin. Tidak ketinggalan dorongan suaminya, Ramlee Ibrahim.

DIANA menunjukkan cara menjahit jahitan kreatif pada kain kusyen.

Bermula saat itu, iaitu lebih tujuh tahun lalu, beliau melakukan kerja tangan berkenaan di rumah, sebelum mengembangkannya termasuk menjadikan jirannya sebagai ahli kumpulan. Mulai detik itu iaitu pada Disember 2003, wujudlah Ummi Kreatif Jaya.

Dalam usaha memastikan usaha itu terus berkembang, Diana mengikuti kelas jahitan anjuran Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) dan syarikat Epal, selain menghadiri kursus asas perniagaan serta perakaunan anjuran Majlis Amanah Rakyat (Mara).

"Selepas berjaya menimba banyak ilmu, saya tidak menoleh ke belakang lagi dan terus bekerja bersungguh-sungguh menghasilkan produk jahitan kreatif halus. Pada peringkat awal memang saya menggunakan tangan, namun selepas mendapat suntikan kewangan, saya berjaya membeli sebuah mesin jahit berkomputer berharga RM1,800 dan mesin jahit tepi bernilai RM2,000.

"Bagaimanapun saya masih mengekalkan jahitan kreatif seni tampal, cantum, sulam dan `quilting' berkonsepkan bunga-bungaan, flora dan fauna serta berimejkan batik tempatan yang dibeli dari Terengganu dan Sarawak," katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Bukit Rambai, Melaka, baru-baru ini.

Diana berkata, pada awal pembabitannya, beliau hanya menumpukan penghasilan seni jahitan kreatif pada sarung bantal, kusyen, kopiah, selimut, permaidani dan cadar yang sesuai bagi keperluan hiasan dan kegunaan sesebuah keluarga.

Namun, katanya, selepas enam tahun membabitkan diri, kini beliau berupaya melangkah lebih jauh dengan penghasilan ciptaan sendiri yang lebih kreatif menerusi beg sejadah, telekung dan tudung.

Beliau berkata ramai pelanggan yang berbangga dengan ciptaan beg sejadahnya kerana berimejkan kain batik tempatan di samping inginkan kain telekung dicipta anak tempatan berbanding diimport dari negara jiran seperti Indonesia.

Beg sejadah yang diciptanya itu mempunyai kemudahan sejadah pada bahagian dalam, manakala luarnya hamparan kain batik dihiasi dengan jahitan tampal, sulam, cantum atau quilting berwajahkan bunga-bungaan yang berseni, indah dan menawan.

Apabila dilipat ia boleh diisi dengan kain telekung dan dilengkapi pula dengan dua tangkai sebagai kemudahan pemiliknya membimbit atau menyangkutnya di bahu untuk di bawa ke mana-mana terutama ke surau atau masjid.

Harga bagi sebuah beg sejadah dijual antara RM40 hingga RM90, telekong sulaman (ekskusif) adalah RM100 hingga RM140 sementara telekung renda RM50 hingga RM100.

"Semua harga yang ditetapkan adalah bergantung kepada saiz serta jahitan kreatif yang dicipta. Selain beg sejadah dan telekung, pelanggan boleh menambah set kelengkapan dengan membeli tasbih mutiara dan kristal iaitu produk baru dihasilkannya.

"Batu mutiara dan kristal terbabit bukan saja boleh digunakan sebagai tasbih 33 atau 99 untuk berwirid, malah sebagai hiasan wanita seperti rantai dan gelang tangan. Alhamdulillah produk yang saya cipta dan ilhamkan serta didaftarkan melalui Ummi Kreatif Jaya ini semakin mendapat sambutan baik.

"Usaha yang saya lakukan ini sebenarnya adalah sebagai menyahut seruan kerajaan yang mahu supaya wanita Melayu menceburi bidang perniagaan, sekali gus menjadi usahawan berjaya serta berdaya saing," katanya

Diana berkata, selain untuk menjana pendapatan belajar menjahit tampal, cantum dan sulam juga mampu mengeratkan hubungan kasih sayang dalam keluarga kerana isteri boleh menghasilkan jahitan kreatif sebagai bantal, kain kusyen, selimut dan cadar yang digunakan bersama oleh seisi keluarga.

"Pada masa lapang atau tidak bersekolah, saya turut mengajar empat anak saya menjahit dan saya bersyukur mereka turut gembira dan ia amat berguna sebagai mewarisi ilmu keluarga kami," katanya sambil berharap usahanya itu akan diteruskan mereka selepas ini agar tradisi itu tidak pupus.

INFO: Diana Abdul Hamid

  • Umur: 44 tahun.

  • Taraf pendidikan: Diploma Pengajian Bank, UiTM

  • Nama perniagaan : Ummi Kreatif Jaya.

  • Jenis Perniagaan : Membuat dan menjual barangan seni jahitan kreatif.

  • Tarikh mula perniagaan: Disember 2003.

  • Pengalaman kerja: Siswazah Khidmat Sambilan (1986-1991), Jabatan Pengangkutan Jalan, Perbendaharaan Negeri Melaka, Pejabat Kewangan Negeri Melaka, Perbadanan Perpustakaan Awam Melaka, Majlis Daerah Jasin, Setiausaha Pengeluaran Toyodempa (m) Sdn Bhd dan Penolong Pegawai Tadbir Pusat Zakat Melaka.

  • Kursus: Kelas Jahitan Kemas dan Kraftangan Epal, Kursus Asas Perniagaan dan Perakaunan, Mara.

  • Anugerah: Pemenang Pertama Karangan Kreatif, Pusat Latihan Kraftangan Epal (2005).

  • Aktiviti: Penceramah Jahitan Kreatif anjuran Kemas.

  • Terkini: Menerima surat pelawaan dari pihak Profesional & Tecnical Acedamy sebagai panel membangunkan standard kemahiran pekerjaan kebangsaan seni jahitan kreatif.

  • Telefon: Ummi Kreatif Jaya boleh dihubungi di talian 019-6267665 atau menghantar e-mel pada alamat diana_abdulhamid@yahoo.com
    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS
    Read Comments

    1 comments:

    imanmom said...

    salam Diana,atas kejayaan u...muga berjaya lagi..